1. Aktualności
  2. Polska

Hortimex: Redukcja cukru w produktach to teraz cel całej branży

Źródło: Forum Mleczarskie Biznes
Autor: Janusz Górski
© hortimex

– Redukcja cukru, czysta etykieta, zdrowy styl życia oraz poszukiwanie prozdrowotnych właściwości żywności to główne trendy konsumenckie – mówi Forum Mleczarskiemu Biznes Marek Dobosz, Menedżer Produktu w firmie Hortimex. – Mleko oraz przetwory mleczne znajdują się na czwartym poziomie piramidy żywienia i powinny być spożywane 2-3 razy dziennie w celu zachowania prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nabiał jest dobrym źródłem witamin i składników mineralnych oraz dostarcza pełnowartościowego białka. Niestety część produktów – jak na przykład słodzone desery czy napoje fermentowane – zawierają ogromne ilości cukru (ok 12 g na 100 ml), co negatywnie wpływa na dobry wizerunek wyrobów mleczarskich. W związku z powyższym, popularne są zapytania od zakładów mleczarskich oraz producentów wsadów owocowych o rozwiązania redukujące cukier. Dotychczas zainteresowane były głównie mniejsze zakłady, bardziej elastycznie reagujące na trendy konsumenckie. Obecnie temat jest na tyle popularny, że stał się celem całej branży, narzucany jest także przez sieci handlowe na producentów marek własnych.

– Badania rynkowe pokazują, że 90% konsumentów postrzega produkty o zredukowanej ilości cukru jako zdrowsze, natomiast 80% twierdzi, że cukier jest złym składnikiem żywności. Eliminacja lub redukcja cukru stawia producentów przed wieloma wyzwaniami ze względu na jego różnorodne funkcje. Popularnym zamiennikiem cukru jest słodki błonnik z cykorii (inulina lub oligofruktoza). Cukier można także wymienić na zdrowszą wersję o niższym IG i powolnym uwalnianiu – takim produktem jest dwucukier palatynoza znajdująca zastosowanie w produktach dla sportowców i diabetyków – dodaje nasz rozmówca.

– Najbardziej popularnym poziomem redukcji cukru jest próg 30%, który, zgodnie z rozporządzeniem, pozwala na użycie stosownych oświadczeń zdrowotnych i żywieniowych oraz nie wprowadza istotnych zmian w smaku i tekstury produktu. Przykładowe deklaracje to wartość prebiotyczna, korzystny wpływ na trawienie, wysoka zawartość błonnika, redukcja cukru, powolne uwalnianie energii, niski indeks glikemiczny – podkreśla marek Dobosz.

– Redukcja cukru przy użyciu naturalnych składników daje możliwość nawiązania komunikacji z potencjalnym klientem przy użyciu etykiety produktu. Zastosowane grafiki oraz deklaracje dostarczają konsumentom prostą, zrozumiałą informację, która zostanie wykorzystana przez nich w trakcie zakupów w podobnym stopniu, jak cena czy smak. Ułatwia to także wybór produktów, dopasowanych do zdrowej i zbilansowanej diety, zdrowszych alternatyw oraz pozwala wyróżnić się na tle konkurencji – podsumowuje Marek Dobosz, Menedżer Produktu w firmie Hortimex.

Ostatnie wiadomości o firmie