Lactalis Polska: 75 lat firmy
Wywiad z Piotrem Walczakiem,
Prezesem Zarządu i Dyrektorem Generalnym w Lactalis Polska
Grupa Lactalis to jedna z największych firm mleczarskich na świecie oraz największy producent sera w Europie. Obroty firmy w roku 2008 przekroczyły 10 mld euro. Firma obecna jest w 155 krajach świata. Posiada 125 zakładów produkcyjnych, w których przetwarza ponad 9 mld litrów mleka. Lactalis zatrudnia 36 000 osób. Rozwój firmy opiera się na dwóch markach o zasięgu światowym: Président – marce serów i masła oraz Galbani – największej marce serów włoskich. Lactalis posiada bardzo mocnà pozycję w wielu krajach naszego regionu, w tym w Czechach, na Ukrainie, w Chorwacji. W tym roku Grupa Lactalis świętuje 75-lecie powstania firmy.
Jaka jest ranga rynku polskiego w strategii firmy Lactalis?
Polska jest bardzo ważnym rynkiem w strategii rozwoju międzynarodowego Lactalis. Firma obecna jest w naszym kraju od 13 lat i posiada aktualnie trzy wyspecjalizowane zakłady produkcyjne: Polser – sery pleśniowe, sery dojrzewające typu włoskiego i szwajcarskiego, masło; ZM Winnica – twarogi i serki; Obory – jogurty i napoje mleczne. Światową strategią firmy jest działanie na całym rynku mleczarskim, co ma swoje odzwierciedlenie także w Polsce, gdzie Lactalis obecny jest w wielu segmentach serów: pleśniowych, twarogowych, włoskich, topionych i żółtych, a także na rynku śmietany, masła, jogurtów, napojów fermentowanych i deserów.
Jak by Pan podsumował ostatni rok sprzedażowy z punktu widzenia kluczowych kategorii produktów i marek w portfolio Lactalis Polska?
Rok 2008 był kolejnym rokiem dynamicznego rozwoju firmy Lactalis na rynku polskim. Obroty firmy wzrosły o 16%, w szczególności dzięki koncentracji działalności na rynku serów oraz zakupowi we wrześniu 2008 roku firmy Obory.
Odnotowaliśmy istotny wzrost sprzedaży i udziałów rynkowych w trzech kluczowych dla nas kategoriach. Pierwsza z nich to twarogi mielone, dynamicznie rosnący segment rynkowy. W tej kategorii Président jest niekwestionowanym liderem z prawie 18% udziałem wartościowym. Sukces marki Président wiąże się z wprowadzeniem na rynek innowacyjnej gamy Twarogów Delikatnych w pięciu dopasowanych do potrzeb rynku smakach: rzodkiewka, szczypiorek, papryka, ogórek i czosnek. Konsumenci odnajdują w tym produkcie udane połączenie smaku domowego twarogu z warzywnymi dodatkami. Drugą ważną dla nas kategorią są sery pleśniowe. Wytwarzane w Polsce sery Camembert i Brie Président są uzupełnione przez produkty importowane z Francji, w tym Snacking i La Brique. Marka Président osiągnęła ponad 10% udział na rynku serów pleśniowych. Trzecią kluczową kategorią jest mozzarella w zalewie. To dynamicznie rosnący rynek, na którym marka Galbani, światowy lider w serach włoskich, osiągnęła pozycję drugiego gracza na rynku z udziałem wartościowym 12,7%.
Rok 2009 jawi się w branży mleczarskiej jako pełen niepokoju i wyzwań. Jak Pana zdaniem kryzys rynków finansowych wpłynie na branżę i rynek mleczarski w Polsce?
Myślę, że światowy kryzys wpłynie na przyspieszenie procesów konsolidacyjnych na rynku mleczarskim w Polsce, na którym nastąpi umocnienie pozycji największych firm. Wiele dużych podmiotów zwiększy sprzedaż dzięki nowoczesnym, posiadającym duże moce produkcyjne zakładom i najnowszym technologiom. Rosnące oczekiwania konsumentów, w szczególności w zakresie wysokiej jakości i konkurencyjnych cen produktów stanowią obecnie największe wyzwanie dla producentów branży mleczarskiej.
Rok 2009 to bardzo istotny czas dla Grupy Lactalis w Polsce, wprowadzają Państwo nowe produkty, rozwijają nowe, choć znane już marki. Proszę uchylić rąbka tajemnicy...
W roku 2009 firma Lactalis Polska koncentrować się będzie na dalszym rozwoju kluczowych międzynarodowych marek Président i Galbani, jak również stosunkowo młodej w naszym portfolio marki Jovi. Będziemy z jednej strony dążyć do optymalizacji bardzo szerokiej oferty, z drugiej natomiast chcemy naszych konsumentów zaskoczyć kilkoma nowościami, które mamy nadzieję podbiją ich serca. Pierwsza z nich, gama ryżu na mleku Jovi weszła właśnie na polski rynek.
Jakie segmenty rynku będą miały kluczowy charakter dla Grupy Lactalis w Polsce w tym roku?
Nadal kluczowy charakter dla rozwoju firmy Lactalis w Polsce będą miały twarogi i sery pleśniowe Président oraz Mozzarella i Mascarpone pod marką Galbani. Nasze wysiłki skierujemy także na rozwój sprzedaży jogurtów, kefirów, maślanki, zsiadłego mleka i deserów Jovi. Jest to nowa gama w naszym portfolio, ale widzimy tu ogromny potencjał i możliwości wprowadzania na rynek wielu nowości.
Co te wszystkie zmiany oznaczają dla handlowców, którzy sprzedają Państwa wyroby? Jak będą Państwo wspierać sprzedaż?
Lactalis posiada bardzo szeroką ofertę asortymentową produktów mleczarskich. Do tej pory Lactalis zawsze mocno wspierał sprzedaż swoich priorytetowych produktów licznymi degustacjami. To się nie zmieni. Aby osiągnąć najlepsze wyniki przy tak szerokim portfolio, nasze siły sprzedaży dostaną wsparcie w postaci promocji, degustacji, programów lojalnościowych, jak również szeroko pojętych materiałów POS komunikujących nowości produktowe jak i aktualne aktywności. Jednym słowem wszystko to, co ułatwi klientom i konsumentom zapoznanie się z naszą ofertą. Harmonogram działań będzie oczywiście dostosowany do sezonowości konsumpcji poszczególnych kategorii.
Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski