1. Aktualności
  2. Polska
Wielka Brytania

Brytyjczycy jedzą więcej w domu. Rośnie popularność dań z nabiałem

Źródło: Forum Mleczarskie za AHDB
Autor: Janusz Górski
© forum mleczarskie

Brytyjscy konsumenci ograniczyli ilość kupowanej żywności w 2023 r. ze względu na rosnące ceny, a następnie spożyli więcej posiłków w domu w porównaniu z 2019 r. – powiedziała Vanessa Adamson, Menadżer ds. Handlu Detalicznego w AHDB. Według Kantar Usage w 2023 r. ponad jedna trzecia posiłków Brytyjczyków (35,5%) zawierała nabiał jako składnik, co czyni go popularnym wyborem wśród konsumentów (dane za Kantar Usage 52 w/e, 26 listopada 2023). 

Nabiał przy wszystkich okazjach posiłków utrzymywał się na stałym poziomie w 2023 r., także we wszystkich kategoriach (masło, sery, mleko, śmietana i jogurt), co było pozytywne, biorąc pod uwagę średni wzrost cen przetworów mlecznych z mleka krowiego o 8,1% rok do roku (NIQ Homescan, Dairy, Total GB, 52 w/e, 23 marca 2024 r.).

Sery, jogurty i sery serowe doświadczyły w ciągu ostatniego roku największego wzrostu cen ze wszystkich kategorii produktów mlecznych, a sprzedaż wolumenowa pozostała dodatnia ze względu na wysoką sprzedaż sera cheddar i większą liczbę konsumentów kupujących jogurty.

Według Kantar 87% obiadów spożywa się obecnie w domu ze względu na znaczną liczbę osób korzystających z pracy hybrydowej. Kanapki pozostają najpopularniejszym wyborem na lunch w 35,1% przypadków, ze względu na łatwość i szybkość przygotowania. Nastąpiło odejście od tradycyjnych kanapek z szynką i masłem (spadek o 42 mln), a konsumenci wybierają smaczniejsze alternatywy, takie jak te zawierające bekon. Tam, gdzie konsumenci szukają zmiany, obecność masła dodatkowo zwiększa ich przyjemność, a wysokiej jakości kanapka ma dodatek masła.

W 2023 r. popularność zyskała także opcja gorących lunchów (+3 punkty procentowe w porównaniu z 2019 r., Kantar Usage, 52 w/e, 24 grudnia 2023 r.). Ponieważ kluczowymi czynnikami są łatwość przygotowania i koszt, doprowadziło to do wzrostu popularności pieczonych ziemniaków z masłem (+12,9%) i tostów serowych (+6,6% r/r). – stwierdziła Vanessa Adamson.

Produkty mleczne pojawiają się w wielu popularnych wieczornych posiłkach regularnie spożywanych w Wielkiej Brytanii. Obejmują one dania kuchni włoskiej z serem, a także dania indyjskie z jogurtem lub śmietaną. 11,5% wieczornych posiłków to dania kuchni włoskiej (z wyłączeniem pizzy), a 33,9% tych okazji zawiera ser jako składnik. Dania, które w 2023 r. zyskały na popularności, to dania wykorzystujące ser jako składnik drugorzędny, takie jak carbonara, spaghetti bolognese i zapiekanki makaronowe (wzrost o 25 mln razy rok do roku). Lasagne to kolejne zyskujące na popularności włoskie danie i jest zdecydowanym faworytem rodzin (wzrost o 4 mln razy w skali roku). Dania włoskie z serem są coraz częściej wybierane ze względu na to, że są zarówno sycące, jak i smaczne, a jednocześnie szybkie i łatwe w przygotowaniu. Ten rosnący trend stwarza realną szansę dla producentów serów specjalistycznych – dodała Vanessa Adamson.

Dania zawierające śmietanę i jogurt odnotowały wzrosty odpowiednio +73,9% r/r i +8,7% r/r. Daje to szansę producentom jogurtów prostych i śmietanek.

Nawyki gotowania i jedzenia konsumentów domowych zmieniają się od czasu COVID-19, wraz z przejściem na bardziej hybrydową pracę i czas spędzany w domu oraz kryzysem kosztów utrzymania. Jedno jest pewne, niezależnie od ceny, konsumenci poszukują dziś opcji posiłków na lunch i kolację, które są smaczne i łatwe w przygotowaniu.

Warte przeczytania