Produkty dla dzieci: Nowatorskie produkty dla najmłodszych
Większość dzieci lubi dostosowane do ich wieku rysowane postacie oraz wszelkiego rodzaju dodatki stworzone z myślą o nich (elementy do kolekcjonowania, zdrapki lub odniesienia do konkursów).
Dla dzieci niezwykle ważne jest także samo opakowanie, które traktują, jako integralną część produktu. W zasadzie w przypadku produktów dla dzieci opakowanie jest czynnikiem, który w dużej mierze napędza sprzedaż danego produktu wśród dzieci. Dzieci szczególnie lubią opakowania produktów specjalnie im dedykowanych. Czują się wyróżnione i ważne w wielkim sklepie. Mniejsze dzieci nie umieją czytać, więc swoje ulubione produkty poznają po wizerunku misia, hipopotama bądź tygryska, a starsze po wizerunku ulubionej postaci z kreskówki albo ukochanego i podziwianego realnego bohatera (sportowca, drużyny lub młodzieżowej gwiazdy show-biznesu).
W zależności od grupy docelowej opakowanie produktu powinno być nowoczesne, odlotowe, pozwalać na zabawę (manipulację, zgniatanie, zwijanie). Dlatego też nie jest dziwne, że wiele dzieci szczególnie młodszych, lubi wszelkiego rodzaju tubki i produkty wyciskane. Dzieci młodsze wybierają produkty, które niosą pierwiastek fajnego doświadczenia oraz wpisują się w ich aktualny świat i styl życia. Z kolei w przypadku nastolatków impulsem decyzyjnym jest m.in. aspiracja do świata dorosłych. Dlatego też takie nastolatki wybiorą szybciej butelkę lub kubek niż wyciskaną tubkę.
Zarys trendów
Tym, z czym, obecnie muszą zmagać się producenci jest zaspokojenie całego wachlarza potrzeb i wymagań. Do wymienianych przez analityków rynku trendów należy zaliczyć m.in. poszukiwanie produktów bardziej naturalnych, bez dodatku cukru i soli, produktów wzbogacanych w dodatki funkcjonalne korzystnie wpływające na organizm rosnącego dziecka oraz potrzebę szybkich, ale pożywnych przekąsek, które łatwo można z sobą wszędzie wziąć. Produkty powinny być opakowane tak, by były wygodne w użytkowaniu, trzymaniu i otwieraniu, powinny angażować emocjonalnie dziecko, a także podane w ilości dopasowanej do możliwości żywieniowych dziecka lub nastolatka.
Uzyskanie miana produktu „trendy” nie jest łatwo. Poniżej przedstawiamy kilka z najczęściej wymienianych kierunków rozwoju żywności dla dzieci i młodzieży.
Naturalność i/lub mniej cukru i soli
Od jakiegoś czasu na wielu rynkach widać pewną jakościową zmianę zachowań konsumentów. Konsumenci zdają sobie sprawę, że to co kolorowe i słodkie nie zawsze sprzyja ich zdrowiu. Po pierwszych wdrożeniach linii produktów naturalnych dla dorosłych coraz częściej pojawiają się produkty naturalne przeznaczone dla dzieci (lub o znacznie zmniejszonej ilości dodawanego cukru). Jest to bardzo korzystny trend, z punktu widzenia żywienia, bowiem uczy od małego dzieci bardziej wytrawnego smaku i łączenia smaków naturalnego z owocami i innymi neutralnymi dodatkami. Zaletą tego typu produktów może być to, że również młodzież chcąc być trendy poszukuje produktów mniej kalorycznych chcąc zachować smukłą sylwetkę (dziewczyny) i sprawność sportową (chłopcy). Przekucie tego pomysłu w sukces może okazać się ciekawym wyzwaniem marketingowym.
Przykładem takiego produktu jest naturalny jogurt dla dzieci, pod marką Dremz. Produkt zawiera naturalny jogurt, witaminy oraz żywe kultury bakterii. W tej kategorii wart wspomnienia jest produkt pod marką New Valio Play – Valio snack, w którym obniżono zawartość dodawanego cukru o 50% w jogurtach oraz o 30% cukru w jogurtowych puddingach. Innym przykładem jest produkt firmy Danone – Danonino. Jest to nie tylko pożywny snack dla młodszych dzieci, w kształcie torebki z zakrętką, doskonale pasujący do dziecięcej rączki, ale także produkt o mniejszej zawartości cukru, bez konserwantów i sztucznych barwników. Kolejnym produktem z tej kategorii jest MilkSplash, wyrób zawierający mniej cukru, mimo że produkowany w różnych oryginalnych wersjach smakowych (Cocoa Loco, Sir Strawberry Swirl), Orange Cream Dream, Cookies‘N Cream oraz Jammin’ Banana.