1. Aktualności
  2. Świat

Ogromne rozczarowanie we FrieslandCampina. Spadek zysku netto o 72%

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© frieslancampina

Przychody holenderskiego giganta spadły o 1,4% do 11,1 mld euro. Powodem spadku jest spadek sprzedaży do gastronomii, której nie udało się zniwelować wyższą sprzedażą składników mleka ani sprzedażą w obrębie handlu detalicznego i elektronicznego. Wartość zakupów w sieci wzrosła jednak o 50% w skali wszystkich rynków, co ma związek z pandemią. Niewielkie to jednak pocieszenie, gdyż zysk operacyjny spadł o 38% do 268 mln euro ze względu na słabsze wyniki w Azji, czynniki walutowe oraz tzw. opłatę restrukturyzacyjną w wysokości 106 mln euro.

Zysk netto spadł o 71,6% do 79 mln euro. Cena mleka dla zrzeszonych producentów mleka spadła o 5,9% do 35,72 euro za 100 kg mleka. Nie zostaną wypłacone żadne dodatkowe płatności gotówkowe na rzecz producentów mleka będących członkami w 2020 r. Zostaną jednak zapłacone odsetki od obligacji członkowskich.

Hein Schumacher, Dyrektor Generalny Royal FrieslandCampina skomentował sytuację następująco: – Bezpośrednie i pośrednie skutki pandemii naprawdę uwidoczniły się w firmie od marca, przyćmiły doskonałe wyniki pierwszego kwartału. Zysk operacyjny FrieslandCampina mocno przez to ucierpiał. Ponadto przyspieszona realizacja strategii „Nasz cel, nasz plan”, niezbędna do pomyślnego funkcjonowania w przyszłości – zaowocowała obciążeniem restrukturyzacyjnym w wysokości 106 mln euro. Obydwa czynniki doprowadziły do znacznego obniżenia zysku, w wyniku którego nie można wypłacić członkom dodatkowych wypłat gotówkowych. To ogromne rozczarowanie dla naszych członków.

– Wyniki roku 2020 rozczarowują również naszych pracowników. Wykonano wiele ciężkiej pracy w bardzo trudnych warunkach, aby utrzymać produkcję i sprzedaż naszych produktów mleczarskich na właściwym torze podczas kryzysu. Odporność całej organizacji, od członków spółdzielni, producentów mleka do naszych handlowców, była ogromna w 2020 r. Nasze zakłady produkcyjne nadal działały, a podczas lockdownu nasi handlowcy szybko przestawili się ze sprzedaży do kanału HoReCa na sprzedaż detaliczną i e-commerce. 

– Chociaż teraz na końcu tunelu jest światło, bo na całym świecie trwają programy szczepień, przez kilka następnych miesięcy nadal będziemy całkowicie pogrążeni w kryzysie koronawirusa. W pierwszej połowie 2021 r. wyniki będą nadal pod presją.

W 2020 r. spółki należące do FrieslandCampina odnotowały strategiczny wzrost na 28 z 41 rynków w porównaniu z rokiem 2019. Pomimo pandemii koronawirusa dochody netto przed przeliczeniem walut pozostały praktycznie stabilne, ale skutki przeliczenia walut miały negatywny wpływ na przychody w wysokości -1,3%, głównie z powodu dewaluacji nairy nigeryjskiej i walut związanych z dolarem w Azji.