1. Aktualności
  2. Polska

Spomlek (SM): Polacy doceniają polskie sery po latach zachwytu nad produktami z Zachodu

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© spomlek (sm)

– Rynek serów długodojrzewających zmienia się bardzo dynamiczne. Główną przyczyną są równie dynamiczne zmiany zachodzące we współczesnym społeczeństwie – mówi Forum Mleczarskiemu Handel Edward Bajko, Prezes Zarządu Spomlek (SM). – Tu należy wskazać najważniejsze aspekty. Gospodarka rozwija się, a w ślad za tym rośnie poziom naszego życia. Lepiej zarabiamy, więcej podróżujemy, czytamy i jesteśmy bardziej świadomi zależności pomiędzy zdrowiem a odżywianiem. Gotowanie zaczyna być niecodziennym hobby, a nawet sztuką. Jedzenie zaś celebrujemy, dlatego nie ma dobrej kuchni bez dobrych produktów. Sery żółte coraz częściej stają się częścią wyszukanych potraw albo wręcz grają pierwsze skrzypce, jako wyśmienita przekąska lub przystawka.


– Oczekiwania klientów spowodowały dynamiczny rozwój segmentu serów premium, które stanowią odrębną kategorię na polskim rynku serów. Mleczarnia Spomlek (SM), która pierwsza w Polsce rozpoczęła produkcję serów długodojrzewających: Bursztyn, Rubin, Szafir stała się liderem tego rynku. Postawiliśmy sobie zatem zadanie – przekonać konsumenta, że możliwe jest produkowanie w Polsce serów o tak wysokiej jakości (nieustępujących importowanym). Myślę, że udało się, a skorzystała na tym cała kategoria serów premium, które rok do roku odnotowują wzrosty sprzedaży. Produkty luksusowe są też bardziej odporne na wahania cen na rynku. Konsumenci zwracają uwagę na smak, markę zdecydowanie częściej niż cenę– dodaje Prezes Edward Bajko.
– Każdy kęs dojrzałego sera sprawia przyjemność trzem osobom: jego twórcy, podającemu i temu, który go próbuje – w ten sposób ujawnia się szlachetność sera. Wiąże się to więc z tym, że smak jest tym podstawowym zmysłem pozwalającym cieszyć się produktem. Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę sery długodojrzewające – to prawdziwa eksplozja doznań. Ich smak zupełnie różni się od typowych serów żółtych. Bursztyn, pierwszy polski ser dojrzewający minimum sześć miesięcy w specjalnych warunkach chłodniczych cechuje pikantna nuta. Swój unikatowy smak zawdzięcza długiemu okresowi dojrzewania i ręcznej pielęgnacji – wylicza nasz rozmówca.
– Warto pamiętać, iż doznania smakowe serów premium można spotęgować. Poleca się do nich żurawinę, miód, orzechy oraz wina. Wędrówkę kulinarną warto rozpocząć od najdelikatniejszych wyrobów serowarskich i nieco lżejszych alkoholi. Sery świeże i delikatne najlepiej odnajdują się w towarzystwie białych, lekkich win. Im ser bardziej dojrzały, tym lepiej smakuje w duecie z coraz cięższymi i bardziej zasobnymi w aromat alkoholami. Obok smaku ważny jest zapach i konsystencja. Sery długodojrzewające charakteryzują się oryginalnym aromatem, który kształtuje się podczas dojrzewania. Bursztyn jest zwarty i lekko kruchy. Wyczuwa się w jego strukturze kryształki – aminokwasy łatwo przyswajalne przez organizm– dodaje Prezes Spomleku (SM).
– Przede wszystkim coraz większa otwartość Polaków na nowe smaki wpływa na dynamikę rozwoju segmentu premium. Jedzenie coraz częściej traktujemy jak wydarzenie, a nie czynność fizjologiczną. Tę zmianę w mentalności społeczeństwa zawdzięczamy ogólnej tendencji do poznawania, zwiedzania, a także szukania nowych połączeń smakowych. Siła tkwi również w produktach polskich i tradycyjnych. Ideą naszej marki Skarby Serowara jest pokazanie, że polskie sery długodojrzewające dorównują produktom serowarskim ze Szwajcarii, Holandii lub Francji. Po latach zachwytu Zachodem zaczęliśmy doceniać własne produkty – wysokiej jakości, tworzone w polskich firmach, z polskich surowców. Wracamy do korzeni. Rynek serów długodojrzewających płynie z tym nurtem i będzie się nadal rozwijał – podkreśla Prezes Bajko.
– Kontynuujemy wypracowaną przez lata metodę dystrybucji naszych serów w detalu i odnosimy na tym polu sukcesy. Potencjał widzimy w rynku HoReCa, który moim zdaniem śmiało wkracza w dynamiczny okres rozwoju. Spowodowane jest to faktem, że Polacy coraz częściej jedzą w restauracjach i nocują w hotelach. Rozkwit HoReCa jest dla nas „kąskiem” na razie w kontekście produktów premium. W tym celu podjęliśmy szereg działań zmierzających do rozwoju tego rynku dystrybucji. Nasza aktywność na branżowych imprezach HoReCa wpływa na zainteresowanie szefów kuchni naszymi Skarbami Serowara. Wydaje mi się, że jest to obszar, który rokuje na przyszłość, a my mamy tam wiele do zrobienia – mówi nasz rozmówca.
– Najlepiej sprzedaje się Bursztyn – flagowy ser marki Skarby Serowara. Ten wyjątkowy ser od dawna zachwyca nawet najbardziej wysublimowane gusta kulinarne. Nazywany przez znawców „skarbem serowarstwa” dobił się do elity najlepszych serów długodojrzewających. Jego minimum 6-miesięczne leżakowanie, ręczna pielęgnacja przez panie, które potocznie nazywamy „pielęgniarkami” wpływa na jego smak, zapach i konsystencję. To nie tylko rewelacyjny w smaku ser, ale również bogaty w aminokwasy. Polecam – podsumowuje Edward Bajko, Prezes Zarządu Spomlek (SM).