Jogurty pitne: Źródło innowacyjności

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2021 (108)
© fm

Jogurty do picia to jedna z najbardziej popularnych kategorii mleczarskich. Swoją przewagę konkurencyjną zawdzięczają głównie wynikom badań naukowych oraz innowacyjności, która czyni tę kategorię wciąż atrakcyjną dla konsumenta. Istotną rolę w procesie podejmowania decyzji w sklepie odgrywają też innowacyjne dodatki oraz funkcjonalne opakowania.

Trendy w jogurtach do picia

Analizując nowinki produktowe pojawiające się na rynkach zachodnich producentów w kategorii jogurtów do picia wyraźnie widać, że eksponowane są takie zagadnienia jak:

  • prozdrowotność kategorii (prebiotyki i probiotyki),
  • wyższa zawartość białka,
  • obniżona zawartość cukru (produkty bez dodatku cukru) oraz tłuszczu (obniżona lub zerowa ilość tłuszczu),
  • oryginalny smak i dodatki,
  • bez laktozy.

Coraz częściej producenci informują klientów, że oferowane przez nich produkty są wytwarzane bez dodatków tj. konserwanty, barwniki, polepszacze smaku czy mleko w proszku. Coraz bardziej popularne stają się napoje jogurtowe na bazie surowca roślinnego.

Prozdrowotność

Prozdrowotność jogurtów pitnych „manifestowana” jest głównie poprzez informowanie klientów o wysokiej zawartości kultur bakteryjnych tj. probiotyki i prebiotyki. Producenci podkreślają, że mikroflora jelitowa odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu całego naszego organizmu. Wpływa ona korzystnie na funkcje przewodu pokarmowego, układu sercowo-naczyniowego i odporność oraz na układ nerwowy i kości. Innymi słowy zachowanie równowagi układu trawiennego może pozytywnie wpływać na to jak myślimy, pracujemy i co czujemy. Dlatego wiele problemów zdrowotnych wywodzi się ze źle pracującego układu pokarmowego, który destabilizuje funkcjonowanie poszczególnych układów naszego organizmu. Warto zatem pamiętać, że prawidłowo zbilansowana mikroflora wpływa na nasze jelita, których kondycja wpływa nie tylko korzystnie na nasz organizm ale także na aktywność fizyczną i umysłową. Dzięki temu czujemy się lepiej i bardziej efektywnie możemy cieszyć się życiem.

Do głównych prozdrowotnych elementów regulujących pracę naszego organizmu zalicza się prebiotyki i probiotyki. Prebiotyki to substancje obecne lub wprowadzane celowo do pożywienia w celu pobudzania rozwoju prawidłowej flory jelit i poprawiające w ten sposób zdrowie. Prebiotykiem mogą być naturalne składniki diety tj. skrobia, błonnik pokarmowy lub dodatki do żywności o charakterze prozdrowotnym.

Ciekawym trendem jest też wdrażanie jogurtów wywodzących się z tradycji mleczarskich innych narodów. Obecnie oprócz jogurtów bałkańskich (greckich, tureckich) na półkach sklepowych znajdziemy produkty z rodowodem islandzkim (Skyr), hinduskim (Lassi) lub meksykańskim (Licuado).

Z kolei probiotyki są to żywe mikroorganizmy, najczęściej bakterie kwasu mlekowego, które spożywane w odpowiednich ilościach mogą przynieść korzyści zdrowotne. W dietetyce probiotyki są często przyjmowane w celu przeciwdziałania skutkom ubocznym stosowania antybiotyków, schorzeniom układu pokarmowego tj. skurcze, biegunki, wrzody. Probiotyki wprowadzane do naszego organizmu dołączają do bakterii, które naturalnie rezydują w układzie pokarmowym człowieka i pomagają modelować lepiej zbilansowaną mikroflorę. To z kolei pomaga regulować szereg funkcji organizmu, w tym trawienie i pozytywnie wpływa na ogólny stan zdrowia oraz samopoczucie. Probiotyki wspierają organizm w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, zapobiegają rozwojowi i aktywności bakterii chorobotwórczych w jelitach. Przyjmowanie probiotyków pomaga przywrócić dobre bakterie i zachęca do ich proliferacji.

Przykładem tego typu produktów są linie jogurtów japońskiej marki Yakult, gdzie dodaje się szczepy bakterii Lactobacillus shirota pomagające m.in. zwalczyć stres oraz poprawić jakość snu. Źródłem naturalnych probiotyków w jogurtach mogą też być produkty islandzkiej marki Siggi’s (Siggi’s Probiotic: owocowe jogurty do picia), amerykańskiej Horizon Organic (Growing Years) czy brytyjskich Bio&Me. Ta ostatnia marka wdrożyła linię prebiotycznych jogurtów łagodzących stan jelit. Jogurty te zawierają 700 miliardów żywych i aktywnych kultur, w tym dwa z najlepiej przebadane probiotyków na świecie: LGG i BB12.

Ciekawy produkt

Dar Pure to jogurty pitne wyróżniające się prostym składem. Nie zawierają dodatku cukrów ani laktozy. W ich składzie znajdują się tylko 3 składniki: jogurt, owoce i owies. Ich zaletą są również wygodne butelki w optymalnej gramaturze 250 g. Zwraca uwagę ich atrakcyjna szata graficzna wskazująca naturalność. Produkt dostępny jest w trzech wariantach smakowych: mango-banan, brzoskwinia-banan, truskawka-banan.

Producent: Grupa Mlekovita.

Kolejnym tematem podejmowanym przez producentów jest wyższa zawartość białka, brak cukru i obniżona zawartość tłuszczu. Produkty o wyższej zawartości białka są specjalnie profilowane do odrębnej grupy użytkowników – osób aktywnie uprawiających sport. Przykładem takich produktów może być Oikos Pro 25 g – nowo wdrożony na północnoamerykański rynek produkt firmy Danone. Produkt zawiera więcej białka i cennych aminokwasów, które budują silne mięśnie i kości oraz umożliwiają szybszą ich regenerację. Produkty te nie zawierają dodatku cukru oraz produktowe są w klasycznych wersjach owocowych lub bardziej wyrafinowanych kawowych: machiato z karmelem.

Bez dodatku cukru produkowane też są jogurty Milsani (Niemcy), Dairy Foods (Powerfull Yoghurt), Nada (jogurt typu greckiego z linii Protein ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich) czy Arla Foods (Skyr drink – jogurty islandzkie). W kategorii jogurtów o obniżonej zawartości tłuszczu na uwagę zasługują m.in. jogurty do picia marki Dutch Lady (z dodatkiem witamin A, C, E), Kotmale lite (produkty 0% tłuszczu), Lancewood (owocowe jogurty o niskiej zawartości tłuszczu), Parmalat (EasyGest) czy Woolworth’s (jogurty o obniżonej zawartości tłuszczu).

Osobną część kategorii stanowią produkty bez laktozy, zarówno na bazie mleka jak i w ofercie wyrobów bezmlecznych. Przykładami klasycznych produktów mleczarskich są m.in. Danone/Licuado, Green Valley Lactose-Free Yogurt, Activia Lactose-Free Probiotic Yogurt, Liberté Classique Lactose-Free Yogurt, Yoplait Lactose-Free Yogurt. W przypadku produktów bezmlecznych sa to m.in.: Good Plants Dairy-Free Yogurt, Chobani Non-Dairy Yogurt czy Stonyfield Organic Dairy-Free Soy Yogurt.

Do kategorii jogurtów pitnych coraz śmielej „pukają” też twórcy produktów wegańskich na bazie ryżu, owsa, kokosa bez dodatku żelatyny czy białek zwierzęcych. Nowe linie produktów bezmlecznych coraz bardziej właściwościami przypominają jogurty mleczne. One również zawierają bakterie probiotyczne, a produkowane są według technologii umożliwiających eliminowanie sztucznych słodzików, barwników i konserwantów. Dodatkowo nie zawierają laktozy. Przykładem tego typu produktów w butelkach są m.in. produkty pod marką Califia Farms, które oferują linię probiotycznych napojów bezmlecznych (o klasycznych smakach: jagodowym, brzoskwiniowym i truskawkowym) czy wyroby marki Chobani Probiotic czy Chobani Complete z dodatkiem białka, błonnika oraz bakterii jogurtowych oferowanych bez dodatku cukru i bez laktozy. Pewną bardzo egzotyczną ciekawostką z rynku są produkty zbliżone koncepcyjnie do jogurtów, ale wykorzystujące białko z mięsa kurczaków i owoce (ABS Horrest, Singapur). Produkty te zawierają witaminy D, B1, K oraz żywe kultury bakterii.

Ciekawym trendem jest przybliżanie konsumentom wizerunku innych, ale mniej znanych jogurtowych produktów narodowych tj. islandzki skyr, hinduski Lassi czy jogurty meksykańskie (marka El Mexicano/Saborico, Lala Foods).

Preferencje konsumentów

W kontekście produktów mleczarskich bardzo ciekawie prezentują się badania preferencji konsumenckich, przeprowadzone przez The International Foundation for Integrated Care (IFIC). Analizy te wskazują, że jedna trzecia kupujących próbuje spożywać więcej produktów zawierających probiotyki. Prawie tyle samo osób stara się spożywać więcej nabiału. Do tej grupy (doskonale odpowiadającej potrzebom konsumentów) wpisują się jogurty, które łączą pierwiastek wysokobiałkowy z wysoką zawartością naturalnych probiotyków.

Według badań Fundacji Międzynarodowej Rady Informacji o Żywności z Waszyngtonu współcześni konsumenci uważają za korzystne żywieniowo (definiowane jako „zdrowe”) produkty o wysokiej zawartości błonnika (tak uważa blisko 90% respondentów), produkty których białka pochodzą z roślin (75%), kwasy omega 3 (70%). Probiotyki zajmują 5. pozycję jeżeli chodzi o ich pozycjonowanie jako zdrowe w percepcji konsumentów. Nabiał jako grupa zajmuje 6. miejsce (około 45%).

Intrygujące smaki

Najbardziej popularnymi smakami są: wanilia, truskawka, malina i owoce leśne. Jednak coraz częściej konsumenci poszukują nowych wrażeń smakowych. Dlatego też jednym z elementów które przyciągają konsumentów są oryginalne smaki i dodatki. Stąd też bierze się popularność miksów smakowych z acerolą, melonem, kiwi itp. Przykładem są m.in. produkty wspomnianego powyżej amerykańskiego Chobani. W ofercie przedsiębiorstwa znajdziemy produkty o smakach cytrynowo-imbirowym, ananasowym z kurkumą, brzoskwiniowo-miętowym czy wiśni z hibiskusem i piña colada, ale także jabłko z warzywami, z ogórkiem, jabłko ze szpinakiem (linia Apple Vege). Amerykański Danone w swoim portfolio posiada nie tylko smaki tj. kokos-mango, kokos-ananas, truskawka-cytryna albo truskawka-banan z miodem. Oryginalne smaki wprowadziła też firma DairyFarmers, w linii koktajli jogurtowych La Vaquita – mango, piña colada.

Innym przykładem mogą być jogurty marki Clover the Rainbow, pod którą znajdziemy ekologiczne produkty o smakach borówka, burak, truskawka-marchewka oraz truskawki, banana i masła orzechowego. Również jogurty w stylu indyjskim są oferowane w różnych smakach. Oprócz klasycznego lassi z mango posmakować możemy również Masala Chaas, Lassi Mint i oryginalny solony (Raymundo's Food Group/Desi Natural DahLinia).

Magdalena Wilgatek, Business Development w CMR

Magdalena Wilgatek

Business Development w CMR

Jogurty pitne to kategoria silnie skorelowana z sezonem letnim. Sprzedaż jogurtów pitnych jest uzależniona od pogody i jest wyż­sza w miesiącach ciepłych. Do czołowych producentów jogurtów pitnych sprzedawanych w ma­łych sklepach zaliczamy Danone, Bakomę, OSM Piątni­ca oraz Lactalis. Ci czterej producenci skupiają łącznie blisko 90% udziałów w wartości sprzedaży tej kategorii w małych sklepach. Najpopularniejszymi markami w tej kategorii produktowej w pierwszym półroczu 2021 r. był Danone Ale Pitny oraz Danone Activia. Najczęściej wkła­danym wariantem do sklepowego koszyka był zaś Dano­ne Gratka do Picia w wariancie truskawkowym w butelce PET 170 g. Jogurty pitne są szeroko dostępne w małych sklepach, znajdziemy je średnio w 8 na 10 sklepów ma­łego formatu. Średnia cena jaką konsument placówki małoformatowej musi zapłacić za butelkę jogurtu pitnego to 2,80 zł. Konsumenci mogą wybierać średnio spośród 9 różnych wariantów jogurtów pitnych.

Oferta jogurtów pitnych w Polsce

Jogurty pitne w Polsce cieszą się rosnącym zainteresowaniem. Jest to kategoria nowoczesna, dynamiczna w wyrazie, o współczesnym designie opakowań. Z jednej strony tego typu produkty są postrzegane jako zdrowa, pożywna, smaczna i łatwa do konsumpcji przekąska, z drugiej strony wygodna butelka umożliwia bezpieczny transport do pracy, szkoły, trening czy wyjazd poza dom.

Gramatura butelki (od 125 do 400 g) zaspokaja szybkie potrzeby żywieniowe konsumentów o różnych apetytach dostosowanych do wieku i płci. Najczęściej występującymi gramaturami są 250 g lub 400 g. W Polsce występują butelki profilowane typu PET lub kartony z nakrętkami wielokrotnego użytku.

Zaletą polskich jogurtów jest jakość surowca wyjściowego (mleka), produkcja zgodna z literą tzw. „czystej etykiety” oraz coraz bardziej oryginalne dodatki. Polskie jogurty bardzo często na etykietach zawierają oświadczenia producentów, że wyprodukowane są z mleka otrzymywanego od krów karmionych paszą bez GMO, bez dodatku konserwantów, barwników, z dodatkiem dużych kawałków owoców.

Na polskim rynku zauważa się duże zainteresowanie poszerzaniem smakowym oferty jogurtów do picia. Oprócz smaków klasycznych (tj. truskawka, malina-jagoda czy wiśnia) pojawiają się coraz częściej ciekawe kombinacje smakowe wykorzystujące m.in. owoce lub ziarna z kategorii superfood: chia i daktyle, chia i jagody, siemię lniane jagoda, siemię lniane-kiwi-gruszka, wiśnia-ziarno kakaowca-owies, brzoskwinia-marakuja-kasza jaglana-owies (Danone), owoce egzotyczne tj. pigwa-ananas-imbir, pomarańcza-cytryna, marakuja-papaja (Bakoma), kombinacje owoców klasycznych z owocami o unikatowych właściwościach tj. śliwka z owocami goji, granat, żurawinowa, truskawka-kiwi-aloes (Krasnystaw OSM).

Na uwagę zasługują jogurty będące miksami z warzywami tj. czarna porzeczka-burak, jarmuż-kiwi, marchew-mango (Mlekpol SM Milko ActiVege) czy jogurty mleczne ze zbożami: wieloowocowy ze zbożami, marchwiowo-pomarańczowy i zboża, jabłkowy z burakiem ćwikłowym i zboża (Łowicz OSM).

© fm

W polskiej ofercie znajdziemy też jogurty bez laktozy (Grupa Mlekovita, Mlekpol SM, Bakoma), bez dodatku cukru (Lactalis Polska, Grupa Mlekovita) oraz z większą ilością białka (Bakoma). Pojawiają się też pojedyncze linie jogurtów wspierających odporność tzw. shoty probiotyczne (Bakoma i Danone).

Całkowicie nową kategorią są wyroby na bazie produktów roślinnych. W tej kategorii szlaki przecierają m.in. Bakoma z linią Ave Vege, Łowicz (OSM) z linią Bez Deka Mleka oraz Danone z linią Alpro.

Jogurty pitne produkowane są przez duże podmioty tj. Lactalis Polska, Danone, Zott Polska, Bakoma, Mlekpol (SM), Grupa Mlekovita, dalej Krasnystaw (OSM), Piątnica (OSM) i Łowicz (OSM).