Jogurty pitne: Jogurt – sposób na pożywną przekąskę

Europejczycy docenili jogurt dopiero w XX w. W latach 20. poprzedniego stulecia był on uważany za preparat terapeutyczny. Sprzedawano go wyłącznie w aptekach i przepisywano w celu leczenia zaburzeń układu pokarmowego. Produkcja jogurtów na masową skalę rozpoczęła się w 1907 r. w Paryżu. W 1921 r. Deukmedjian Aram postanowił rozszerzyć produkcję jogurtu i zainwestował w fabrykę w Montrouge. Pierwszy jogurt owocowy wyprodukowano w 1937 r.
Definicja jogurtu
Jogurty uznawane są za niezwykle wartościowe produkty i rekomendowane jako stały element diety. Wpisują się w szeroką i zróżnicowaną kategorię produktów fermentowanych. Według definicji Międzynarodowej Federacji Mleczarskiej (IDF) mleczne napoje fermentowane to produkty z mleka pełnego, częściowo odtłuszczonego lub całkowicie pozbawione tłuszczu bądź otrzymane z odtworzonego z mleka w proszku, które zostały poddane fermentacji przez specyficzne mikroorganizmy. Od 2017 r. decyzją Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej termin „jogurt” co do zasady zarezerwowany jest wyłącznie dla przetworów z mleka. Należy podkreślić, że określenie „jogurt” jest zastrzeżone dla produktu zawierającego żywe kultury bakterii jogurtowych w ilości nie mniejszej niż 10 mln komórek/ml.
Jogurt pitny to najczęściej mieszanka jogurtu naturalnego z owocami lub z owocami i wkładami zbożowymi. Czasami do jogurtów płynnych dodaje się soki warzywne, tj. z marchewki, z buraka, jarmużu lub innych warzyw.
Zastosowanie użytkowe
Jogurt pitny to uniwersalny i wygodny produkt, który idealnie sprawdza się w wielu codziennych sytuacjach. Zamknięty w lekkich, poręcznych butelkach z zakrętką jest wygodny i funkcjonalny użytkowo. Orzeźwia, dodaje energii i łagodzi ochotę na niezdrowe przekąski. Szybko gasi pragnienie i zaspokaja lekki głód. Opakowanie można podzielić na mniejsze porcje i stosować jako szybką pożywną przekąskę między posiłkami głównymi. Jogurt pitny sam w sobie może być traktowany jako część drugiego śniadania, wzmocnienie po aktywności treningowej, pracy fizycznej lub umysłowej. Można go bezpiecznie przenosić lub przewozić w torbie, plecaku, samochodzie lub w rowerowym koszyku. Dzięki wygodnej zakręcanej butelce można go ze sobą zabrać niemal wszędzie – do szkoły, pracy i na wycieczkę.
Dla kogo i dlaczego
Jogurty do picia są przeznaczone zarówno dla małych dzieci i młodzieży, jak i dla dorosłych oraz seniorów. Każda grupa odnajdzie w nich czynnik, który zachęci ją do skorzystania z oferty produktowej. Małe dzieci lubią jogurt w butelkach za wygodę stosowania i budowanie samodzielności posiłkowej. Młodzież i dorośli w pędzie dnia codziennego mogą wykorzystać jogurty jako wygodny, szybki posiłek. Osoby starsze, które często mają problem gryzieniem i z przełykaniem, mogą wykorzystywać jogurt do picia jako półpłynny, łatwiejszy do spożycia posiłek, w pozytywny sposób urozmaicający codzienne menu.
Zalety
Produkt bogaty w składniki odżywcze
Jogurt do picia jest wartościowym produktem mleczarskim o korzystnym profilu odżywczym. W 100 g jogurtu naturalnego zawarte jest ok. 60–70 kcal, 4–5 g białka, 2–3,1 g tłuszczu oraz 4–6 g węglowodanów. Jogurty są dobrym źródłem cennych dla organizmu składników mineralnych takich jak wapń (170 mg), fosfor (122 mg), sód (63 mg) oraz potas (200 mg). Są też źródłem witamin rozpuszczalnych w wodzie z grupy B, tj. B1 (0,046 µg) i B2 (0,216 µg) oraz rozpuszczalnych w tłuszczach, czyli witamin A (16 µg) i D (0,03 µg). Jogurty naturalne są dobrze tolerowane przez osoby z nietolerancją laktozy, bowiem dodane do nich drobnoustroje rozkładają większość laktozy.
Źródło kwasu mlekowego i probiotyków

Ważnym elementem jogurtu jest powstający w wyniku fermentacji kwas mlekowy, który powoduje zakwaszenie środowiska, zapobiegając rozwojowi bakterii gnilnych w jelitach. Przyspiesza również perystaltykę jelit przez wydzielanie śliny i pobudzenie wydzielania soków trawiennych. Jedną z głównych zalet jogurtu, znaną i cenioną od lat, jest zawartość probiotyków, czyli korzystnych dla naszego organizmu bakterii, które poprawiają zdrowie jelit. Probiotyki pomagają zrównoważyć chorobotwórcze bakterie w jelitach, co poprawia trawienie i wzmacnia układ odpornościowy.
Niektóre badania wykazują, że probiotyki mogą pomóc zmniejszyć objawy zespołu jelita drażliwego (IBS) i innych zaburzeń trawiennych. Jogurt zawiera probiotyki, które mogą poprawić funkcje odpornościowe poprzez promowanie wzrostu korzystnych bakterii w jelitach. Niektóre badania wykazały również, że jogurt może zwiększać produkcję przeciwciał, które mogą pomóc w zwalczaniu infekcji i chorób. Spożywanie jogurtu może też pomóc zmniejszyć stan zapalny w organizmie. Działa osłonowo podczas kuracji antybiotykowej.
W trakcie fermentacji zmieniają się właściwości mleka. Dzięki działaniu bakterii rozpada się laktoza, masa produktu gęstnieje. Zwiększa się również strawność białka poprzez wzrost liczby wolnych aminokwasów. Ponadto poprawia się przyswajalność przez organizm wapnia, żelaza, a także zwiększa się zawartość witaminy B12 i kwasu foliowego.
Sposób na mocne kości
Jogurt jest dobrym źródłem wapnia, który jest niezbędny do wzrostu i rozwoju kości oraz zmniejsza ryzyko osteoporozy. Niektóre badania wykazały również, że jogurt może poprawić gęstość kości u kobiet po menopauzie.
W walce z cukrzycą i wysokim ciśnieniem
Niektóre badania wykazały, że spożywanie jogurtu może zmniejszyć ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2. Jogurt jest dobrym źródłem białka, które może pomóc regulować poziom cukru we krwi i zmniejszyć insulinooporność. Ma również niską zawartość węglowodanów, co może pomóc w zapobieganiu skokom poziomu cukru we krwi.
Kolejnym dobroczynnym działaniem jest sprzyjanie obniżeniu ciśnienia krwi, a tym samym zmniejszeniu ryzyka choroby niedokrwiennej serca i zawału. Jogurt jest także dobrym źródłem potasu, co pozwala obniżyć poziom ciśnienia.
Sprzymierzeniec w walce z nadwagą
Jogurty pitne, szczególnie naturalne, mogą być sprzymierzeńcem w walce ze zbędnymi kilogramami. Zawarte w jogurcie białka pomagają kontrolować apetyt poprzez odczucie pełności i nasycenia.

Nawodnienie organizmu
Jednym z często pomijanych dobroczynnych aspektów spożycia jogurtów pitnych jest nawodnienie, które jest niezwykle ważne w regulacji pracy organizmu, tj. w procesach utrzymania właściwej temperatury, transportu składników odżywczych czy produkcji kolagenu.
Rozwój rynku globalnego
Przewiduje się, że na znaczeniu zyskiwać będą jogurty dwu- i wielosmakowe oraz ze zwiększoną ilością białka. Języczkiem u wagi producentów powinny być produkty z dodatkiem ziołowych naparów, które w oryginalny sposób dodają smaku jogurtom. Warto wspomnieć, że coraz więcej konsumentów jest coraz bardziej świadomych konsekwencji spożywania produktów o zwiększonej ilości cukru, soli i tłuszczu. Chcąc uniknąć otyłości, cukrzycy oraz chorób serca, coraz pilniej zwracają uwagę na zawartość tych składników w spożywanych produktach. Dlatego należy się spodziewać wysypu jogurtów do picia o obniżonej zawartości cukru i tłuszczu.
Ciekawe produkty w kategorii
Polskie jogurty do picia są najczęściej pakowane w klasyczne, zachowawcze opakowania, gdzie najważniejsze są: branding, nazwa produktu oraz smak wyeksponowany za pomocą wizualizacji owoców. Na zachodzie ten trend także jest stosowany (szczególnie w produktach dla dzieci), aczkolwiek coraz częściej opakowania jogurtów do picia odbiegają od znanych białych butelek z obrazem owocu, dodatku smakowego lub zboża.
Opakowania – zabawa formą
Oprócz klasycznych butelek z nakrętką coraz częściej producenci nawiązują kształtem butelek do jogurtów do napojów soft. Zauważa się, że kształtem butelki przypominają raczej bidon na wodę z nowoczesnym designerskim nadrukiem (Chobani) lub „zwykłe” butelki na wodę (wydłużona szyjka, pękata podstawa, np. Califia Farms) oraz opakowania zdecydowanie bardziej pękate w konstrukcji (Pure Dairy, Mila).
Jogurty do zadań specjalnych
Ciekawym przykładem są też opakowania jogurtów do picia z wbudowanym dziubkiem – takie jak te stosowane w butelkach PET na wodę dla osób uprawiających sport. Z kolei dla małych dzieci produkowane są jogurty do picia w butelkach przypominających te do karmienia dla niemowląt. Zaskakującym pomysłem są też opakowania typu puszka. Jogurty w tej formie są mocniej gazowane i otwierane jak napój soft.
Oryginalny design
Kolejnym wątkiem, który wyróżnia zagraniczne produkty od polskich, jest design opakowań. Do niedawna producenci stosowali bardzo prosty i ascetyczny design oraz liternictwo. Obecnie liternictwo jest duże, wyraźnie wskazuje atuty produktu (30 g protein, probiotics, lactose free, sugar free, no added sugar, 0 artificial sweeteners, low fat, 0% fat). Jogurty do picia nie zawsze pakowane są w białe opakowania. Czasami są to mocne, zdecydowane kolory np. czarny, bakłażanowy czy granatowy. Z drugiej strony jogurty pakowane są w delikatne, kolorowe, opakowania przeznaczone dla kobiet. Bardzo często produkty te wzbogacane są w dodatki, które sprzyjają zachowaniu urody, tj. kolagen, wapń, błonnik (japońska Takanashi Group).
Transparentność
W kategorii jogurtów pitnych na świecie wyraźnie widać tendencję do podkreślania naturalności, czystości składu i surowca. Treści na opakowaniu są oszczędne, pisane prostą czcionką, prezentują głównie nazwę produktu, logo i zawartość tłuszczu, czystość etykiety (natural, plain, simple ingredients). Przykładem tego typu linii są produkty Slate River Dairy (Kanada). Bardzo często opakowania są transparentne, jakby mówiły „nie mamy nic do ukrycia”. Coraz częściej pakuje się w nie jogurty naturalne z dodatkiem warstwy pulpy owocowej na dole (marka Criomori, Take5). Produkty te zachęcają go do interakcji poprzez umieszczenie na opakowaniu hasła „wstrząśnij mnie i wymieszaj”.
Globalna wartość i dynamika
W 2022 r. wartość rynku jogurtów do picia wynosiła 54,83 mld USD. Prognozy do 2032 r. wyglądają optymistycznie. Szacuje się, że może to być nawet 94,3 mld USD. Eksperci oceniają, że składowa roczna stopa wzrostu (CAGR) może osiągnąć poziom nawet 6,3%. Największymi graczami w kategorii jogurtów do picia są: Arla Foods, Britannia Industries, Chobani, Danone, Fage International, FrieslandCampina, COM, Müller UK & Ireland, Nestlé, Brownes Foods Operations, Parmalat, Sodiaal, Yakult, Yoplait USA oraz Mengniu Dairy.
W sprzedaży jogurtów do picia w latach 2022–2029 w ujęciu globalnym będzie przodował region Azji i Pacyfiku. Wzrost w regionie jest wynikiem zwiększonych wydatków na produkty mleczarskie, jak również zmiany zainteresowania konsumentów ze słodkich koktajli mlecznych na napoje o korzystniejszym profilu zdrowotnym. Ponadto konsumenci coraz częściej wolą wydawać swoje pieniądze na bardziej odżywcze produkty i przekąski, a jogurty do picia z szeroką gamą smaków i atrakcyjnych dodatków doskonale wpisują się w ten trend. Drugim co do wielkości rynkiem najprawdopodobniej będzie Europa.