1. Komunikaty
Polska

21. MFSM miejscem dyskusji nt. zmian trendów konsumenckich w najbliższych latach

Autor: Janusz Górski
© fsm

Jak informuje IERiGŻ, eksport artykułów mleczarskich w pierwszym kwartale br. wyniósł 1,19 mld l w ekwiwalencie mleka surowego i był o 6,4% mniejszy niż w analogicznym okresie 2023 roku. Zadecydował o tym znaczny spadek wywozu masła (o 22,5%), mimo wyższych cen transakcyjnych, prawdopodobnie z powodu wzrostu krajowego popytu w warunkach obniżek cen detalicznych tego tłuszczu. Zmniejszył się również eksport serwatki (o 12,1%), mleka w proszku (o 7,4%), a także serów i twarogów oraz lodów (po ok. 4%), przy wzroście wywozu mleka płynnego i śmietany (o 6,2%) oraz jogurtów i innych napojów mlecznych (o 0,1%). 

Zmniejszenie wolumenu wywozu produktów mlecznych oraz spadek cen transakcyjnych mleka w proszku (o 7,1%), a także mleka płynnego i śmietany, lodów oraz serwatki (o 0,2–0,7%), spowodowały, że wpływy z eksportu zmniejszyły się o 5,4% do 854,0 mln euro. Ceny eksportowe masła wzrosły o 9,9%, jogurtów i innych napojów mlecznych o 3,6%, a serów i twarogów pozostały na niezmienionym poziomi.

– W 2023 r. oraz na początku 2024 mamy pogorszenie koniunktury na międzynarodowym rynku i spadek światowych cen trwałych produktów mlecznych. W 2023 r. spadkowi światowych cen towarzyszyła aprecjacja złotego, która negatywnie wpływała na rentowność transakcji eksportowych.

– Chiny stają się coraz trudniejszym rynkiem dla polskiego sektora mleczarskiego i powoli tracimy naszą silną pozycję na tym azjatyckim rynku. Jest to podyktowane kilkoma ważnymi elementami. Przede wszystkim Chiny produkują znacznie więcej mleka i jego przetworów niż przed pandemią. Do tego dochodzi zmniejszenie dynamiki wzrostu gospodarczego – mniej pieniędzy na import, czyli chiński kryzys daje się we znaki także w obszarze wewnętrznej konsumpcji. I ostatni, ale ważny czynnik - zniesienie ostatnich barier eksportowych w handlu z Nową Zelandią. Tu warto trochę rozwinąć temat, do tej pory najwięcej wysyłano z NZ do Chin PMP, a po uwolnieniu handlu NZ zaczęła wysyłać do Chin większe ilości OMP. Wysyłki z UE spadły o 80-90% – skomentowała Agnieszka Maliszewska – Dyrektor Polskiej Izby Mleka, Pierwsza Wiceprzewodnicząca COGECA oraz Organizatorka 21. Międzynarodowego Forum Społeczności Mleczarskiej.

– Największy spadek wykazuje mleko niezagęszczone (czyli UHT) zarówno ilościowo, jak i wartościowo. Do 2023 r. Polska plasowała się na 2-3 miejscu dostawców mleka UHT do Chin. Wysyłka mleka do Państwa Środka spadła wszystkim krajom eksportującym z prostej przyczyny – Chińczycy mocno postawili na własną produkcję, poprawili jakość oraz genetykę. To oznacza, że polski sektor mleczarski powinien zintensyfikować działania w obszarze dywersyfikacji rynków zbytu. Tu ważnym partnerami może okazać się Afryka. O tym między innymi będziemy rozmawiać podczas najbliższego 21. Międzynarodowego Forum Społeczności Mleczarskiej, na które serdecznie Państwa zapraszam – dodała Agnieszka Maliszewska

Międzynarodowe Forum Społeczności Mleczarskiej w Białymstoku to niekwestionowanie największe wydarzenie w branży mleczarskiej w Europie Środkowo-Wschodniej. W dniach 4– 5 września w stolicy Podlasia przedstawiciele spółdzielni mleczarskich i firm z branży spotkają się z ekspertami z całego świata, aby wspólnie porozmawiać na temat przyszłości sektora mleczarskiego nie tylko w Polsce, ale również w Europie i na świecie. Forum to doskonała okazja, aby dowiedzieć się więcej o bieżących wyzwaniach i możliwościach, nawiązać nowe kontakty i rozwinąć swój biznes.

Formularz zgłoszeniowy dostępny na

https://2022.forum-mleczarskie.org/

Nie zwlekaj, zgłoś się już dziś! Tylko do końca czerwca obowiązuje promocyjna cena!

Więc informacji na mediach społecznościowych:

https://www.facebook.com/forumspolecznoscimleczarskiej

https://twitter.com/IDCF_2024

https://www.linkedin.com/in/international-dairy-community-forum/

 

Warte przeczytania