1. Komunikaty

Modele DAF CF i XF105 Edycja 2009

Źródło: DAF
Autor: Janusz Górski
© DAF

Firma DAF rozpoczęła produkcję modeli CF i XF105 w wersji ‘Edycja 2009’. Charakteryzuje je zoptymalizowany układ napędowy, który dzięki unowocześnieniu silnika oraz nowym przełożeniom tylnej osi pozwala na jeszcze większe oszczędności paliwa. Co więcej, adaptowalny tempomat (ACC) z modułem ostrzegania przed kolizją (FCW) jest dostępny w opcjach dla klientów ceniących sobie dodatkowe udogodnienia i bezpieczeństwo. Wielu dealerów, pragnąc zaprezentować wszystkie dostępne rozwiązania w jednym modelu, skonfigurowało samochód XF105 ‘Edycja 2009’ jako pojazd Safety Demo.

XF105 Safety Demo jest dowodem na to, że w ciągu minionych kilku lat wprowadzono znaczącą liczbę rozwiązań technicznych, które zwiększają wygodę i bezpieczeństwo jazdy. Oprócz elektronicznego systemu hamowania EBS, układu przeciwdziałającemu buksowaniu kół ASR oraz asystentowi hamowania, który zapewnia pełną moc hamulców w razie konieczności awaryjnego zatrzymania pojazdu, opracowano również system kontroli stabilności pojazdu VSC oraz system ostrzegania przed niezamierzonym opuszczeniem pasa jazdy LDWS, które są dobrymi przykładami troski o bezpieczeństwo kierowców.
System adaptacyjnej regulacji prędkości jazdy
System ACC z modułem FCW (ostrzegania przed kolizją) to nowe opcje dla modeli DAF CF oraz XF105. Korzystają one z systemu radarowego, który monitoruje drogę przed pojazdem, wyszukując wolniej jadące samochody.
System ACC włącza się, gdy odległość do pojazdu z przodu staje się niższa od zadanej wartości i automatycznie dostosowuje prędkość ciężarówki. W zależności od wymaganego sposobu zmniejszenia prędkości, redukuje ją poprzez ograniczenie dopływu paliwa, włączenie hamulca silnikowego MX engine brake z redukcją biegów, po czym uruchamia kolejno intarder i hamulce zasadnicze. Jeśli to nie wystarczy, kierowca jest alarmowany za pomocą sygnałów wizualnych i dźwiękowych o konieczności dodatkowego zwiększenia ciśnienia układu hamowania. System ACC pozwala również ciężarówce przyspieszyć do granic górnego limitu prędkości, gdy pojazd przed nią przyspiesza. Zadaną odległość do poprzedzającego pojazdu można ustawić w przedziale 30–70 metrów.
System ostrzegania przed kolizją analizuje prędkość z jaką ciężarówka zbliża się do poprzedzających pojazdów, kalkulując na bieżąco, czy wystarczy miejsca na uniknięcie kolizji. W przypadku przekroczenia krytycznego limitu, system za pomocą sygnałów wizualnych i dźwiękowych ostrzega kierowcę, że konieczna jest jego natychmiastowa interwencja.
Systemy DAF Night Lock oraz DAF Telematics
Oprócz ksenonowych świateł oraz systemu monitorowania obciążenia osi, który sygnalizuje przekroczenie dopuszczalnego prawem limitu, pojazdy demonstracyjne XF105 Safety Demo posiadają również system DAF Night Lock – łatwy w obsłudze zamek mechaniczny chroniący kierowcę przed wtargnięciem niepożądanych osób do kabiny. Modele te posiadają również system przekazywania danych DAF Telematics, pozwalający na wymianę informacji między pojazdem a bazą. Na ekranie wmontowanym w deskę rozdzielczą można wyświetlać obrazy z kamer zamontowanych po obu stronach ciężarówki, co stanowi dodatkowy środek bezpieczeństwa.
Zachęta ze strony ubezpieczycieli?
– W minionych latach wprowadziliśmy na rynek znaczącą ilość rozwiązań zwiększających komfort i bezpieczeństwo jazdy – podsumowuje Ron Borsboom, Członek Zarządu DAF odpowiedzialny za rozwój produktów. – Praktyka wykazuje jednak, że wielu operatorów niechętnie inwestuje w takie systemy, jeśli nie są wymagane prawem. Dzieje się tak pomimo faktu, że zaawansowane produkty, takie jak system ostrzegania przed niezamierzonym opuszczeniem pasa jazdy, system kontroli stabilności pojazdu oraz adaptacyjna regulacja prędkości jazdy z modułem ostrzegającym przed kolizją, przyczyniają się do podwyższenia wygody i bezpieczeństwa jazdy. Jedna z niemieckich firm ubezpieczeniowych proponuje zniżkę dla ciężarówek wyposażonych w najnowsze systemy bezpieczeństwa. Ten przykład jest zdecydowanie wart naśladowania