1. Aktualności
  2. Świat

USA: Norwegowie wybierają rynek amerykański

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski

Mleczarnia Tine operuje na nasyconym rynku skandynawskim od dziesięcioleci i poszukuje możliwości rozwoju poza nim. Dlatego Zarząd Tine podjął decyzję o zaangażowaniu finansowym na rynku, który dla Norwegów jest perspektywiczny od kilkunastu lat. Chodzi o rynek amerykański. Spółka zależna Tine Norseland w okresie okołoświątecznym dokonała w imieniu Tine zakupu kontrolnego pakietu udziałów w rodzinnej firmie Lotito Food Holding.

Tine od lat pracuje nad zapewnieniem sprzedaży swojego flagowego produktu jakim jest Jarlsberg, znany w Europie ser typu szwajcarskiego. Norwegowie dążą do dalszego zapewnienia wzrostu sprzedaży Jarlsberga w USA.

Według Hanne Refsholta, Dyrektora Generalnego Tine, katalizatorem decyzji była zapowiedź stopniowego wycofywania subsydiów eksportowych. Przygotowania do wejścia na rynek USA kroku trwały od kilku lat: w 2016 r. Norseland kupił 33% udziałów w Lotito za 16,5 mln USD. 14 grudnia Rada Grupy Tine postanowiła kupić dodatkowe 57% udziałów za 28 mln USD. Teraz posiada łącznie 90% udziałów. Płatność została rozłożona na 5 lat. Umowa weszła w życie z dniem 2 stycznia 2019 r.

Lotito od kilku lat wykazuje dobre wyniki i zadowala poziomem rentowności. Rynek restauracyjny w USA wykazuje zaś większy wskaźnik wzrostu niż kanał detaliczny. W 2017 roku firma osiągnęła obroty blisko 78 mln USD, a zysk operacyjny prawie 4,3 mln USD.

Dotychczas Lotito produkował i importował włoskie specjalności, a od 2007 r. pakował i konfekcjonował ser Jarlsberg.