Amerykański eksport nabiału kwitnie
Amerykański eksport w 2022 r. ustanowił rekordy wartościowe, jak i ilościowe produktów mleczarskich. Do października wartości eksportu nabiału rosły o 25%, przy silnym wzroście w głównych grupach produktów, w tym w odtłuszczonym mleku w proszku (NDM/SMP), serwatce, laktozie, serze i maśle. Z punktu widzenia wolumenu średni wzrost eksportu towarów wynosi skromniejsze 5%. Nigdzie nie ma tej dychotomii tak wyraźnej jak w przypadku NDM, gdzie wielkość eksportu spadła w tym okresie o 8%, podczas gdy wartość eksportu wzrosła o 27%.
Na 2022 rok prognozuje się spadek eksportu NDM o ok. 8% do 819 tys. ton z powodu spowolnienia dostaw do Chin, gdzie konsumpcja OMP przesunęła się na pełne mleko w proszku (WMP) w odpowiedzi na wyższe ceny i wyższą krajową produkcję WMP. Oczekuje się, że eksport NDM/SMP odbije się w 2023 r. do 836 tys. ton, ponieważ wyższa produkcja mleka napędza wyższą produkcję wielu produktów mlecznych.
W październiku eksport serwatki i sera odnotował podobną aktywność przy wzroście wolumenu odpowiednio o 7% i 13%, podczas gdy wartości wzrosły o 38% i 26%. Masło było jedynym głównym produktem mleczarskim, w przypadku którego nastąpił wzrost wolumenu eksportu i który wyprzedził wzrost wartości eksportu, odzwierciedlając znacznie niższe wartości jednostkowe do Meksyku i Kanady.