
BMi wzmacnia cyberbezpieczeństwo

– W 2024 r. położyliśmy nacisk na wysoką wydajność i dalszy rozwój naszego działu składników w zakładzie w Zapfendorfie, opracowanie koncepcji transformacji dla 3 zakładów oraz przygotowania do wprowadzenia nowego systemu ERP – powiedział Thomas Obersojer, prezes Bayerische Milchindustrie eG (BMi). – Mimo wyzwań 2024 rok charakteryzował się wysoką inflacją i powściągliwością konsumentów. Sektor spożywczy pozostał jednak stabilny: sprzedaż nabiału w Europie nieznacznie wzrosła, a w tym serów – o 1,5%.
– W 2024 roku skorzystaliśmy z silnego globalnego popytu w naszych segmentach rynku serów i dodatków i konsekwentnie realizowaliśmy jasno określony kierunek strategiczny – podkreślił Winfried Meier, prezes BMi. – Cena mleka w BMi wzrosła w ciągu roku o ponad 20% i utrzymała się na konkurencyjnym rynku. Działania podjęte w ostatnich latach w celu konsolidacji lokalizacji i optymalizacji portfolio produktów, a także koncentracja na innowacyjnych składnikach dla wymagających klientów, przynoszą obecnie owoce.
Tworzenie wartości ma pierwszeństwo przed wzrostem wolumenu: podczas gdy produkcja sera nieznacznie spadła (-0,6%), jednostka biznesowa „Składniki” odnotowała wzrost produkcji o 0,6%. Sprzedaż laktozy rozwijała się szczególnie dobrze, głównie dzięki rozwojowi eksportu do Azji. Łącznie BMi zamknęło 2024 r. ze sprzedażą na poziomie 581,6 mln euro. Oznacza to wzrost sprzedaży o ponad 4% w porównaniu z rokiem poprzednim. Kluczowym motorem wzrostu sprzedaży był eksport – szczególnie w kontekście silnej sprzedaży we Włoszech i Chinach.
W 2024 r. BMi zainwestowało łącznie ponad 22 mln euro w technologię, budynki i poprawę efektywności. Do najważniejszych projektów należą:
- Masterplan Ingredients (MPI) w Zapfendorf: tu BMi położyło podwaliny pod kompleksowy projekt nowego budynku.
- Inicjatywa digitalizacji: przygotowanie do wprowadzenia nowego systemu ERP, przy jednoczesnym znacznym wzmocnieniu cyberbezpieczeństwa.
- Wejście na rynek z produktami ekologicznymi NOPeq: udane wprowadzenie na rynek składników ekologicznych z certyfikatem USA.
W zakładzie w Jessen BMi zmodernizowało w zeszłym roku strefę pakowania, aby zwiększyć jakość i wydajność. Nowe rozwiązania w zakresie pakowania kulek mozzarelli zmniejszają zużycie materiałów i poprawiają możliwość recyklingu. Ponadto w zakładach w Winzer i Zapfendorf pomyślnie wdrożono strukturalne oddzielenie strefy mokrej od suchej – to kamień milowy w zakresie wymagających standardów higieny.
Wraz z wdrożeniem systemu ERP na początku 2025 r. i skalowaniem działalności ekologicznej na rynku amerykańskim, BMi kontynuuje strategię zrównoważonego rozwoju korporacyjnego zorientowanego na wzrost. – Koncentrujemy się na dynamicznym otoczeniu rynkowym i inwestujemy w szczególności w naszą przyszłą rentowność – ekologiczną, technologiczną i ekonomiczną – podkreślił Thomas Obersojer.
Założona w 1952 r. spółdzielnia BMi (Bayerische Milchindustrie eG) z siedzibą w Landshut zrzesza obecnie 27 spółdzielni mleczarskich, mleczarni i partnerów finansowych. Jako jedna z wiodących niemieckich firm mleczarskich, BMi przetwarza rocznie ponad 600 mln kg mleka i ponad dwa mld kg serwatki w 5 zakładach produkcyjnych w Bawarii i Saksonii-Anhalt. Udział eksportu wynosi 53%. BMi jest jednym z największych producentów składników na bazie serwatki w Niemczech. Segment serów stanowi kolejny kluczowy filar działalności.
Zatrudniając około 850 pracowników, firma generuje roczne obroty w wysokości 582 milionów euro (2024).
