60 lat samochodów ciężarowych DAF
„Pierwsze seryjnie produkowane podwozia ciężarowe z fabryki samochodów N.V. Van Doorne’a w Eindhoven odsłonięto wczoraj przy aplauzie publiczności”, donosił Holenderski Kurier Transportowy 29 lipca 1949 r. Nowo budowana fabryka miała w 1950 r. wyprodukować dwa tysiące ciężarówek. To zupełnie odmienna skala produkcji w porównaniu z ponad 65 000 samochodów ciężarowych, które zjechały z taśm produkcyjnych DAF-a w Eindhoven i Leyland (Wielka Brytania) w 2008 r.
Pod koniec lat czterdziestych, DAF korzystał z wielkiego popytu na środki transportu. Zakłady założone w 1928 r. przez Huba van Doorne\'a, a od 1933 r. znane z produkcji przyczep (Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek), wprowadziły na rynek pierwsze podwozie samochodu ciężarowego 28 lipca 1949 r. W tym samym roku zaplanowano produkcję kolejnych 500 ciężarówek. Po oddaniu do użytku nowych zakładów w styczniu 1950 r. produkcja wzrosła do 2000, a później do 4000 samochodów ciężarowych rocznie.
Początkowo produkowano tylko modele o masie całkowitej 3 i 5 ton, składające się z podwozi, silników i osi, wyposażone w słynną osłonę chłodnicy z siedmioma chromowanymi paskami; kabiny na zamówienie konstruowali miejscowi, niezależni rzemieślnicy. Od roku 1953 zaczęto produkować fabryczne babiny, a wśród nich luksusową wersję z oświetleniem wewnętrznym i drugą wycieraczką przedniej szyby. 3 maja tego roku wyprodukowano dziesięciotysięczną ciężarówkę.
Pionierskie rozwiązania w konstrukcji silników
Pierwsze generacje ciężarówek DAF były wyposażane w silniki benzynowe Hercules i diesle marki Perkins. W 1956 r. podjęto decyzję o produkowaniu silników i już pod koniec 1957 r. powstał całkowicie nowy zakład, produkujący na licencji silniki Leylanda. W oparciu o te rozwiązania, DAF szybko opracował własne, i szybko stał się znany z pionierskich rozwiązań konstrukcyjnych w tej dziedzinie.
W 1959 r. DAF był jednym z pierwszych producentów stosujących turbosprężarki w silnikach diesla dla samochodów ciężarowych. W 1973 r. zakłady wprowadziły chłodzenie międzystopniowe, zwiększające moc i moment obrotowy, co zaowocowało oszczędniejszym zużyciem paliwa. Było to pierwsze rozwiązanie tego rodzaju na świecie. Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technicznym w konstrukcji silników, zakłady z Eindhoven wyprzedziły konkurencję o dziesięć lat. Z tego samego powodu zawsze odgrywały wiodącą rolę w dziedzinie ograniczenia emisji gazów spalinowych. Od 2006 r. DAF stał się jednym z pierwszych producentów ciężarówek wyposażających wszystkie swoje modele w urządzenia zapewniające zgodność z normą emisji spalin Euro 5, która zostanie wprowadzona od października 2009 r. Ponadto, od roku 2008 wszystkie oferowane przez DAF samochody ciężarowe są zgodne z jeszcze surowszą normą EEV. Do niedawna uważano, że będą ją mogły spełnić tylko silniki zasilane gazem.
Matka międzynarodowego transportu drogowego
Międzynarodowy transport drogowy zaczął się rozwijać w połowie lat pięćdziesiątych, a holenderscy spedytorzy stali się znani ze swych przewozów towarowych w całej Europie. W związku z tym, w 1957 r. DAF wprowadził nową serię ciężkich podwozi ciężarowych (DO), na których zaczęto montować kabiny z miejscem do spania. DAF, jak nikt inny, zdawał sobie sprawę jak ważny jest komfort kierowcy; stało się to oczywiste, gdy w roku 1962 na wystawie RAI w Amsterdamie firma zaprezentowała rewolucyjny model 2600, zaprojektowany specjalnie na potrzeby transportu międzynarodowego i wyróżniający się niespotykanym wnętrzem, dużą powierzchnią szyb oraz przestronną kabiną sypialną. W owych czasach były to niespotykane cechy.
Od tego czasu DAF zawsze był w czołówce w dziedzinie zapewniania komfortowej jazdy. W 1985 r. firma wprowadziła tak zwaną przestrzenną kabinę (Space Cab) dla swoich wiodących modeli. Kabina była produkowana w wersji z podwyższonym dachem, zapewniającym kierowcy więcej przestrzeni roboczej, życiowej i sypialnej. W roku 1994, DAF zaprezentował kabinę „Super Space”, daleko przewyższającą wszelkie standardy wygody kierowców i przestronnego wnętrza. Obecnie kabina tego typu opracowana dla wiodącego modelu XF105 jest jedną z najbardziej przestronnych kabin na rynku.
Model XF105 zdobył laur „Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego roku 2007” i tym samym firma DAF uzyskała tę najbardziej prestiżową nagrodę branżową po raz trzeci w ciągu dziesięciu lat. Oprócz XF105, tytuł ten przyznano modelowi 95XF, który był Międzynarodowym Samochodem Ciężarowym roku 1998, oraz popularnej serii dostawczej LF, która zdobyła tę nagrodę w roku 2002 .
Klucze do sukcesu
Pod koniec lat osiemdziesiątych, zakłady w Eindhoven produkowały około 18 000 ciężarówek rocznie, a po dziesięciu latach ilość ta wzrosła do około 25 000. W pierwszych latach nowego tysiąclecia, zakłady te produkowały już niemal 31 000 samochodów rocznie (dane za 2004 r.), bijąc rekord za rekordem. W 2008 r., w Eindhoven wyprodukowano prawie 40 000 średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, a do tego ponad 12 000 modeli LF i ponad
12 700 modeli z serii CF i XF105 zmontowano w brytyjskich zakładach Leyland Trucks, co razem dało roczną produkcję dochodzącą do 65 000 sztuk.
Znakiem rozpoznawczym DAF-a jest dążenie do rozwijania i produkowania samochodów ciężarowych wyposażonych w rozwiązania najwyższej jakości. Jest to jeden z ważnych kluczy do sukcesu firmy. Nowe rozwiązania zawsze zapewniają klientom i kierowcom wartość dodaną. DAF stale konsultuje się z nimi i dzięki temu jest w stanie nie tylko konstruować nowoczesne, wydajne samochody o najniższych kosztach eksploatacji i najwyższej możliwej efektywności, gwarantując optymalną wygodę kierowcom, lecz także zapewnić szeroką ofertę usług wspierających jego produkty.
Historia firmy DAF w latach 1949 – 2009
1949 Rozpoczęcie produkcji pojazdów komercjalnych
1950 Otwarcie nowego zakładu produkcyjnego
1955 Wprowadzenie na rynek serii 1100-/1300- i 1500
1955 Wyprodukowano 10-tysięczne podwozie samochodu ciężarowego
1957 Otwarcie zakładu produkującego silniki
1957 Wprowadzenie serii 2000 DO oraz 12 i 15
1958 Rozpoczęcie produkcji osi
1959 Wprowadzenie nowej konstrukcji kabin czołowych
1959 Wprowadzenie silnika DAF turbo
1962 Wprowadzenie serii 2600
1964 Wyprodukowano 50-tysięczne podwozie samochodu ciężarowego
1965 Otwarcie zakładów produkujących kabiny i osie w Westerlo (Belgia)
1970 Wprowadzenie nowej generacji ciężarówek z kabinami uchylnymi
1973 Wprowadzenie serii 2800
1973 DAF wprowadza chłodzenie międzystopniowe
1975 Wprowadzenie serii 700 i 900
1979 Wprowadzenie „Topsleepera”
1984 Wyprodukowano 250-tysięczną ciężarówkę
1985 Wprowadzenie kabiny SpaceCab
1985 Wprowadzenie ATi, zaawansowanego chłodzenia międzystopniowego i turbodoładowani
1987 DAF przejmuje zakłady w Leyland
1987 Wprowadzenie serii 95
1988 Seria 95 nagrodzona tytułem „Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego Roku”’
1990 Wprowadzenie serii silników zgodnych ze standardem 9-NOx
1991 Wprowadzenie serii 45
1992 Ogłoszenie o wprowadzeniu serii 75 i 85
1994 Wprowadzenie kabiny Super Space
1997 Wprowadzenie serii 95XF
1998 Model 95XF nagrodzona tytułem „Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego Roku 1998”
1999 W Eindhoven wyprodukowano 500-tysięczną ciężarówkę
2001 Wprowadzenie nowej serii CF
2001 Wprowadzenie nowej serii LF
2002 Seria DAF LF nagrodzona tytułem „Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego Roku 2002”
2002 Wprowadzenie nowej serii XF
2005 Wprowadzenie modelu XF105
2006 Wprowadzenie modeli Euro 4 i Euro 5 w serii LF i CF
2006 Model XF105 nagrodzony tytułem „Międzynarodowego Samochodu Ciężarowego Roku 2007”
2007 W Eindhoven wyprodukowano 750-tysięczną ciężarówkę
2008 Modele LF, CF i XF105 dostępne z super ekologicznymi silnikami EEV
2008 Wprowadzenie modeli LF, CF i XF105 Edycja 2009