1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Produkty bez laktozy nadal mocnym trendem w Polsce

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© grupa chorten

W rozmowie z Mirosławem Oleksiejem, Dyrektorem Sprzedaży kategorii świeżej w Grupie Chorten zapytaliśmy o zachowania konsumentów na rynku nabiału.

Jak konsumenci zmieniają w 2024 r. swoje zachowania zakupowe pod względem wielkości koszyka, liczby wizyt w sklepach, skłonności do kupowania większych ilości produktów będących w promocji w porównaniu z 2023 r.?

– Sklepy Grupy Chorten wyróżniają się tym, że są bardzo blisko miejsca zamieszkania konsumentów i w razie potrzeby klient może odwiedzić je nawet kilka razy dziennie – jeśli na przykład zabraknie w domu mleka. Nasze promocje nie są ograniczane ilościami produktów, które trzeba nabyć, by otrzymać niższą cenę, więc kupujący chętnie z nich korzystają.

 – Reagujemy sezonowo i do oferty promocyjnej trafiają tylko te produkty, na które klient ma aktualnie zapotrzebowanie, a to także jest narzędziem do stymulowania większej sprzedaży. Istotne jest także to, że stale przybywa sklepów z logo Grupy Chorten, a w konsekwencji i klientów kupujących w naszych placówkach partnerskich produkty z organizowanej przez nas oferty handlowej. W tej chwili mocno rozwijamy się na zachodzie i południu Polski, nie tracąc z oka rangi regionów centralnego i wschodniego. To wymaga od nas, by w ofercie mocno uwzględniać produkty lokalne, które świadomy konsument bardzo sobie ceni i często dla nich wybiera nasze sklepy zamiast dyskontów. Dodatkowo w tym roku klienci jeszcze chętniej śledzą nasze promocje w aplikacjach mobilnych, a to również pomaga walczyć o większy koszyk zakupowy.

Jakie wyraźne trendy produktowe odnotowują Państwo w kategoriach mleczarskich, analizując zachowania nabywców w sklepach Chorten?

– Z pewnością bardzo mocnym trendem jest zainteresowanie produktami bez laktozy. Producenci tworzą całe linie takich produktów, począwszy od mleka i masła, przez jogurty, po sery kanapkowe, sałatkowe czy wiejskie. Kolejny trend to produkty wysokobiałkowe, którymi zainteresowane są osoby aktywne fizycznie, uprawiające sport i dbające o sylwetkę. Mocno rozwija się segment produktów przeznaczonych dla dzieci, ponieważ rodzice chętnie wybierają sery, jogurty i mleczne przekąski z etykietami, które podobają się najmłodszym. Jogurty pitne i napoje mleczne są produktami, które także chętnie wybierają zwłaszcza młodzi konsumenci. Nawiązania do kuchni świata to także istotny kierunek, w którym podążają producenci, wprowadzając na półki produkty typu jogurt skyr, ser halloumi, sery bałkańskie i wiele innych ciekawostek. W końcu też widać niewielki jeszcze ułamek konsumentów, którzy szukają „nabiału” wegańskiego i nie chodzi tu już tylko o alternatywy mleka, ale także serów, jogurtów i deserów lokowane w lodówkach nabiałowych.

Prawdziwe lokomotywy sprzedaży w sklepach Chorten to…

– Wyróżnikiem sklepów Chorten jest właśnie kategoria świeża i tu naprawdę możemy mówić o sporym sukcesie, jeśli chodzi o współpracę z wiodącymi producentami oraz szeroki wybór dla konsumentów. W kategorii nabiałowej chętniej wybierają oni ofertę znanych i reklamowanych marek, takich jak Mlekovita, Mlekpol czy Piątnica. Tak się składa, że mleczarnie te działają na Podlasiu, z którego i my się wywodzimy, więc łatwiej nam o dobre relacje handlowe. Wśród lokomotyw sprzedaży są u nas sery na wagę, czego klient nie znajdzie w dyskoncie. Jak już wcześniej wspominałem, współpracujemy także z mniejszymi mleczarniami, które słyną z wysokiej jakości, a kupujący lubią wybierać to, co lokalne. 
Cały wywiad z Mirosławem Oleksiejem, Dyrektorem Sprzedaży kategorii świeżej w Grupie Chorten w Forum Mleczarskie handel 4/24.

Warte przeczytania