1. Aktualności
  2. Polska

Gostyń (SM) planuje rozwijać produkcję serów twardych do 440 ton rocznie. Kończy zaś produkcję mleka UHT do detalu

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© forum mleczarskie

Najmłodszą grupą produktową spółdzielni specjalizującej się w produktach w proszku i produktach skondensowanych są sery dojrzewające. W 2020 r. stanowiły one razem z serwatką 1,3% wartości w strukturze sprzedaży. Jak wynika z zakładowego zestawienia produkcji, w 2020 r. w Gostyniu wytworzono 225 ton serów, ale nowy strategiczny kierunek produkcji otrzymał plan realizacji 440 ton na 2021 r. W zasadzie spółdzielnia planuje zwiększenie produkcji w każdej kategorii produktowej, ale interesujące jest, że dotyczy to także produktów, których produkcję zakład obniża: mleka spożywczego i UHT. O blisko 40% spadł bowiem w 2020 r wolumen produkcji mleka spożywczego świeżego i UHT. Mleko stanowiło już tylko 1% wartości netto sprzedaży.

Mleczarnia wskazuje przy tym: – W związku z agresywną polityką cenową oraz wzmocnionym promowaniem marek własnych mleka UHT w zaniżonych cenach przez sieci handlowe, co m.in. miało znaczny wpływ na spadek rentowności tego produktu, zapadła decyzja o zaprzestaniu produkcji mleka UHT. Produkt będzie dostępny do czasu wyczerpania zapasu kartoników.

Mleczarnia w Gostyniu należała do większych producentów mleka UHT jeszcze 20 lat temu.

W 2020 roku skupiono 219,87 mln litrów, co oznacza dynamikę 6%. Spółdzielnia od lat jest liderem w produkcji mleka zagęszczonego. Udział mleczarni Gostyń (SM) w rynku krajowym kształtuje się na poziomie 80% produkcji krajowej.

Największy udział w strukturze sprzedaży wartościowo w2020 r. osiągnęło mleko skondensowane zagęszczone, łącznie stanowi 37,3% ogólnej wartości sprzedaży wyrobów własnych. Udział mleka zagęszczonego niesłodzonego do ogólnej sprzedaży wynosi wartościowo 24,55%, a mleka zagęszczonego słodzonego 12,75%. Mleko granulowane i w proszku osiągnęło wynik na poziomie 23,7%, masło 15,9%, śmietanka 11,5% sprzedaży.

Mleczarnia Gostyń (SM) w 2020 r. zwiększyła o 50% wartość sprzedaży śmietan i śmietanek, a mleka granulowanego i w proszku o 21%. Mleko zagęszczone – główny produkt zakładu poprawił wynik sprzedaży o 7%.

Ostatnie wiadomości o firmie