1. Komunikaty
Polska

PIM wspiera branżę mleczarską w eksporcie na rynki Azji

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© pim

Polska Izba Mleka, największa organizacja branży mleczarskiej aktywnie działa na rzecz rozwoju branży mleczarskiej. Obecnie w związku z trudną sytuacją panującą w sektorze mleczarskim podjęła współpracę z Polską Agencją Inwestycji i Handlu w celu poszukiwania nowych rynków zbytu. W dniu 13.03.2023 Polska Izba Mleka wspólnie z Polską Agencją Inwestycji i Handlu zorganizowała webinar pt. „Możliwości eksportowe na rynki w Azji”, w którym uczestniczyło blisko 30 przedstawicieli spółdzielni mleczarskich.

– Obecnie spółdzielnie mleczarskie zmagają się z kryzysem, my jako organizacja musimy zrobić wszystko, by odczuć go w jak najmniejszym stopniu. W związku z tym podjęliśmy współpracę z PAIH w celu poszukiwania nowych rynków zbytu – mówi Agnieszka Maliszewska, Dyrektor Polskiej Izby Mleka.

Podczas spotkania Patryk Szczotka, Starszy Konsultant w Centrum Eksportu PAIH przedstawił działalność PAIH w zakresie wspierania polskich eksporterów. Kolejno przedstawiciele PAIH omówili szanse i bariery na rynkach: Wietnam, Indonezja, Tajlandia, Korea Południowa, Filipiny oraz Singapur.

Ngan Ho Thi Hanh scharakteryzowała rynek mleczarski Wietnamu. Mleko w proszku stanowi 45% wietnamskiego rynku mleczarskiego. Jej zdaniem konsumenci preferują markowy produkt od produktu niemarkowego ze względu na bezpieczeństwo i higienę. Wietnam jest jednym z 20 najlepszych krajów na świecie dla eksportu materiałów wejściowych do produkcji mleczarskiej, a polscy producenci mają duże pole do popisu na tym rynku.

Następnie Jacek Kołomyjec przedstawił rynek Indonezji – największej gospodarki Azji Południowo-Wschodniej. Eksport na rynek wiążę się z koniecznością rejestracji zakładu w Indonezji przez Ministerstwo Rolnictwa oraz posiadaniem certyfikatu HALAL.

Rynek nabiału w Tajlandi scharakteryzował Norbert Bak. Jego zdaniem największe szanse eksportowe mają serwatka i sery (zwłaszcza do kanału HoReCa) oraz jogurty i mleko (w szczególności UHT i mleko w proszku). Ciekawostką jest fakt, iż Polska jest 3. największym eksporterem serwatki, pod względem eksportu sera zajmuje 15. miejsce w rankingu.

Następnie Pani Anna Łagodzińska opowiedziała o rynku mleczarskim w Korei Południowej, gdzie największe szanse eksportowe ma mleko UHT oraz sery.

Filipiny przedstawił Bartek Wasiewski. Kraj ten importuje około 90% konsumowanych produktów mleczarskich głównie z USA, Nowej Zelandii, Belgii oraz Australii. Polska jest bardzo blisko za pierwszą piątką. W ostatnim czasie odnotowano tam gwałtowny wzrost populacji, w związku z czym coraz trudniej jest sprostać popytowi. Lokalna produkcja zaspokaja około 10% popytu na produkty mleczne.

Na koniec Maja Justyna, Business Development Manager Polish Investment & Trade Agency Branch Office Singapore, przestawiła rynek nabiału w Singapurze. Podczas wystąpienia podkreśliła, iż Singapur nie ma znaczącej produkcji mleka i importuje większość produktów mlecznych. By wprowadzić produkt na rynek, bardzo ważne jest by znaleźć odpowiedniego przedstawiciela. Szansę na tym rynku mają sery, jogurty oraz mleko (UHT i w proszku).

Obecnie Polska Izba Mleka jest w trakcie przygotowywania strony internetowej www.dairyfrompoland.eu, na których promować będzie polskie produkty mleczarskie. 

Działanie finansowane jest ze składek członkowskich PIM, dlatego dedykowane jest wyłącznie podmiotom zrzeszonym. Wszystkich zainteresowanych promocją i współpracą zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z Polską Izbą Mleka w celu otrzymania szczegółowych informacji. 

Warte przeczytania