Dystrybucja: Logistyka odpowiedzialna społecznie
Ciekawą inicjatywą realizowaną na polskim rynku są działania prowadzone przez Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego działające, jak wskazuje nazwa, na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Partnerami stowarzyszenia są przedstawiciele wszystkich trzech sektorów: biznesu i organizacji pozarządowych (stowarzyszenia i fundacje) oraz administracji rządowej. Partnerstwo powstało z inicjatywy i jest afiliowane przy Global Road Safety Partnership w Genewie, międzynarodowej organizacji pracującej na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, zrzeszającej biznes, organizacje pozarządowe i rząd. GRSP działa na rzecz trwałego ograniczenia liczby wypadków drogowych w krajach przechodzących proces transformacji. Partnerstwo zrzesza kilkanaście firm: 3M, ABB, Arval, Mercedes-Benz, Evo Bus, DHL Express, General Motors, Michelin, Renault, Shell, Total, Sanofi, Exxon Mobil, Raben Group, Chevron i PZU oraz organizacje pozarządowe i stowarzyszenia: Fundacja Krzysztofa Hołowczyca „Kierowca Bezpieczny”, PCK, Stowarzyszenie „Droga i Bezpieczeństwo”, Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, AutomobilKlub, Flota Auto Biznes, Fleet Meetings, Gazeta Bankowa, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, Instytut Transportu Samochodowego, Polska Agencja Prasowa, Polskie Stowarzyszenie Motorowe, Fundacja Integracja, Safe Drive Polska, Szkoła Jazdy Renault, Keralla Research, Polska Agencja Prasowa, Polskie Stowarzyszenie Motorowe, Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej, Fundacja Jedź Bezpiecznie i Towarzystwo Trzeźwości Transportowców. Partnerstwu patronują: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Bank Światowy i GRSP. Szczegółowe informacje o działaniach i kampaniach prowadzonych przez Partnerstwo można znaleźć na stronie internetowej: http://www.pbd.org.pl.
Poniżej prezentujemy godne naśladowania przykłady działań w zakresie CSR, prowadzone przez wiodące firmy z branży logistycznej i samochodowej.
Fiat
Firma w działaniach CSR zwraca uwagę na aspekty środowiskowe. Fiat Automobiles może się pochwalić trzykrotnym uzyskaniem najlepszego wyniku w Europie w zakresie redukcji emisji CO2 wśród marek samochodów. Na swojej stronie internetowej Fiat wyjaśnia, że prymat ekologiczny zrodził się w wyniku długookresowej strategii opierającej się na dwóch zasadniczych osiach: z jednej strony, jest to zbiór rozwiązań technologicznych ukierunkowanych na ograniczenie zużycia paliwa i emisji, z drugiej strony – uczulenie użytkowników na coraz bardziej odpowiedzialne i proekologicznie korzystanie z samochodów. Firma stawia na paliwa alternatywne – w tym przypadku metan – będąc liderem w Europie w sprzedaży aut zasilanych tym paliwem (ponad 350 000 sprzedanych samochodów zasilanych metanem). Prowadzi również działania promujące oszczędzanie paliwa poprzez ekonomiczny styl jazdy (program eco: Drive). Zaangażowanie w politykę społeczną i budowanie wizerunku dobrego pracodawcy widać na przykładzie funkcjonującego od kilkunastu lat programu nagród pieniężnych przyznawanych dzieciom pracowników za szczególne wyniki osiągnięte w nauce. Dotychczas w Polsce, w szesnastu edycjach konkursu, przyznano 2706 nagród (w tym: w kategorii świadectw dojrzałości – 762 nagrody, w kategorii dyplomów licencjata lub inżyniera – 632 nagrody, w kategorii dyplomów magistra lub lekarza – 1312 nagród) o łącznej wartości ponad 10 mln złotych.

