1. Aktualności
  2. Polska

Pismo KZSM ZR do sieci handlowych

Źródło: KZSM ZR
Autor: Janusz Górski

Szanowni Państwo,
Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich Zw. Rew. z siedzibą w Warszawie (,,KZSM”)
jest największą i najdłużej działającą organizacją mleczarską w Polsce, zrzeszającą spółdzielnie mleczarskie oraz inne spółdzielnie, których przedmiot działania wiąże się bezpośrednio lub pośrednio z produkcją, przetwórstwem i obrotem mlekiem bądź jego przetworami.
Zadaniem statutowym KZSM jest niesienie pomocy zrzeszonym spółdzielniom w ich działalności statutowej, reprezentowanie i obrona interesów polskiego mleczarstwa oraz rozwijanie spółdzielczości mleczarskiej, a także dostosowywanie tego sektora do wymogów Unii Europejskiej. Oznacza to, że jednym z zadań KZSM jest dbałość o propagowanie zasad uczciwej konkurencji na rynkach mleka i jego przetworów oraz podejmowanie działań zmierzających do zachowania otwartości tych rynków. Wolna i uczciwa konkurencja na rynkach mleka i jego przetworów przesądza o rozwoju przemysłu mleczarskiego w Polsce.
Obserwując tendencje panujące na rynkach, KZSM z niepokojem odnotowuje sygnalizowany przez swoich członków problem nasilających się w ostatnim okresie praktyk dystrybuowania dostarczanych przez członków KZSM produktów mleczarskich po cenach niższych od cen zakupu tych towarów.

W związku z tym zwracamy uwagę na przepisy prawa dotyczące kwestii polityki stosowania zaniżonych cen.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2003 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (,,uzna”), czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku przez sprzedaż towarów poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców.
Zgodnie z art. 15 ust. 3 i 5 uznk czynem nieuczciwej konkurencji jest także utrudnianie małym przedsiębiorcom dostępu do rynku przez sprzedaż towarów lub usług w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m2 po cenie handlowej, która nie uwzględnia marży handlowej, z zastrzeżeniem, że taka sprzedaż nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji jeżeli jest dokonywana w ramach:
1) wyprzedaży posezonowej, dokonywanej dwa razy w roku na koniec sezonu letniego
i zimowego, trwającej każdorazowo nie dłużej niż miesiąc;
2) wyprzedaży ze względu na upływający termin przydatności towarów do spożycia lub upływającą datę minimalnej trwałości;
3) likwidacji obiektu handlowego, o ile sprzedaż taka trwa nie dłużej niż 3 miesiące od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o likwidacji tego obiektu, a przypadku likwidacji wszystkich obiektów handlowych w związku z zaprzestaniem przez niego działalności handlowej – nie dłużej niż rok.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów zakazane jest nadużywanie pozycji dominującej na rynku właściwym przez jednego lub kilku przedsiębiorców, które w szczególności może polegać na bezpośrednim lub pośrednim narzucaniu nieuczciwych cen,
w tym cen nadmiernie wygórowanych albo rażąco niskich, odległych terminów płatności lub innych warunków zakupu albo sprzedaży towarów.
Celem wskazanych przepisów jest ochrona zarówno interesów przedsiębiorców, konsumentów, jak i interesu publicznego. Przepisy te zmierzają do zachowania wolności i uczciwości konkurencji.
Wyrażamy nadzieję, że w swojej działalności będą Państwo przestrzegać zasad poszanowania wolnej i uczciwej konkurencji, budując stosunki handlowe z członkami KZSM w duchu dobrych obyczajów oraz poszanowania wskazanych powyżej interesów.
KZSM będzie podejmował działania prawne zmierzające do zwalczania zagrożeń wolnej i uczciwej konkurencji na rynkach produkcji i sprzedaży wyrobów mleczarskich, w tym wspomagać dostępnymi prawnie środkami swoich członków w walce z ograniczeniami konkurencji i przejawami nieuczciwej konkurencji.
Z poważaniem,
Waldemar Broś – Prezes Zarządu KZSM
Stanisław Wieczorek – Zastępca Prezesa Zarządu KZSM
Otrzymują:
1. Auchan Polska Sp. z o.o., ul. Puławska 46, 05-500 Piaseczno
2. Carrefour Polska Sp. z o.o., ul. Targowa 72, 03-734 Warszawa
3. Kaufland Polska Markety Sp. z o.o. Sp. k., ul. Szybka 6-10, 50 - 421 Wrocław
4. Polo Market Sp. z o.o., Giebnia 20, 88-170 Pakość
5. Real Sp. z o.o. i Spółka komandytowa, Al. Krakowska 61, 02-183 Warszawa
6. Tesco Polska Sp. z o.o., ul. Kapelanka 56, 30-347 Kraków