1. Aktualności
  2. Polska

USA: Aż 40% spadek wartości eksportu mleczarskiego w 2009 r.

Źródło: FAMMU/FAPA
Autor: Barbara Wiercińska
© FAMMU/FAPA

Pomimo 40% spadku wartości amerykańskiego eksportu mleczarskiego w 2009 r. w porównaniu z rekordowym rokiem 2008, Stanom Zjednoczonym udało się zachować dodatni bilans w handlu mleczarskim. Z eksportu uzyskano 2,27 mld USD wobec ponad 3,75 mld USD rok wcześniej, natomiast na zakupy nabiału z zagranicy Amerykanie wydali 2,17 mld USD – o 21% (lub 580 mln USD) mniej niż w 2008 roku.

Nadwyżka w handlu mleczarskim zmalała z ponad 1 mld do 105 mln USD, co jednak wciąż wyraźnie kontrastuje z deficytem, który w latach 2004P06 sięgał średnio prawie 600 mln USD. Na dużo słabszym wyniku amerykańskiego eksportu mleczarskiego zaważył przede
wszystkim aż 62% spadek wartości wywozu odtłuszczonego mleka w proszku (OMP), który osiągnął wartość najniższą od 2004 r. Sprzedaż serów i twarogów spadła o ponad ¼, a serwatki o 1/5. Najbardziej stracili jednak eksporterzy masła, którzy uzyskali z wywozu tego
tłuszczu wpływy aż o 70% mniejsze niż w 2008 r.
Podobnie jak w przypadku innych czołowych eksporterów mleczarskich, pod względem ilościowym sytuacja wyglądała lepiej – co było efektem wyraźnej obniżki cen uzyskiwanych w transakcjach międzynarodowych. Wywóz OMP zmalał o 36% do niemal ćwierć miliona ton, a serów wysłano za granicę o 17% mniej niż rok wcześniej. Tylko spadek wysyłek masła był pod względem wolumenu niemal równie dotkliwy jak wartości (P68%). Dla
odmiany, eksport serwatki był nawet nieco (+2%) większy niż w 2008 roku. Dokładne dane ilościowe przedstawiają wykresy. Najważniejsze rynki zbytu to niezmiennie Meksyk (638 mln USD, minus 31%) i Kanada (376 mln USD, minus 13% wobec 2008 r.). Dużo
mniejszą rolę odgrywały państwa azjatyckie: Chiny i Japonia (po ponad 130 mln USD).