Produkty Płynne: Trendy w opakowaniach do napojów
Współczesny rynek mleczarski oferuje konsumentom szereg produktów interesujących nie tylko pod względem wartości odżywczych, konsystencji i smaku, ale także koncepcji opakowań i ich użyteczności w nowych sytuacjach. Marki branży mleczarskiej dążą do ekspansji poprzez umożliwienie klientom wyboru miejsca i okoliczności spożycia produktów. Coraz częściej podczas wyboru danego produktu klienci zwracają uwagę na materiał, z którego wykonywane są opakowania, oraz możliwość ich wielokrotnego otwierania i zamykania.
Sytuacja na rynku opakowań
Z danych portalu Market Research Future wynika, że wielkość rynku opakowań w 2023 r. wyceniono na 5,32 mld USD. Przewiduje się, że branża opakowań wzrośnie z 5,49 mld USD w 2024 r. do 7,26 mld USD w 2032 r. i wykaże złożoną roczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 3,5%. w okresie prognozy (2024–2032).
Według analityków na wzrost wartości rynku opakowań do napojów będzie miało wpływ kilka czynników, a przede wszystkim – wysoki popyt na materiały opakowaniowe, wynikający z nowych koncepcji produktowych i opakowań. Zmiana modelu konsumpcji oraz zmiany demograficzne i pokoleniowe mogą spowodować rosnącą konsumpcję produktów gotowych do bezpośredniego spożycia lub półproduktów. Niewątpliwie na rozwój rynku materiałów opakowaniowych do napojów płynnych przełoży się wzrost spożycia napojów: bezalkoholowych, półpłynnych funkcjonalnych, z surowców alternatywnych oraz alkoholu.
Rola opakowania w branży spożywczej
Podstawową funkcją opakowania jest ochrona produktu przed zanieczyszczeniem lub uszkodzeniem podczas transportu, magazynowania czy ekspozycji w placówkach handlowych. W przemyśle spożywczym opakowania zabezpieczają produkty przed zepsuciem oraz pomagają zachować ich świeżość. Jedną z istotnych ról opakowania jest funkcja marketingowa i informacyjna, Celem jest przyciągnięcie uwagi konsumentów, przekazanie konkretnych informacji oraz personalizacja. Coraz częściej opakowania świadczą o poziomie rozwoju technologicznego danej firmy. Nowoczesne koncepcyjnie opakowania wspomagają budowanie jej wizerunku na rynku jako nowoczesnego przedsiębiorstwa spełniającego nie tylko cele biznesowe, ale także dążącego do zrównoważonego rozwoju. Dzisiaj opakowanie na równi z produktem walczy o zainteresowanie konsumentów, a ono przyczynia się do generowania zysków przez firmy produkujące zarówno żywność, jak i opakowania.
Podział płynnych produktów mleczarskich
Płynne produkty mleczarskie w Polsce produkowane są z mleka krowiego oraz – w niewielkim stopniu – z mleka koziego oraz owczego. Dzielą się na mleko w wersji czystej oraz mleka smakowe, napoje fermentowane (w tym jogurty, kefiry, maślanki, mleka acidofilne) oraz śmietany i śmietanki. Do grupy tej należy dodać także szeroką gamę alternatywnych produktów płynnych na bazie m.in. soi, ryżu, owsa, orzechów czy migdałów. Obecne zaawansowanie w produkcji opakowań jest tak wysokie, że propozycje spożywcze mogą być pakowane w różnorodny sposób, który nadaje im wartość dodaną.
Ciekawym sposobem na poszerzenie portfolio produktowego, a tym samym kreowanie wolumenów sprzedażowych, jest wdrożenie nowego konceptu wykorzystania danego produktu. W przeszłości – ze względu na nietrwałość – mleko i jego płynne przetwory spożywano głównie w domu. Sprzedawane było głównie w butelkach, a jogurty – w kubeczkach. Dzisiaj produkty mleczarskie mogą być spożywane w różnych okolicznościach, także poza domem (w koncepcji on-the-go). Z upływem czasu zmieniają się technologie pakowania, co generuje kolejne możliwości. Zmiany te zależą od samego produktu, użytej technologii oraz rodzaju wykorzystywanego opakowania.
Jeżeli chodzi o produkty płynne, pakowane z myślą o użyciu w domu, to przeważają jednolitrowe kartony lub plastikowe butelki. Trwają prace nad zmniejszeniem ilości warstw w kartonach UHT oraz odchudzenia opakowań plastikowych PET.
Kartony do mleka mogą być produkowane z materiałów przyjaznych środowisku i podlegają recyklingowi. Takie opakowania trafiły do portfolio wszystkich czołowych firm opakowaniowych, które współpracują z branża mleczarską. Ciekawym konceptem jest Bag-in-box, dzięki któremu można odmierzyć sobie dowolną porcję mleka wprost z lodówki. Tego typu opakowanie proponowane jest m.in. przez SIG.
Klient rządzi, czyli…
wzrost zainteresowania zrównoważonymi rozwiązaniami
Zrównoważony rozwój, trwały rozwój, trwały i zrównoważony rozwój, ekorozwój. Jest to doktryna ekonomii zakładająca jakość życia na poziomie, na jaki pozwala obecny rozwój cywilizacyjny. Zrównoważony rozwój obejmuje zagadnienia ochrony środowiska, ekonomię oraz zagadnienia społeczne. Obecnie to jeden z ważniejszych tematów w światowym przemyśle spożywczym.
Wg danych Ipsos blisko 85% konsumentów podczas zakupów bierze pod uwagę wpływ produkcji i użytych opakowań na środowisko. Konsumenci coraz częściej zastanawiają się, jak dana firma realizuje swoje działania w odniesieniu do wytycznych zrównoważonego rozwoju. Rosną świadomość konsumentów oraz troska o przyszłość naszą i naszych dzieci. Zmiany klimatyczne zachodzą nieubłaganie i są widoczne za oknem. Dlatego też ważnym tematem jest produkcja przemysłowa i pakowanie wyrobów.
Konsumenci są coraz bardziej świadomi czyhających na nich zagrożeń, więc coraz częściej analizują informacje o produktach, z którymi mają do czynienia. Podejmują decyzje zakupowe na podstawie swoich wniosków. Zagadnienia zrównoważonego rozwoju są szczególnie bliskie młodym konsumentom, którzy chcą żyć w przyjaznym środowisku i klimacie pozwalającym spokojnie egzystować.
Coraz częściej wiele firm świadomie decyduje się na redefiniowanie swoich koncepcji marketingowych i tworzy marki oraz produkty, które uwzględniają prośrodowiskowe potrzeby konsumentów oraz neutralność klimatyczną. Wśród najczęściej podejmowanych działań należy wymienić m.in. stosowanie opakowań z materiałów szybko biodegradowalnych, wykonanych z materiału rPET, poddających się recyklingowi lub nadających się do ponownego użycia oraz biokompostowalnych.
Karina Ostatek
Senior Marketing Manager Nordics, Poland & Ukraine, SIG Combibloc
Opakowania redukujące ślad węglowy przedsiębiorstwa to istotny element strategii dekarbonizacji przedsiębiorstwa. To już nie tylko odpowiedź na oczekiwania konsumentów, ale również na konkretne regulacje unijne, a zwłaszcza dyrektywę CSRD, które obligują firmy do przedstawiania w swoim sprawozdaniu z działalności informacji m.in na temat: kwestii środowiskowych. Obszary, które będą objęte analizą to m.in. zużycie energii, emisje do atmosfery, używane produkty, transport. SIG jako globalny partner, z ponad 170 letnim doświadczeniem, dostarczający aseptyczne opakowania kartonowe, pouch i bag in bix, wspiera ten proces dostarczając opakowania pozwalające na obniżenie śladu węglowego w stosunku do standardowych rozwiązań na rynku.
Firma SIG już wiele lat temu opracowała metodę wyeliminowania aluminium z naszych aseptycznych opakowań (opakowanie SIG Terra alu-free), co pozwoliło obniżyć emisję CO2e opakowania o 23% w stosunku do tradycyjnego rozwiązania (na podstawie badania cyklu życia produktu LCA przeprowadzonego przez IFEU – niezależny Instytut Energii i Badań Środowiskowych, CB-1007330). W Europie sprzedaliśmy już ponad 3 mld tych opakowań, a w ostatnim roku opakowanie to zawitało również na polski rynek jako świadectwo dbałości w portfolio: OSM Łowicz, OSM Wart-Milk, Grupy Mlekovita.
To jednak nie koniec naszych działań, poza eliminacją warstwy aluminium zastąpiliśmy polimery pochodzące z surowców kopalnych polimerami stworzonymi na bazie roślin, a dokładnie oleju talowego, który jest produktem ubocznym w przemyśle tartacznym. Dzięki temu obniżyliśmy ślad węglowy aż o 58% w porównaniu do standardowego rozwiązania. Dodatkową opcją są polimery z recyklingu.
Ponadto w opakowaniu SIG zwiększyliśmy udział papieru do 82%, gdzie średnia dla rynku wynosi 75%. Naszym celem jest jednak dalsza optymalizacja i podniesienie tego udziału do ponad 90% w ciągu najbliższych lat.
Opakowania stanowią wielki udział w naszych śmietnikach, dlatego UE w ramach dyrektywy PPWR określiła wytyczne odnośnie zdatności do recyklingu opakowań. Te, które nie osiągną wyznaczonych poziomów będą musiały zniknąć z rynku. Opakowania kartonowe SIG są w pełni recyklingowalne, trafiają do sortowni a później do fabryk recyklingu papieru i pozostałych warstw. W 100% są przetwarzane na inne produkty typu opakowania zbiorcze czy też chusteczki papierowe.
zapotrzebowanie na spersonalizowane i funkcjonalność
Żywność w stanie ciekłym lub półpłynnym cechuje się specyficznymi właściwościami, dlatego opakowania muszą być odpowiednio dopasowane i zaprojektowane. Jednocześnie zmieniają się potrzeby i wymagania konsumentów, więc branża opakowaniowa wychodzi im naprzeciw. Zerknijmy na kilka trendów rysujących się w zachowaniu kupujących.
Współcześni nabywcy odczuwają deficyt czasu. Żyją w pędzie, liczą każdą minutę. Jednocześnie chcą się zdrowo odżywiać, być w dobrej formie fizycznej i psychicznej. Chcą pozostawać niezależni w każdej sferze, również dietetycznej, i mieć możliwość spożycia wybranych przekąsek nie limitowani okolicznościami. Oczekują od branży spożywczej odżywczych, smacznych posiłków dostępnych tu i teraz.
Kolejnym trendem jest poszukiwanie produktów łatwych do użycia oraz umożliwiających wygodny i bezpieczny transport. Pożądane są także opakowania, które nie tylko są wygodne i lekkie, ale także nie wymagają stosowania lodówki. Nic więc dziwnego, że coraz częściej na rynku pojawiają się praktyczne opakowania elastyczne, które pozwalają na spożywanie zdrowej żywności. Przykładem są saszetki z materiałów elastycznych z zakrętkami, które wydają się hitem szczególnie w branży owocowo-warzywnej. W branży mleczarskiej tego typu opakowania są stosowane do pakowania jogurtów, deserów, kaszek oraz smoothie. Opakowania takie są już w portfolio m.in. firm Bakoma i Danone.
Jednym z producentów tego typu opakowań jest SPG, w ofercie której znajdziemy różnorodne propozycje z materiałów elastycznych, wychodzące naprzeciw wymaganiom środowiskowym i minimalizujące ślad węglowy.
Podobne podejście prezentuje także firma SIG. W jej ofercie znajdziemy opakowania spełniające zindywidualizowane potrzeby klienta indywidualnego: rodziny, małego dziecka czy singla. Przykładowo dla rodzin polecane są duże opakowania rodzinne 1-litrowe lub większe. W przypadku kartonów do wyboru mamy co najmniej kilka wersji opakowań m.in. aseptyczne kartony do napojów (SIG Dom, SIG Dom mini, SIG Magnum) o pojemności od 180 ml do 1 litra różniące się konstrukcją opakowania. Dla dzieci, seniorów oraz osób poszukujących szybkich, wygodnych przekąsek firma oferuje opakowania w formie wygodnych saszetek z zakrętkami.