
Potrzebne wyważenie polityki pieniężnej

Janusz Górski: Czy mleczarskie organizacje branżowe spotkały się z prezesem banku centralnego i Radą Polityki Pieniężnej, aby omówić wpływ słabego dolara i euro na nasz eksport?
Marcin Hydzik, prezes zarządu Związku Polskich Przetwórców Mleka: NBP ma własny punkt widzenia, który nie zawsze odzwierciedla to, co myślą przedsiębiorcy. Prezes NBP Adam Glapiński poinformował na konferencji prasowej w lutym, że RPP (prezes NBP jest zarazem jej przewodniczącym) cieszy się z mocnego złotego, ponieważ taki stan rzeczy działa antyinflacyjnie. Dodał, że NBP systematycznie prowadzi ankiety wśród przedsiębiorców, z których wynika, że kurs złotego „nie jest nawet w pierwszej dziesiątce problemów, którymi sobie zaprzątają głowę”. Widać, że uwarunkowania polityki pieniężnej w tym przypadku stoją w sprzeczności z potrzebami konkretnych branż i sektorów gospodarki.

Rozumiemy te mechanizmy, ale konsekwentnie prosimy o wyważenie polityki tak, by nie przedobrzyć. Naszym celem nie jest sztuczne zaniżanie wartości złotego, lecz niedopuszczenie do jego nadmiernej aprecjacji, która zaczyna „dusić” eksporterów mleka. Znając uprawnienia i zakres odpowiedzialności Rady Polityki Pieniężnej i NBP trudno jednak nie zauważyć, że przydałoby się szersze spojrzenie na całą gospodarkę i jej potrzeby. Wskazujemy, że sytuacja sektora mleczarskiego jest szczególna. Nasz rynek wewnętrzny jest w dużej mierze nasycony, więc eksport stanowi dla branży „zawór bezpieczeństwa” pozwalający zagospodarować nadwyżki produkcji. Przy takiej strukturze sprzedaży wrażliwość na kurs walutowy jest większa niż w innych sektorach gospodarki.
Jakie jest przełożenie obecnej sytuacji na rynku walutowym na wolumen nabiału sprzedawanego na rynku krajowym? Jak wygląda polski eksport mleczarski dziś w porównaniu z analogicznym okresem w 2024 r.?
Zgodnie z danymi udostępnianymi przez MRiRW w okresie pierwszych trzech miesięcy 2025 r. pod względem wolumenu wyeksportowaliśmy o niecały 1% mniej produktów mleczarskich niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, za to o ponad 7,5% więcej pod względem wartości denominowanej w złotówkach i nieco ponad 10% więcej pod względem wartości wyrażanej w euro. Innymi słowy – silna złotówka na razie nie miała bardzo dużego, negatywnego wpływu na wyniki polskiego eksportu. Zmiany kursu złotówki wobec walut obcych nie mają wielkiego wpływu na wolumen sprzedaży na rynku krajowym – stabilny wzrost produkcji mleka wymusza również wzrost produkcji wyrobów gotowych, a jeżeli eksport rośnie wolniej niż produkcja, to przy względnie stałym popycie wewnętrznym ceny wyrobów gotowych na rynku krajowym po prostu spadają – co obserwujemy w przypadku większości głównych kategorii produktowych.
Więcej w Forum Mleczarskie Handel 4/25.
