Twarożki: Twarożki napędzają rynek

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 3/2013 (58)

Lactalis Polska, która oferuje gamę Twarogów Delikatnych Président sprzedawanych w 300 g opakowaniach, poszerzyła niedawno rodzinę tych serków o wariant z miodem. W portfolio firmy są serki twarogowe powstające tylko na bazie naturalnych składników i niezawierające konserwantów, a wśród nich Twarogi Delikatne w wariancie z czosnkiem, rzodkiewką, szczypiorkiem, ogórkiem, papryką oraz śmietankowy. Ponadto stałym zainteresowaniem w sieciach handlowych cieszą się oferowane przez Lactalis francuskie serki do smarowania o puszystej, kremowej konsystencji Président Rondele występujące w kilku interesujących odmianach, np. z solą morską z regionu Camargue, która – jak deklaruje dystrybutor – jest zbierana z naturalnych soli morskich południowej Francji czy też z czosnkiem z regionu Garonne i ziołami.


Grupa Polmlek od półtora roku proponuje konsumentom serki Capresi w naturalnych, słonych oraz słodkich smakach. Obok wariantów, do których konsumenci są przyzwyczajeni od dawna – ziołowych, z pomidorami lub chrzanem – na uwagę zasługują rzadko na razie spotykane w tej grupie produktów propozycje, jak Capresi czekoladowy lub z pieczonym jabłkiem i rodzynkami. Warto tu dodać, że Grupa Polmlek w omawianej kategorii wykazuje ogromną innowacyjność, gdyż to właśnie ta prywatna mleczarnia stworzyła ser twarogowy w plasterkach pakowany w metalizę, a marka Capresi odtąd kojarzy się z nowym typem sera w plastrach.

Oferta Grupy Polmlek to również serki kremowo-śmietankowe Ostrowita, które wyróżniają się udoskonaloną technologią produkcji i wysokim standardem jakości. Producent zwraca uwagę na możliwość substytucji masła i fakt, że doskonale pasuje na śniadanie. Oprócz popularnej wersji o smaku naturalnym, dostępne są także wersje smakowe: z papryką, ze szczypiorkiem, z czosnkiem, z ziołami oraz jogurtowy. Wszystkie mają gramaturę 120 g.

Ciekawy produkt

Nie zawiera konserwantów ani stabilizatorów. Starannie zaprojektowany, aby spełniał wysokie oczekiwania. Dlatego jego receptura uwzględnia wartościowe dla zdrowia białka serwatkowe. Serek naturalny Bieluch 150 g to jeden z najbardziej popularnych twarożków w grupie wiekowej 25-35 lat i jeden z ulubionych produktów kobiet konsumentów.

Cenionym producentem serków twarożkowych jest firma Arla Foods, w porfolio której są serki Arla Apetina, Arla Buko oraz Castello. W ramach wyrobów produkowanych pod marką Arla Buko dostępny jest m.in. serek Provence na bazie wyselekcjonowanych ziół z dodatkiem czosnku i pietruszki oraz Mazovia – o smaku szczypiorku, pietruszki i aromatycznych ziół. Nowością są serki kremowe Arla Apetina, które przeznaczone są do gotowania i pieczenia, a które świetnie sprawdzają się również jako dodatek do pieczywa. Do ich produkcji zostały użyte jedynie naturalne składniki, serki nie zawierają substancji konserwujących, sztucznych aromatów oraz barwników. Serki kremowe Arla Apetina są dostępne w czterech wariantach smakowych: naturalny, pomidory i bazylia, czosnek i zioła, pesto i rukola. Pod brandem Castello firma oferuje w tej kategorii serki z dodatkiem orzechów, migdałów, szczypiorku oraz papryki. Serki Castello w kształcie wianuszka to reprezentant półki premium dla prawdziwych smakoszy oczekujących wyjątkowych doznań smakowych. Żaden koneser nie powinien odczuwać zawodu.

Na uwagę handlowców zasługuje również Mlekoma z serkami marki Emilki, które nadają się zarówno do kanapek, jak i wypieków. Ostatnim hitem sprzedażowym jest tu Serek Emilki 0%, który oferowany jest pod hasłem „najsmaczniejszy serek chudy na rynku”.


Konsumenci, zwracający uwagę na skład produktów oraz ich przeznaczenie dla wymagających najmłodszych powinni zwrócić uwagę na naturalny serek Maluta, 150 g. Osoby dbające o linię mogą zaś spróbować serka 0% tł. Miss Talia z ogórkiem, 180 g, wytwarzanego przez mleczarnię Nowy Dwór Gdański (OSM).

Również mleczarnia Czarnków (OSM) pamięta o konsumentach poszukujących interesujących smaków twarożków. Mleczarnia oferuje im twarożek śniadaniowy ze szczypiorkiem, 150 g.

Atrakcyjne dla koneserów twarożki oferuje Temar (PPH): roladki Buchette, słowacką bryndzę oraz sery bałkańskie z mleka owczego.

Twarożki eksponowane są w sklepach w sąsiedztwie innych produktów nabiałowych pierwszej potrzeby. Mimo iż należą do kategorii, których sprzedaż utrzymuje się na dobrym poziomie nawet bez specjalnych zachęt i akcji promocyjnych ze strony producentów i sieci handlowych, czołowe marki są przez producentów stale wspierane marketingowo, by utrzymać jak najwyższy wskaźnik dystrybucji. W tym obszarze bowiem nigdy nie jest tak dobrze, by nie mogło być lepiej.

Małgorzata Rucińska

Marketing Manager w Grupie Polmlek

Grupa Polmlek posiada w swojej ofercie serek Capresi Puszysty o smaku waniliowym, orzechowym oraz z pieczonym jabłkiem i rodzynkami i choć słodkie serki są nowym trendem na rynku, to zdobywa on stale nowych klientów. Serki słodkie nie konkurują bezpośrednio ze słonymi smakami ale tworzą nową kategorię, poprzez różne formy spożycia. Capresi o słodkich smakach dedykowane są zarówno do spożycia bezpośredniego, jak i do smarowania na kanapkę, a także jako farsz do naleśników lub dodatek do deserów.

Rynek produktów odtłuszczonych to nie jest segment wiodący ale ma swoich stałych klientów i sukcesywnie, choć nie dynamicznie zdobywa nowych. Grupa Polmlek posiada w swojej ofercie Serek Delfina z jogurtem o obniżonej zawartości tłuszczu i jest oferowany w wersji ze szczypiorkiem oraz o naturalnym smaku.

Serki Capresi Puszyste oferowane są w czterech smakach a wśród nich największym powodzeniem cieszy się pomidor i chrzan.

Wśród słodkich smaków Capresi tradycyjnie na pierwszym miejscu jest wanilia a na drugim miejscu takim samym zainteresowaniem cieszą się Capresi orzechowy i Capresi z pieczonym jabłkiem i rodzynkami.

Strona 3 z 3