1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Spada wolumen i wartość sprzedaży śmietanki w małych sklepach

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© forum mleczarskie

– Sprzedaż słodkiej śmietanki utrzymuje się na podobnym poziomie przez cały rok, wyraźne wzrosty popularności widoczne są głównie w większych sklepach w okolicy świąt, kiedy śmietankę częściej wykorzystujemy do przygotowywania deserów – powiedziała Aleksandra Matera, Analityk Danych Sprzedażowych w CMR. – Za największą część sprzedaży odpowiadają dyskonty, które generują ok. 40% obrotów kategorii, ważnym kanałem dystrybucji są również sklepy małoformatowe, odpowiadające za ok. 30% obrotów.

 

– Jak wiele innych kategorii kulinarnych, śmietanki odnotowały wysokie wzrosty w 2020 r. podczas wybuchu pandemii, w związku z czym w kolejnym roku notowany jest spadek sprzedaży. W ostatnim okresie (styczeń-maj 2022) w sklepach małoformatowych sprzedaż śmietanek słodkich była wolumenowo o ok. 9% niższa niż w roku ubiegłym, wartość sprzedaży nie zmieniła się natomiast znacząco z uwagi na wzrastające ceny – dodała Aleksandra Matera.

– Dostępność kategorii jest wysoka – słodką śmietankę można znaleźć w 9 na 10 sklepów małoformatowych, a także we wszystkich super- i hipermarketach oraz dyskontach. Supermarkety oferują ok. 13-14 różnych wariantów w sklepach do 300 m2. Klienci mogą wybierać średnio spośród 5 produktów na półce. Najpopularniejsze pojemności to 200 lub 250 ml, a także większe: 500 ml. Klienci około dwukrotnie częściej decydują się na zakup śmietanki UHT niż wariantów świeżych (które są średnio droższe w przeliczeniu na jednostkę miary oraz wymagają przechowywania w lodówce) – podkreśliła Analityk z CMR.

– Ceny śmietanek są zależne również od zawartości tłuszczu – najtańsze są warianty 12% lub 18%, natomiast większość (ponad 60%) sprzedawanych w sklepach małoformatowych opakowań śmietanek słodkich to warianty droższe: deserowe, do ubijania, zawierające 30% lub 36% tłuszczu. Liderem w kategorii jest SM Mlekpol, producent Śmietanki Łaciatej, której udziały wartościowe w sklepach małoformatowych sięgają w ostatnich miesiącach ponad 45%. Dystrybucja tej marki znacząco przewyższa pozostałych konkurentów. Produkty Mlekpolu znajdziemy w 7 na 10 sklepów małoformatowych, podczas gdy dystrybucja kolejnych producentów – Zott i Łowicz – kształtuje się na poziomie odpowiednio ok. 40% i poniżej 30% – podsumowała Aleksandra Matera, Analityk Danych Sprzedażowych w CMR.

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania