
Arla Foods dostrzega spadki wolumenów w kategoriach premium

Jak podał Zarząd firmy Arla Foods w Polsce w swoim sprawozdaniu za 2023 r.: – Wysoka inflacja spowodowała spadek siły nabywczej polskich konsumentów. Zaczęli oni coraz bardziej rozważnie lokować swoje zasoby finansowe, często rezygnując z towarów premium na rzecz tańszych marek, w tym marek własnych proponowanych przez handel nowoczesny i dyskonty, a także coraz częściej robili zakupy w dyskontach licząc na niższe ceny niż w pozostałych sklepach wielko- czy małoformatowych.
– Wprowadzone przez Rząd rozwiązania z jednej strony pomagały producentom żywności, chociażby wprowadzenie zerowego podatku VAT na produkty spożywcze, z drugiej powodowały chęć ograniczenia konsumpcji na rzecz oszczędzania: zwiększone stopy procentowe oraz preferencyjne niskooprocentowane kredyty mieszkaniowe.
– Trudna sytuacja dotknęła całą branżę spożywczą, obserwowaliśmy wiele zmian personalnych u naszych klientów na pozycjach kupców, co również utrudniało współpracę i przeprowadzenie niezbędnych zmian jak chociażby wprowadzenie zmian cennika, rozszerzenie asortymentu w poszczególnych sieciach handlowych.
– Powyższe czynniki spowodowały na polskim rynku spadek wolumenowy na wielu kategoriach nabiałowych, szczególnie w przypadku marek premium, do których należą produkty Arla Foods. Mimo tego, wyniki Spółki na koniec roku 2023 są zadowalające, czteroprocentowy wzrost wolumenu w stosunku do ubiegłego roku na tak trudnym rynku to duży sukces. Oznacza to, że obrana przez Zarząd Spółki strategia zbalansowanego wzrostu cen sprzedaży w taki sposób aby nie stracić dystrybucji, przyniosła pozytywne rezultaty.