1. Aktualności
  2. Świat

Samochody dostawcze Mercedes-Benz: podsumowanie roku

Źródło: Daimler
Autor: Janusz Górski
© daimler
© daimler

Po spadkowym roku 2012, rok 2013 przyniósł ponowne wzrosty sprzedaży samochodów dostawczych wszystkich segmentów. W Polsce zarejestrowano 47.802 takich pojazdów, co oznacza wzrost o 7%.
Pozytywna sytuacja rynkowa została dobrze wykorzystana przez Mercedes-Benz. Liczba zarejestrowanych samochodów dostawczych wzrosła z 3895 sztuk w ubiegłym roku do 4213 w 2013. W dużym stopniu przyczynił się do tego Citan, który w pierwszym pełnym roku obecności na rynku osiągnął liczbę rejestracji 495 sztuk. Sukcesy odniósł również Sprinter. Dużym zainteresowaniem cieszył się zarówno poprzedni model, jak i wyznaczający trendy Nowy Sprinter. Łącznie, liczba rejestracji obu modeli w Polsce wyniosła 2843, co oznacza wzrost względem 2012 o niemal 200 sztuk. W efekcie, udział Mercedes-Benz na rynku samochodów dostawczych osiągnął wzrost o kolejne 0,1 pkt. proc. i wyniósł 8,8%.


Premierą roku była premiera Nowego Sprintera, spełniającego normę emisji spalin Euro VI. Przyjazna środowisku technologia oczyszczania spalin i nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa samochodów dostawczych jak asystent bocznego wiatru (minimalizujący efekt gwałtownych bocznych podmuchów), czy asystent martwego pola (ostrzegający kierowców o innych pojazdach znajdujących się poza obszarem widoczności lusterek) stanowią precedens w tym segmencie.Pojazd zachował przy tym swoją zwyczajową uniwersalność, pozostając „Pierwszym do pracy, w każdych warunkach.”
Plany na 2014:
– Rok 2014 będzie rokiem pełnym wyzwań. Oczekujemy, że zwiększymy sprzedaż we wszystkich trzech segmentach aut dostawczych, od Citana przez Vito do Sprintera. Najlepsze produkty w swoich klasach, nowe technologie w sprzedaży, ciekawa oferta produktów około sprzedażowych oraz dalsza profesjonalizacja sieci sprzedaży samochodów dostawczych Mercedes-Benz w Polsce pozwoli nam zrealizować te ambitne plany i po raz kolejny zwiększyć udział w rynku. Na pewno najgłośniejszymi wydarzeniami tego roku będzie wprowadzenie Klasy V oraz Nowego Vito w końcówce roku – mówi Christoph Stemmer, dyrektor sprzedaży i marketingu samochodów dostawczych Mercedes-Benz.
Samochody ciężarowe Mercedes-Benz i Fuso
Po spadkowym roku 2012, ubiegły rok przyniósł odbicie na rynku aut ciężarowych powyżej 6T. Liczba rejestracji nowych ciężarówek wzrosła z 15810 do 18062 sztuk (wzrost o 14,2%). Mercedes-Benz sprzedał 2913 pojazdów. Jest to wynik czyniący Polskę czwartym największym rynkiem pojazdów ciężarowych dla Daimler AG w Europie (i dziesiątym na świecie). Firma Mercedes-Benz odnotowała największy wzrost sprzedaży w sektorze ciągników siodłowych – liczba rejestracji wzrosła z 1837 do 2203 sztuk, czyli o niemal 20%. To zasługa głównie Nowego Actrosa – 1500 sprzedanych pojazdów. Licząc od premiery, po Polskich drogach jeździ już ponad 2700 takich pojazdów. Łączna sprzedaż nowych Actrosów w całym koncernie przekroczyła już 30.000 sztuk.
Premierami 2013 były budowlany Arocs oraz dystrybucyjny Atego. Dzięki temu, już od pierwszego kwartału Mercedes-Benz dysponował zupełnie nową ofertą pojazdów przystosowanych do normy emisji spalin Euro VI. Odnowioną serię A (Actros, Antos, Arocs, Atego) uzupełniły również premiery nowej odsłony Unimoga, Econica oraz Fuso Cantera, również dysponujące silnikami Euro VI.
Sukces rynkowy Mercedes-Benz z pewnością zawdzięcza najniższym na rynku wynikom zużycia paliwa, co w segmencie ciągników siodłowych potwierdził prowadzony w 2013 roku program „ECO-Bestia”. Uczestniczący w nim Klienci mieli okazję porównać spalanie Actrosa Euro VI z pojazdami konkurencji. Wyniki pokazały, że „ECO-Bestie” spalały średnio znacznie mniej od ciężarówek konkurencji. Wraz z obniżeniem pozostałych kosztów wpływających na TCO (całkowite koszty użytkowania pojazdu), znacząco wpłynęło to na konkurencyjność aut spod znaku Gwiazdy.
Plany na 2014
– Pierwszym ważnym wydarzeniem nowego roku będzie wejście na rynek Nowego Actrosa w wersji SLT – przystosowanego do transportu ładunków o masie do 250 ton. Uzupełni to naszą ofertę w zakresie samochodów do zadań specjalnych. Po dwóch latach premier nowych modeli, planujemy skoncentrować się na dalszym rozwoju usług telematycznych (system FleetBoad). Zależy nam zarówno na rozwoju samego produktu, jak i na zainteresowaniu nim większej liczby klientów. Priorytetem będzie też utrzymanie zadowolenia Klientów z obsługi serwisowej. Planujemy zwiększenie udziału w segmencie podwozi, który w 2013 roku przejawiał trendy wzrostowe. Liczymy również, że w całej naszej ofercie ważnym atutem dla Klientów będzie nasze ponad 2,5 roczne doświadczenie w eksploatacji silników Euro VI – mówi Przemysław Rajewski, szef działu samochodów ciężarowych Mercedes-Benz.