1. Aktualności
  2. Polska

Fińskie Valio wyraźnie zwiększa sprzedaż nabiału w Rosji

Źródło: FAMMU/FAPA
Autor: Barbara Wiercińska

Fiński koncern mleczarski Valio zdołał w 2009 roku zwiększyć wartość sprzedaży w Rosji aż o 1/5. Stało się tak mimo potrójnego ciosu, jakim było wejście w życie nowych rosyjskich przepisów technicznych w sektorze mleka, spadku popytu i wahań kursów walut. Valio utrzymało 14% rosyjskiego rynku masła i 18% udział w segmencie serów do smarowania. Łączny tonaż sprzedaży nabiału na tamtejszym rynku wzrósł w ub. r. do niemal 72 tys. ton.

Nowe stawki celne, które miały zahamować przywóz do Rosji i pobudzać krajową produkcję mleczarską, przyśpieszyły plany inwestycyjne Finów. W grudniu ub. r. otworzyli oni linię produkcji jogurtów pitnych w zakładzie pod Sankt Petersburgiem, planują również inwestycję w wielką przetwórnię serów w Rosji. Według przedstawicieli koncernu, kluczem do ekspansji na rynku rosyjskim są doskonałe kontakty z wielkimi sieciami detalicznymi.
Wygląda na to, że Valio nie zostało zbyt dotknięte kryzysem gospodarczym i dekoniunkturą w branży mleczarskiej. Nawet w 2009 r. firma płaciła 10 tysiącom swych dostawców i współudziałowców ceny należące do najwyższych w Europie, przekraczające 40 eurocentów za litr mleka. Skup surowca przekracza rocznie 2 mln ton, obroty w 2008 r. wyniosły 1,84 mld euro, a w 2009 roku miały dalej wzrastać.