Produkty dla dzieci: Nowatorskie produkty dla najmłodszych

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 4/2016 (26)

Większość dzieci lubi dostosowane do ich wieku rysowane postacie oraz wszelkiego rodzaju dodatki stworzone z myślą o nich (elementy do kolekcjonowania, zdrapki lub odniesienia do konkursów).

bakuś, bakoma

Dla dzieci niezwykle ważne jest także samo opakowanie, które traktują, jako integralną część produktu. W zasadzie w przypadku produktów dla dzieci opakowanie jest czynnikiem, który w dużej mierze napędza sprzedaż danego produktu wśród dzieci. Dzieci szczególnie lubią opakowania produktów specjalnie im dedykowanych. Czują się wyróżnione i ważne w wielkim sklepie. Mniejsze dzieci nie umieją czytać, więc swoje ulubione produkty poznają po wizerunku misia, hipopotama bądź tygryska, a starsze po wizerunku ulubionej postaci z kreskówki albo ukochanego i podziwianego realnego bohatera (sportowca, drużyny lub młodzieżowej gwiazdy show-biznesu).

W zależności od grupy docelowej opakowanie produktu powinno być nowoczesne, odlotowe, pozwalać na zabawę (manipulację, zgniatanie, zwijanie). Dlatego też nie jest dziwne, że wiele dzieci szczególnie młodszych, lubi wszelkiego rodzaju tubki i produkty wyciskane. Dzieci młodsze wybierają produkty, które niosą pierwiastek fajnego doświadczenia oraz wpisują się w ich aktualny świat i styl życia. Z kolei w przypadku nastolatków impulsem decyzyjnym jest m.in. aspiracja do świata dorosłych. Dlatego też takie nastolatki wybiorą szybciej butelkę lub kubek niż wyciskaną tubkę.

O ile w przypadku młodszej grupy docelowej istotne są smak i konsystencja, bohater na opakowaniu, możliwość samodzielnej zabawy opakowaniem i dopasowanie do rączki, to w przypadku grupy dojrzalszej na pierwszym miejscu jest także akceptacja produktu przez grupę rówieśniczą. Dla młodego zbuntowanego nastolatka nie ma większego „obciachu”, niż używanie produktów wyśmiewanych przez kolegów. Wszystkie elementy muszą współgrać ze stylem życia, budowanym wśród nastolatków imagem oraz ich zainteresowaniami. Dlatego przed producentami stoi spore wyzwanie, by pogodzić wymagania rodziców i zyskać akceptację produktu przez dziecko.

Zarys trendów

mleko waniliowe wypasione, mlekovita

Tym, z czym, obecnie muszą zmagać się producenci jest zaspokojenie całego wachlarza potrzeb i wymagań. Do wymienianych przez analityków rynku trendów należy zaliczyć m.in. poszukiwanie produktów bardziej naturalnych, bez dodatku cukru i soli, produktów wzbogacanych w dodatki funkcjonalne korzystnie wpływające na organizm rosnącego dziecka oraz potrzebę szybkich, ale pożywnych przekąsek, które łatwo można z sobą wszędzie wziąć. Produkty powinny być opakowane tak, by były wygodne w użytkowaniu, trzymaniu i otwieraniu, powinny angażować emocjonalnie dziecko, a także podane w ilości dopasowanej do możliwości żywieniowych dziecka lub nastolatka.

Uzyskanie miana produktu „trendy” nie jest łatwo. Poniżej przedstawiamy kilka z najczęściej wymienianych kierunków rozwoju żywności dla dzieci i młodzieży.

Naturalność i/lub mniej cukru i soli

Od jakiegoś czasu na wielu rynkach widać pewną jakościową zmianę zachowań konsumentów. Konsumenci zdają sobie sprawę, że to co kolorowe i słodkie nie zawsze sprzyja ich zdrowiu. Po pierwszych wdrożeniach linii produktów naturalnych dla dorosłych coraz częściej pojawiają się produkty naturalne przeznaczone dla dzieci (lub o znacznie zmniejszonej ilości dodawanego cukru). Jest to bardzo korzystny trend, z punktu widzenia żywienia, bowiem uczy od małego dzieci bardziej wytrawnego smaku i łączenia smaków naturalnego z owocami i innymi neutralnymi dodatkami. Zaletą tego typu produktów może być to, że również młodzież chcąc być trendy poszukuje produktów mniej kalorycznych chcąc zachować smukłą sylwetkę (dziewczyny) i sprawność sportową (chłopcy). Przekucie tego pomysłu w sukces może okazać się ciekawym wyzwaniem marketingowym.

Przykładem takiego produktu jest naturalny jogurt dla dzieci, pod marką Dremz. Produkt zawiera naturalny jogurt, witaminy oraz żywe kultury bakterii. W tej kategorii wart wspomnienia jest produkt pod marką New Valio Play – Valio snack, w którym obniżono zawartość dodawanego cukru o 50% w jogurtach oraz o 30% cukru w jogurtowych puddingach. Innym przykładem jest produkt firmy Danone – Danonino. Jest to nie tylko pożywny snack dla młodszych dzieci, w kształcie torebki z zakrętką, doskonale pasujący do dziecięcej rączki, ale także produkt o mniejszej zawartości cukru, bez konserwantów i sztucznych barwników. Kolejnym produktem z tej kategorii jest MilkSplash, wyrób zawierający mniej cukru, mimo że produkowany w różnych oryginalnych wersjach smakowych (Cocoa Loco, Sir Strawberry Swirl), Orange Cream Dream, Cookies‘N Cream oraz Jammin’ Banana.

Strona 2 z 4