
Etykietowanie Nutri-, Eco- i Planet-Score w działaniach sieci handlowych w Europie

© forum mleczarskie
Wdrażanie etykiet typu Nutri-, Eco- i Planet-Score prowadzone jest od kilku lat w Europie. W dużym skrócie taka etykieta oznacza w skali: od A (bardzo zdrowe) do E (niezdrowe), charakter produktów spożywczych. Ideą przewodnią było dokonywanie właściwych/świadomych wyborów żywieniowych przez konsumentów.
W tym roku wprowadzono etykietę Eco-Score, która ocenia ślad środowiskowy produktów od pola do stołu. System mierzy emisję CO2, cząstek stałych, wpływ na wodę, bioróżnorodność, w procesie wytworzenia produktu. Podobnie jak Nutri-Score, Eco-Score to etykieta plasowana od frontu z literą A dla produktu o najniższym śladzie ekologicznym do E charakteryzującym się śladem najwyższym.
Sieć handlowa Colruyt przyjęła nową forę etykieowania i punktację dla produktów marki własnej i w nadchodzących miesiącach będzie obejmowała produkty marek krajowych. Lidl Europe i Carrefour również zaczęły używać tej formy etykietowania. Wreszcie wprowadzono dodatkowy system etykietowania Planet-Score. Około 27 producentów i osiem sieci detalicznych we Francji, w tym Auchan, Lidl, Franprix i Monoprix, zarejestrowało się, aby przetestować etykietę 1000 produktów spożywczych. Etykieta przypomina Eco-Score, ale w przypadku, gdy nie można przeprowadzić oceny cyklu życia produktu, system weźmie pod uwagę inne czynniki, takie jak stosowanie pestycydów, wpływ na klimat, bioróżnorodność i dobrostan zwierząt.