1. Aktualności
  2. Polska

Liczba klientów marek własnych zrównuje się z liczbą klientów marek producentów

Źródło: PLMA
Autor: Janusz Górski
© forum mleczarskie

Raport IRI pokazuje, że klienci lojalni wobec marek własnych (klienci, którzy kupują je w ponad 75% przypadków) dorównują liczbie klientów lojalnych wobec marek krajowych producentów na wszystkich kluczowych rynkach europejskich. Marki własne stanowią już 194 mld euro wartości sprzedaży, co stanowi 35% całkowitej wartości sprzedaży FMCG w Europie, ponieważ różnice w percepcji obu typów marek zmniejszają się.

Około 50% kupujących przełącza się między obydwoma grupami marek, przy czym większość z nich pochodzi z grupy o średnich dochodach oraz w przedziale o wysokich dochodach we Francji i Niemczech. Według IRI, marki własne zajmują obecnie 16,5% wartości sprzedaży FMCG globalnie. Kierując się kilkoma czynnikami wzrostu, mówi się, że marki własne oferują taką samą lub lepszą jakość, przystępną cenę, zdrowsze alternatywy oraz ofertę premium.

Od swoich skromnych początków skoncentrowanych na dyskontach, w ciągu ostatnich pięciu lat marki własne stały się „potężnymi konkurentami” dla marek, pomimo spadku w okresie pandemii – powiedział Ananda Roy, Starszy Wiceprezes ds. Strategicznego badania wzrostu w IRI International oraz autor raportu.