
Widzimy tendencję wzrostu cen nabiału



– W okresie przedświątecznym ceny masła wzrosną, ale prognozy pokazują wzrost cen nie tylko tłuszczu mlecznego, ale również tłuszczów roślinnych – powiedziała Forum Mleczarskiemu Joanna Kołodyńska, Dyrektor Marketingu Grupa Polmlek. – Możemy zatem spodziewać się wyższych cen – zarówno w hurcie, jak i w handlu detalicznym – wszystkich tłuszczów, na które popyt wyraźnie rośnie w okresie wypiekania świątecznych ciast. Można zauważyć tendencje wzrostu cen nabiału w ogóle, co powodowane jest zarówno przez inflację, jak i przez trudne warunki pogodowe. Susza i wysokie temperatury miały ogromny wpływ na wydajność bydła mlecznego. Spadek wydajności to tendencja ogólnoświatowa.
– Ponadto wrzesień przyniósł w Europie kolejne ekstremalne zjawiska pogodowe – powodzie i podtopienia. Analitycy Credit Agricole spodziewają się silniejszego wzrostu cen na światowym rynku mleka na przełomie III i IV kwartału 2024 roku. W Niemczech i Wielkiej Brytanii produkcja mleka spada, co wpływa na wzrost cen. Według danych Central Milk Market Reporting (ZMB) ilość dostarczanego mleka w Niemczech spadła o 0,9% w jednym z ostatnich tygodni sierpnia (19–25 sierpnia), a ceny składników mleka utrzymują się na wysokim poziomie. Z drugiej strony kraje takie jak Francja i Australia zwiększają swoją produkcję mleka. We Francji zanotowano wzrost o 3,2% w stosunku do poprzedniego roku, a australijscy producenci wyprodukowali o 1,6% więcej mleka niż w analogicznym okresie 2023 r. Wzrost produkcji w tych krajach może złagodzić presję cenową na rynku międzynarodowym, choć nie od razu – zwraca uwagę Joanna Kołodyńska.
– W ofercie Grupy Polmlek mamy bardzo szeroką gamę produktów tłuszczowych: zarówno margaryny, jak i tłuszcze roślinne do smarowania i pieczenia, ale naszym sztandarowym produktem pozostaje masło. W Grudziądzu działa supernowoczesna masłownia o dużej wydajności, dlatego Polmlek jest gotowy na przedświąteczny wzrost popytu. Masło Polmlek dostępne jest na akcjach in- -out w Biedronce, Lidlu, a także w sieciach handlowych i w handlu tradycyjnym. Warto też podkreślić, że Polmlek jest dostawcą masła w markach własnych dla dyskontów i sieci zarówno w Polsce, jak i za granicą – dodała Joanna Kołodyńska, Dyrektor Marketingu Grupa Polmlek.
