1. Aktualności
  2. Świat

Niemcy: Kłopotliwa loteria marketingowa ku przestrodze marketingowców

Źródło: spiegel online
Autor: Janusz Górski

Niemiecki producent produktów typu greckiego, firma Apostels rozpoczęła loterię w maju 2019 r. Promocja dotyczyła dwóch produktów (jogurt typu geckiego i dip). W promocji marki miało wziąć udział milion upominków (głównie voucherów). Co proponował Apostels w ramach nagród: torby chłodnicze do przenoszenia produktów wrażliwych na zmiany temperatury, vouchery do biura podróży (o wartości 50 i 100 euro) oraz jako nagroda główna: 5 wieczorów z grillem na 11 osób z udziałem Szefa kuchni. Nic nie zapowiadało kłopotów.

Aby zagrać o nagrodę należało wpisać kod z produktu na stronie internetowej firmy Apostels. Kod składał się z 7 cyfrowej kombinacji cyfr i liter.

Kody jednak były na tyle proste, że jeden z internautów zorientował się w tym i opublikował taką informację na niemieckiej stronie internetowej www.mydealz.de poświęconej loteriom. Inni internauci mogli samodzielnie tworzyć kody. Warto dodać, że normalnie przy funkcjonowaniu takich loterii kody powinny mieć co najmniej osiem cyfr z dużym / małym pismem, co daje ponad 200 mld kombinacji i wyklucza niewłaściwe użycie kodów.

Chociaż informacje od użytkownika portalu mydealz.de zostały usunięte przez portal już następnego dnia, w międzyczasie wygenerowano i wykorzystano setki fałszywych kodów, a uzyskane vouchery zostały wystawione on-line na sprzedaż.

Źródło: Spiegel Online