Jogurty owocowe: Mistrzowskie posunięcie

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2014 (67)

Wyzwania rynku

Jogurty są produktem bardzo wrażliwym. Ponieważ są bardziej wymagające technologicznie, ich cena jest wyższa niż mleka i prostszych produktów mleczarskich. W sytuacji kryzysów gospodarczych i rosnącego bezrobocia produkty takie znacznie odczuwają wahania koniunktury. Spadek opłacalności produkcji jogurtów sprawia, że część małych producentów wycofuje się z produkcji lub bardzo ją ogranicza.


Galanteria jogurtowa to przede wszystkim rynek wewnętrzny, który jest bardzo trudny. Niska zasobność portfela polskich konsumentów skłania do wyboru tańszych alternatyw i szukania promocji w dyskontach i dużych marketach sieciowych. O ile mleko w proszku i sery są koniami pociągowymi polskiego eksportu mleczarskiego, to jogurty nie wpisały się na listę czołowych produktów eksportowych i bardzo trudno jest im się przebić na rynki zagraniczne. Wynika to przede wszystkim z ogromnej konkurencji tych rynków, ograniczeń logistycznych, braku środków pieniężnych i działań promocyjnych. Jednocześnie zauważa się, że polski rynek – szczególnie dyskontowy coraz częściej zalewany jest zachodnimi odpowiednikami zarówno pod markami własnymi jak i markami producenckimi. Tego typu działania mogą spowodować, że rynek polskich jogurtów może się powoli kurczyć, mimo że jakość oferowanych przez polskie zakłady mleczarskie jest relatywnie wysoka.



Strona 3 z 4