1. Aktualności
  2. Świat
Norwegia

Tine przekazuje miliard koron 8 tys. rolników

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© tine

Właściciele Tine, czyli ponad 8000 producentów mleka z całej Norwegii otrzymają łącznie ponad miliard koron za mleko wyprodukowane w 2023 r. Przychody ze sprzedaży w Tine, największej norweskiej firmie mleczarskiej w 2023 r. wyniosły około 26,5 mld NOK (2,3 mld euro), co oznacza wzrost o 6,6% w porównaniu z 2022 r. Roczny zysk po opodatkowaniu wyniósł 1,2 mld NOK (104,4 mln euro), co stanowi wzrost o 7,4% w porównaniu z rokiem poprzednim.

– Dzięki zaangażowaniu i wysiłkom w całym łańcuchu wartości Grupa Tine osiągnie dobre wyniki w 2023 roku. Oznacza to, że możemy przekazać naszym właścicielom ponad miliard koron. To najlepszy dowód na to, że wybierając Tine w sklepie, robisz różnicę. Zysk trafia do gospodarstw w Twojej okolicy, które dostarczają nam lokalnie produkowaną norweską żywność z całego kraju. Razem z pracownikami i właścicielami Tine tworzy wartości, których Norwegia potrzebuje w niespokojnych czasach – powiedziała Ann-Beth Freuchen, Dyrektor Generalna Tine.

Każdego roku Tine dzieli się swoimi zyskami ze swoimi właścicielami, czyli 8034 hodowcami bydła mlecznego. Tegoroczna zaliczka w wysokości 77,3 øre za litr dostarczonego mleka jest niezbędnym dochodem dla rolnika TINE, ale także ważnym dla zapewnienia Norwegom lokalnej produkcji żywności. Rok 2023 był rokiem, w którym zarówno Komisja ds. Całkowitej Gotowości, jak i Krajowy Urząd Kontroli ustaliły, że Norwegia musi zwiększyć samodzielność żywnościową samodzielnie produkując więcej żywności.

– Pomaga to zapewnić, że my, rolnicy produkujący mleko, będziemy mogli w dalszym ciągu produkować zdrową, naturalną i bezpieczną żywność dla norweskiego społeczeństwa. W obliczu wojny i kryzysu na świecie coraz więcej ludzi rozumie, jak ważna jest norweska produkcja żywności w całym kraju. Zatem niezwykle istotne jest wzmocnienie w przyszłości gospodarki producentów mleka, ze wszystkimi pozytywnymi skutkami, jakie ma to dla społeczności lokalnych – i całej Norwegii, w tym pod względem stopnia samowystarczalności i gotowości żywnościowej – dodała Przewodnicząca Tine Marit Haugen.

Zwiększone przychody ze sprzedaży Tine wynikające z korekt cen i walut są kompensowane przez zwiększone koszty wynikające ze wzrostu cen i płac. Konsumpcja mleka w Norwegii nadal spada, ale w mniejszym stopniu niż oczekiwano. Jednocześnie Tine ustabilizowało swoją pozycję w norweskich sklepach.

– Zwiększamy nasze udziały w rynku soków, mamy rekordową sprzedaż i dobrze wpasowaliśmy się w trend białkowy zarówno w przypadku jogurtów, jak i twarogów, jednocześnie wciąż tracimy część wolumenów w największych kategoriach, takich jak słodkie mleko i sery – dodała Ann-Beth Freuchen i wyjaśniła, że Tine kontynuuje ważną pracę nad redukcją kosztów. Od 2019 r. Tine dokonało cięć o ponad 1,5 miliarda NOK (130 mln euro).

– W ubiegłym roku podjęliśmy ważne decyzje dotyczące naszej przyszłości, dotyczące zarówno niezbędnych zmian w strukturze obiektu Tine, jak i nowej trasy dystrybucji dla marki Diplom-Is. Musimy podejmować wymagające decyzje i zmieniać się w zgodzie z otoczeniem, aby mieć pewność, że mamy strukturę produkcyjną i logistyczną dostosowaną do rynku – powiedziała Ann-Beth Freuchen.

– Staliśmy się bardziej świadomi ceny podczas zakupów i widzimy, że coraz więcej osób kupuje produkty tanie, promocyjne i marki własne sieci. Wymaga to od nas kontynuowania celowej pracy, aby zaspokoić potrzeby konsumentów, kierując się smakiem, jakością, innowacjami i zrównoważonym rozwojem – zwróciła uwagę Freuchen.

Przychody ze sprzedaży TINE Internasjonal wyniosły 4,7 miliarda NOK, co oznacza wzrost o 8,2%. – Widzimy, że konsumenci w USA i na całym świecie borykają się z takimi samymi warunkami gospodarczymi, jak tutaj, w kraju. Stali się bardziej świadomi ceny, co doprowadziło do spadku sprzedaży Jarlsberga o 4%. Jednocześnie miło jest widzieć, że w Irlandii mamy większą produkcję sera na rynek międzynarodowy – podsumowała Freuchen.

Warte przeczytania