1. Aktualności
  2. Świat
Świat

Wdrażanie AI w handlu w Europie przyspiesza

Źródło: Honeywell
Autor: Janusz Górski
© forum mleczarskie

Najważniejsze zastosowania AI w Europie obejmują bardziej precyzyjny marketing, trafniejsze prognozowanie popytu oraz efektywniejsze planowanie zasobów kadrowych. Firma Honeywell opublikowała badanie „Global Retailer Technology Survey”. Z raportu wynika, że europejskie sieci handlowe intensywnie wdrażają rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Zastosowanie AI ma pomóc w usprawnieniu kluczowych procesów w firmach. Ponad 8 z 10 (84%) firm z branży retail w Europie i 85% respondentów na świecie korzysta ze sztucznej inteligencji. 

W najbliższym czasie 2/3 (61%) europejskich detalistów planuje zwiększyć zakres jej wykorzystania, a 22% chce utrzymać obecny poziom wdrożeń. Z kolei 14% firm, które jeszcze nie korzystają z AI, przygotowuje projekty pilotażowe.

  • Respondenci z Europy wskazali, że największy potencjał zastosowań AI i rozwoju cyfryzacji widzą w marketingu (44%), obsłudze klienta (35%), sprzedaży (35%) oraz zamówieniach (35%).
  • Oceniają oni znaczenie AI w obszarach marketingu i zamówień wyżej niż firmy z innych regionów świata (+7% względem średniej globalnej).
  • Jednocześnie rzadziej niż pozostali respondenci widzą potencjał AI w przyspieszeniu łańcuchów dostaw (27% w Europie i 34% globalnie).

Badanie pokazuje też, jak europejscy detaliści chcą wykorzystywać AI do usprawniania działań operacyjnych – od planowania popytu po obsługę klienta.

– Polscy detaliści coraz częściej sięgają po wsparcie AI, aby szybciej wychwytywać zmieniające się wzorce zakupowe i precyzyjniej kierować działaniami marketingowymi na niezwykle konkurencyjnym rynku – powiedział Piotr Miecznikowski, Head of Industrial Automation Division – Polska, Czechy i Słowacja oraz Prezes Zarządu Honeywell Polska. – W Polsce jesteśmy wciąż na wczesnym etapie wdrażania sztucznej inteligencji – gotowe rozwiązania ma jedynie co dziesiąta firma. Jednak w tych organizacjach, w których AI już działa, rezultaty są obiecujące. Większość handlowców zaczyna od gotowych narzędzi i analizy danych już zgromadzonych – m.in. z kodów kreskowych i QR, równolegle wzmacniając ochronę danych, budując zaufanie klientów i podnosząc kompetencje zespołów. Sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał do wspierania wzrostu sprzedaży, tworzenia hiperpersonalizowanych doświadczeń klientów oraz usprawniania operacji w całym łańcuchu dostaw.

Europejskie firmy interesują się także możliwościami generatywnych agentów AI jako wsparcia dla pracowników sklepów. Mogą one służyć personelowi jako pomoc w szybkim odpowiadaniu na zapytania klientów, ale także przyspieszając procesy onboardingu. 36% detalistów w Europie (32% globalnie) uznało je za najważniejsze rezultaty wdrożeń AI. Na drugim miejscu znalazło się wykorzystanie sztucznej inteligencji do lepszego zarządzania zapasami i prognozowania popytu (36% w Europie, 33% globalnie). Planowanie pracy i optymalizację zasobów kadrowych wskazała jako najwyższy priorytet niemal jedna trzecia europejskich respondentów (31% wobec 26% globalnie).

Na krajobraz sektora retail w Europie wpływają także inne zaawansowane technologie. 41% handlowców detalicznych korzysta z optycznego rozpoznawania znaków (OCR), 29% wdraża rozszerzoną rzeczywistość (AR), a 27% inwestuje w widzenie maszynowe i analizę obrazu z kamer (CV). Technologia OCR, dzięki szybkiemu odczytywaniu etykiet i informacji o produktach, może przyspieszać procesy np. uzupełniania zapasów na półkach czy identyfikowania błędnych naklejek z cenami. CV pomaga ograniczać rosnące straty inwentaryzacyjne, natomiast AR ułatwia klientom i pracownikom wizualizację produktu w konkretnej przestrzeni.

Choć wyniki badania przeprowadzonego przez Honeywell wskazują na utrzymujące się tempo wdrożeń sztucznej inteligencji, europejscy detaliści wyrażają również swoje obawy. Do najczęściej przewidywanych wyzwań w przyszłości należą: złożoność modeli AI (41%), brak zaufania konsumentów (41%) oraz zgodność z regulacjami (40%). To sygnał dla firm, że warto mówić językiem korzyści i jasno komunikować klientom konkretne korzyści z zastosowania AI.

Badanie Honeywell objęło 450 dużych sieci handlowych z USA, Europy, Ameryki Łacińskiej, Indii oraz Bliskiego Wschodu. Jego celem było sprawdzenie, w jaki sposób firmy wykorzystują zaawansowane technologie w całej organizacji – od AI i automatyzacji po rzeczywistość rozszerzoną, widzenie maszynowe i czujniki. W europejskiej próbie znalazły się firmy z Wielkiej Brytanii i Niemiec osiągające roczne przychody na poziomie co najmniej 25 mln USD (ok. ~92 mln PLN).

Sztuczna inteligencja może pomóc handlowcom na całym świecie lepiej prognozować zapasy w oparciu o zachowania klientów i sezonowość produktów oraz automatycznie korygować ceny w czasie rzeczywistym, co przekłada się na szybszy wzrost i niższe koszty. Więcej o wynikach badania i o tym, jak technologie Honeywell kształtują nową erę handlu detalicznego można dowiedzieć się na stronie https://automation.honeywell.com/us/en/industries/retail.

Metodologia

Badanie “Global Honeywell Retailer Technology Survey” na zlecenie Honeywell przeprowadził Wakefield Research w maju 2025 roku. W badaniu online typu omnibus na temat wykorzystania AI i innych technologii wzięło udział 450 przedstawicieli kadry kierowniczej dużych sieci handlowych ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Brazylii, Indii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Arabii Saudyjskiej. Próg kwalifikacji jako „dużego” detalisty różnił się w zależności od kraju – od co najmniej 100 mln USD rocznych przychodów w USA do co najmniej 5 mln USD w ZEA i Arabii Saudyjskiej.

Honeywell

Honeywell to firma operacyjna obsługująca szeroką gamę branż i regionów geograficznych na całym świecie. Jej działania są zgodne z trzema megatrendami – automatyzacją, przyszłością lotnictwa i transformacją energetyczną – wspieranymi przez system operacyjny Honeywell Accelerator i platformę IoT Honeywell Forge. Jako zaufany partner pomagamy organizacjom rozwiązywać najtrudniejsze, najbardziej złożone wyzwania świata, dostarczając praktyczne rozwiązania i innowacje poprzez segmenty biznesowe: Technologie Kosmiczne, Automatyki Przemysłowej, Automatyki Budynkowej oraz Energetyki i Zrównoważonych Rozwiązań, które pomagają uczynić świat bardziej inteligentnym i bezpiecznym, a także bardziej zabezpieczonym i zrównoważonym. 

Warte przeczytania