1. Aktualności
  2. Świat

Arla Foods zwiększa sprzedaż produktów markowych. Obroty z gastronomii tylko 12% w dół

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski

2020 rok był dla wszystkich przedsiębiorstw dużym wyzwaniem. Wymagał od wszystkich mleczarni dostosowania się do nowej sytuacji, aby sprostać skokowi konsumpcji domowej przy spadku w sektorze gastronomicznym. Dlatego w ogólnym rozrachunku przychody Arla Foods wzrosły tylko z 10,5 mld euro do 10,6 mld euro. 

Ponieważ konsumenci byli zmuszeni pozostać w domu przez większą część roku, liczba posiłków przygotowywanych w domu znacznie wzrosła, a wielu konsumentów zaczęło samodzielnie gotować i piec. Sprzedaż produktów pod markami Lurpak, Arla i Puck wzrosła odpowiednio o 14,6%, 3,0% i 11,7%.

Sprzedaż produktów gastronomicznych spadła początkowo o 45% wiosną 2020 r., A następnie szybko odzyskała tempo w okresie letnim. W ogólnym rozrachunku sprzedaż do gastronomii w Europie spadła o 12% w porównaniu z 2019 r.

Arla w Europie reprezentuje 60% biznesu i osiągnęła wzrost sprzedaży o 5,9%, głównie dzięki markom Lurpak, Arla i Starbucks, a największy wzrost sprzedaży produktów marki odnotowano w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Holandii. Całkowite dochody w Europie wzrosły do 6,41 mld euro w porównaniu z 6,35 mld euro w 2019 r.

Arla International reprezentuje 19% biznesu i osiągnęła wzrost ilościowy o 11,6%, głównie dzięki markom Lurpak, Puck i Starbucks. Przychody ogółem wzrosły do 1,975 mld euro w porównaniu z 1,90 mld EUR w zeszłym roku.

Arla Foods Ingredients (AFI) poszerzyła działalność w zakresie składników wartości dodanej napędzaną wzrostem w segmentach pediatrii i żywienia medycznego. Segment żywności i produkcja żywności dla dzieci osiągnęły poziom poniżej tego z 2019 r. z powodu COVID-19. Mimo to całkowite przychody AFI wzrosły do 716 mln EUR w porównaniu z 710 mln EUR w 2019 r.

Program transformacji i zwiększania wydajności Arla Calcium zapewnił oszczędności w wysokości 130 mln euro, głównie dzięki poprawie wydajności łańcucha dostaw, zoptymalizowanym wydatkom marketingowy oraz zmniejszeniu kosztów, ponieważ wielu pracowników biurowych pracowało w domu. Skumulowane oszczędności wynoszą obecnie 354 mln euro od momentu wprowadzenia na rynek w 2018 r. Docelowy cel to 400 mln euro trwałych oszczędności do końca 2021 r.

Arla oczekuje, że rok 2021 będzie kolejnym trudnym rokiem, ponieważ COVID-19 nadal wpływa na światowy przemysł mleczarski, globalną gospodarkę i źródła utrzymania ludzi na całym świecie. Arla oczekuje, że główne marki będą nadal zapewniać wzrost wolumenu pod marką, ale w mniejszym tempie niż w 2020 r.

Arla planuje zainwestować 700 mln euro w 2021 r. Główne projekty obejmują ukończenie proszkowni w Pronsfeld w Niemczech, kontynuację projektu zwiększenia zdolności produkcyjnej mozzarelli w Branderup w Danii oraz modernizację zakładu produkcyjnego w Bahrajnie, a także kontynuację strategicznych inwestycji w AFI.