Daimler i Kamaz intensyfikują współpracę w Rosji
Pod koniec listopada 2009 r. zostały podpisane umowy pomiędzy Daimler AG a rosyjskim producentem samochodów Kamaz, na mocy których utworzone zostały dwie spółki joint ventures. Podstawą powyższych umów jest strategiczne partnerstwo, zawarte w grudniu 2008 r. pomiędzy Daimler Trucks a firmą Kamaz, Russian Technologies oraz Investmentbank Troika Dialog. Od tego czasu Daimler Trucks posiada 10% udziałów w Kamazie.
„Dzięki realizacji obu przedsięwzięć joint ventures pomiędzy Kamaz i Daimler Trucks znacznie zbliżyliśmy się do wzmocnienia naszej obecności na rynku rosyjskim. W obu kooperacjach będą uwzględniane osiągnięcia rozwojowe, produkcyjne i handlowe Fuso i Mercedes-Benz, w zakresie samochodów ciężarowych. Oznacza to, że natychmiast po ożywieniu się rosyjskiego rynku, będziemy mogli natychmiast zareagować na dodatkowy popyt na samochody ciężarowe“ - powiedział Andreas Renschler, odpowiedzialny w zarządzie Daimler AG za Daimler Trucks i Buses.
Fuso Kamaz Trucks Rus
W joint venture „Fuso Kamaz Trucks Rus“ koncerny Daimler i Kamaz posiadają po 50% udziałów. Każdy z partnerów wnosi do wspólnego przedsięwzięcia wkład w wysokości 4,1 mln €. Stanowisko prezesa zarządu oraz kierowanie działami sprzedaży i marketingu zostały przejęte przez Kamaz, przedstawiciel Fuso obejmie funkcję członka zarządu ds. finansowych oraz będzie odpowiedzialny za kierowanie działem produkcji.
Fuso Canter będzie produkowany w Naberezhnye Chelny, gdzie Kamaz ma swoją fabrykę. Centrala nowego przedsiębiorstwa będze zlokalizowana w Kazaniu. Dotychczas po rosyjskich drogach porusza się około 11.000 używanych samochodów ciężarowych Fuso, a marka Fuso jest znana wsród rosyjskich klientów.
Mercedes-Benz Trucks Vostok
Także drugie, utworzone pod koniec listopada przedsięwzięcie jest ważne do pozyskania rosyjskiego rynku, którego dynamika rozwoju jest wysoko ceniona.
Zarówno Daimler jak również Kamaz posiadają po 50% udziałów w joint venture „Mercedes-Benz Trucks Vostok“ i wnoszą wkład w wysokości 5,9 mln € każdy. Boris Billich, odpowiedzialny dotychczas za sprzedaż i marketing pojazdów użytkowych Mercedes-Benz w Rosji, zostanie prezesem zarządu nowej spółki. Produkcja ciężkich samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Actros i Axor będzie się odbywała początkowo poprzez montaż importowanych elementów SKD w Naberezhnye Chelny. Centrala nowej spółki dla samochodów ciężarowych Mercedes-Benz oraz autobusów Mercedes-Benz i Setra w Rosji będzie zlokalizowana w Moskwie. Produkcja samochodów ciężarowych planowo rozpocznie się w drugim kwartale 2010 roku, jednakże sprzedaż ruszy już w styczniu 2010 roku za pośrednictwem nowej spółki Mercedes-Benz Trucks Vostok, po uzyskaniu zgody od właściwych urzędów antymonopolowych.
Hubertus Troska, dyrektor Mercedes-Benz Trucks: „Dzięki joint venture Mercedes-Benz Trucks Vostok czynimy nie tylko decydujący krok w celu pozyskania rosyjskiego rynku przez Mercedes-Benz. W firmie Kamaz - liderze rynku rosyjskiego – mamy partnera, oferującego nam dzięki swojemu know-how oraz sieci sprzedaży optymalne warunki ramowe do pomyślnego pozyskania rynku o wysokim potencjale rozwoju po zakończeniu światowego kryzysu finansowego.”