Logistyka: Działania z zakresu CSR

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 5/2014 (66)

W wymiarze praktycznym, CSR to system zarządzania aspektami tj.: środowisko (zarządzanie odpadami, transportem), personel (zarządzanie zasobami ludzkimi, dobre relacje z pracownikami, dbanie o bezpieczeństwo w miejscu pracy), działania prospołeczne, etyka biznesu, uczciwy marketing, poprawne relacje z klientami i partnerami biznesowymi. Wszystkie te obszary są integralną częścią firmy i stanowią o jej wartości, będą jednak miały różne znaczenie, ze względu na profil działalności przedsiębiorstwa, jego wielkość i zasięg. Firma produkcyjna położy większy nacisk na bezpieczne miejsce pracy i zarządzanie środowiskowe, firma handlowa zaś – na relacje z pracownikami i klientami, a także minimalizację wpływu na środowisko, poprzez bardziej ekologiczny i wydajny transport.

W branży logistycznej głównym czynnikiem mającym negatywny wpływ na środowisko jest transport i towarzysząca mu emisja CO2 zatem działania proekologiczne można budować wokół właśnie tego problemu. Należy mieć świadomość, jaka jest skala problemu i za jaką część emisji odpowiada logistyka.

Źródłami emisji są przede wszystkim (wg www.globalwarming.org):

  • Energetyka – 30% emisji (+8% wydobycie)
  • Przemysł – 20%
  • Transport – 20%
  • Budowa i eksploatacja budynków mieszkalnych, biurowych i handlowych – 10%
  • Wylesianie i spalanie biomasy – 10%.

Z kolei z danych opublikowanych w 2002 roku w opracowaniu Food and Drink Federation – World Summit on Sustainable Development 2002, contribution by the UK food and drink manufacturing industry, wynika że dystrybucja żywności odpowiada za 2,5% całej emisji CO2 w Wielkiej Brytanii (nie brano tu pod uwagę emisji z gospodarstw domowych traktowanych często jako ostatnie ogniwo łańcucha dystrybucji). Cały brytyjski transport drogowy generował wtedy 24% emisji CO2, z czego samochody dostawcze odpowiadały za 8,4% ogólnej emisji, a ponieważ 28% z nich przewoziło żywność można stwierdzić, że drogowy transport żywności emituje 2,5% CO2. Są to oczywiście dane szacunkowe i nieco nieaktualne, jednak dają wyobrażenie o oddziaływaniu współczesnej dystrybucji na środowisko. Musimy pamiętać, że problem emisji CO2 jest w Unii demonizowany. Kraje trzeciego świata emitują go o wiele więcej i nie podejmują żadnych działań by tę emisję ograniczyć. Emisja szacowana na poziomie 2,5% dla całego transportu żywności nie powinna spędzać operatorom logistycznym snu z powiek – szczególnie jeśli wyobrazimy sobie jak wyglądałby świat bez transportu. Na obecnym etapie rozwoju cywilizacji nie ma innej możliwości, więc dla świadomych problemu działania ograniczające emisję transportu są czysto wizerunkowe. Warto w tym miejscu przytoczyć słowa Miltona Friedmana, laureata nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii, który twierdził, że „jedyną społeczną odpowiedzialnością biznesu jest pomnażanie zysków”. Jeśli jednak spojrzymy na to jak wielką wagę przykłada się do ograniczania emisji gazów trzeba przyjąć zasadę, że jeśli wszedłeś między wrony musisz krakać jak i one. Chcąc zatem pomnażać zyski – ograniczaj emisję w swojej firmie. Mając wpływ na planowanie transportu można wdrażać rozwiązania systemowe zmierzające do ograniczenia liczby przejazdów, takich jak opisywany na naszych łamach backhauling czy pooling. Sposobem na ograniczenie emisji może być również promowanie transportu intermodalnego. Ciekawą inicjatywę z zakresu CSR podjęła Grupa Raben promując rolę transportu w kampanii społecznej „Transport jest potrzebny”. Pokazuje tym samym, że nie możemy demonizować ruchu kołowego, ale wspólnie racjonalizować jego wykorzystanie. Innym rodzajem działań uwiarygadniających firmy transportowe jest z pewnością promowanie bezpieczeństwa drogowego. Tu działania są bezdyskusyjnie potrzebne. O ile niewiele możemy zmienić w sferze emisji gazów, o tyle w kwestii bezpieczeństwa na drogach można zrobić wiele. Grupa Raben została strategicznym partnerem logistycznym kampanii społecznej Ogólnopolskie Inspekcje Fotelików. Akcja ma na celu poprawę bezpieczeństwa najmłodszych pasażerów. Inspekcje odbywają się w różnych miastach Polski. Polegają na sprawdzeniu właściwego doboru fotelika oraz poprawnego montażu. Akcja umożliwia również konsultacje ze specjalistami, którzy radzą, jak można zwiększyć bezpieczeństwo przewożonych pociech. Jak pokazują badania 70% fotelików samochodowych montowanych jest nieprawidłowo (źródło: Raben). Spośród innych pomysłów na budowanie pozabiznesowych relacji z otoczeniem warto wspomnieć m.in. o wspieraniu aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych, akcjach skierowanych do dzieci albo sadzeniu drzew. Ta ostatnia akcja ma podwójne znaczenie – z jednej strony promuje elektroniczny obieg dokumentów i oszczędzanie papieru, a z drugiej przypomina o roli drzew w procesie redukcji dwutlenku węgla, którego ok. 750 kg jest w stanie zneutralizować jedno drzewo w ciągu swojego życia.

Strona 2 z 3