1. Aktualności
  2. Polska

– Ludzie zdają sobie sprawę z powagi sytuacji – Zrównoważony rozwój po norwesku

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© tine

Największa norweska mleczarnia, Tine, zdecydowała się wprowadzić na rynek jogurty w dużych opakowaniach tekturowych. – Mamy nadzieję, że więcej ludzi otworzy oczy na fakt, że jogurt w kartonach to przyszłość – mówią mleczarze ze Skandynawii. – Norwegowie mają duże oczekiwania wobec biznesu i państwa, aby wziąć odpowiedzialność za zrównoważony rozwój. Wprowadzamy teraz jogurt Tine w dużych kartonach, aby odpowiedzieć na potrzeby konsumentów i ułatwić dokonanie bardziej przyjaznego dla środowiska wyboru w sklepie – powiedział Bjørn Malm, Szef ds. zrównoważonego rozwoju w Tine. 

Jogurt w kartoniku zawiera o 85% mniej plastiku w opakowaniu w porównaniu do dużego kubka po jogurcie. Jogurt w kartoniku jest powszechny w Szwecji i Danii, podczas gdy w Norwegii wszyscy byli przyzwyczajeni do jogurtu w kubku lub torebce

– Mamy nadzieję, że więcej osób zobaczy, że to jogurt w tekturze jest przyszłością – ponieważ potencjalnie oznacza to dużą oszczędność plastiku. Jesteśmy jednym z największych użytkowników opakowań w Norwegii, dlatego stale szukamy możliwości, aby nasze opakowania były bardziej przyjazne dla środowiska – dodał Bjørn Malm.

Przez wiele lat Tine systematycznie pracowała nad redukcją emisji gazów cieplarnianych i zużycia plastiku. – Będziemy kontynuować tę pracę, dopóki wszystkie nasze opakowania nie będą wykonane z materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu. A zużyte opakowania muszą nadawać się do recyklingu – dodał Bjørn Malm.  

W 2022 r. firma Tine zredukowała łącznie 250 ton plastiku, w tym poprzez przejście z plastikowych misek na torebki na wszystkie tarte sery. Dzięki jogurtowi w kartonach zużycie plastiku jest jeszcze bardziej ograniczone.

– Produkcja większych jednostek opakowaniowych wykonanych z tektury powoduje również mniejsze emisje niż wytwarzanie nowego plastiku lub produkcja wielu małych opakowań – skomentował Malm. 

– Nawyki konsumpcyjne nieustannie się zmieniają. Fakt, że coraz więcej Norwegów domaga się teraz zrównoważonych opakowań, wiąże się ze zwiększonym zagrożeniem w wyniku kryzysu klimatycznego – uważa Erik Elvingsson Hedén, założyciel i Dyrektor Generalny SB Insight. – Norwegowie od dawna oczekiwali, że państwo rozwiąże za nich główne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem. Teraz ludzie zaczynają zdawać sobie sprawę z powagi tego, co się dzieje, co wpływa również na ich własne zachowania konsumenckie. Na przykład dostępność zrównoważonych opakowań zajmuje piąte miejsce na liście priorytetów Norwegów w zakresie zrównoważonego rozwoju, zgodnie z naszymi danymi za 2022 r. – powiedział Hedén.

Aby wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju pozostały nienaruszone, ważne jest, aby konsumenci wykonywali swoją część i prawidłowo sortowali surowce. Według Kari-Lill H. Ljøstad, Kierownika ds. Komunikacji w Grønt Punkt Norge, po zjedzeniu jogurtu należy go zawsze wyczyścić, zanim trafi do zbiórki tektury i papieru. – Bakterie mleczne mogą zniszczyć jakość opakowania, dlatego jest to bardzo ważne. Dlatego upewnij się, że karton jest suchy i pusty podczas sortowania. W ten sposób jako konsument możesz mieć pewność, że stare opakowania będą wielokrotnie przetwarzane na nowe produkty z tektury – dodał Ljøstad.