1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Silny złoty odbiera nam przewagę konkurencyjną

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© zppm

– Silna złotówka na pewno nie jest ułatwieniem dla naszych firm w kwestii konkurowania ceną na ryn­kach zagranicznych – powiedział Forum Mleczarskiemu Marcin Hydzik, prezes zarządu Związku Polskich Przetwórców Mleka (ZPPM). – Gdy polska waluta umacnia się wobec euro czy dolara, nasze produkty mleczne stają się relatywnie droższe dla zagranicznych odbiorców. Z drugiej strony import staje się tańszy, co może dodatkowo zwiększyć konkurencję na rynku krajowym. Eksport jest filarem branży – co roku wysyłamy za granicę ok. 35–40% krajowej produkcji nabiału, więc kurs walut ma ogromne znaczenie dla opłacalności. 

– Niestety, zbyt mocny złoty odbiera nam przewagę konkurencyjną, przez co polscy eksporterzy mleka notują niższe marże i mogą tracić udziały rynkowe na rzecz producentów z krajów o słabszej walucie – wypunktował nasz rozmówca.

– Silna złotówka nie jest jedynym problemem polskich eksporterów – są nim także koszty produkcji, zwłaszcza energii. Jeżeli chociaż w połowie prawdą jest to, że Polska ma najdroższy prąd w UE, to raczej tutaj szukałbym rozwiązań wspierających konkurencyjność polskiego eksportu mleczarskiego. Nie chciałbym za to powtarzać banałów o konieczności poszukiwaniu nowych rynków zbytu, bo zakłady to robią i nie trzeba nikogo do tego przekonywać. To, co zawsze było pewną bolączką polskiego eksportu mleczarskiego, to w dużej mierze jego surowcowy, półproduktowy charakter, co powoduje dużą wrażliwość na wahania cen na rynkach światowych. Dlatego to, czego potrzeba, to promocja polskich produktów o wyższej wartości dodanej przeprowadzona na rynkach zagranicznych. Jedynymi produktami, które z jednej strony da się transportować na duże odległości, a z drugiej mogą być czymś więcej niż tylko surowcem do dalszego przetwórstwa, są rzecz jasna sery. Aktualnie dużo mówi się o Polsce za granicą i to zazwyczaj pozytywnie, więc może to jest właściwy moment, by zacząć prowadzić działania promocyjne na dużą skalę – podkreślił Marcin Hydzik, prezes zarządu Związku Polskich Przetwórców Mleka (ZPPM).

Więcej w Forum Mleczarskie Handel 4/25.

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania