1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Sprzedaż masła w Polsce wzrosła wraz ze spadkiem cen

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski

– W okresie styczeń – wrzesień 2023 wartość sprzedaży masła w sklepach w Polsce spadła o 9% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Co ważne, jest to spadek spowodowany wyraźnie niższymi cenami, ponieważ w tym samym czasie liczba sprzedanych opakowań masła wzrosła aż o 15% –  powiedział Forum Mleczarskiemu Nikodem Pankowiak, Analityk Danych Sprzedażowych, CMR. – Za ten wzrost odpowiadają przede wszystkim dyskonty, gdzie mimo spadku liczby paragonów, na których znalazło się masło, aż o 21% wzrosła liczba jego sprzedanych opakowań. 

– Ta dość niecodzienna sytuacja może być spowodowana częstymi promocjami w tym kanale sprzedaży, które wymagają od klientów zakupu więcej niż jednego opakowania. Znaczenie dyskontów dla sprzedaży tej kategorii rośnie z roku na rok. W okresie styczeń – wrzesień 2023 wygenerowały one 58% wartości sprzedaży całej kategorii masła. Rok wcześniej było to 57%, a w okresie styczeń – wrzesień 2021 „tylko” 52%. Ten duży wzrost istotności dyskontów dla sprzedaży masła między rokiem 2021 a 2022 spowodowały rosnące ceny, przez które większa liczba konsumentów poszukiwała w dyskontach promocji – wskazał nasz rozmówca.

– Średnia cena za opakowanie masła w sklepach w Polsce w okresie styczeń – wrzesień 2023 wyniosła 5,35 zł, co oznacza spadek o 21% względem analogicznego okresu rok wcześniej. Zdecydowanie najniższe ceny masła odnotowano właśnie w kanale dyskontów, gdzie wyniosła 4,86 zł (spadek o 22%). Zdecydowanie najwięcej musieli zapłacić klienci sklepów małoformatowych, gdzie średnia cena za opakowanie masła wyniosła 6,55 zł, co oznacza spadek o 19% w porównaniu do okresu styczeń – wrzesień 2022 roku, gdy średnia cena za opakowanie masła przekroczyła 8,07 zł – podsumował ekspert CMR.

© cmr

Warte przeczytania