Konsumpcja nabiału uchodźców z Ukrainy zauważalna w podstawowych produktach

Uchodźcy ukraińscy to już znacząca grupa zakupowa podtrzymująca poziom zakupów nabiału w Polsce. Dlatego zapytaliśmy o ten aspekt Dyrektor Handlu jednej z największych mleczarni w Polsce.
– Wojna w Ukrainie zasadniczo wpłynęła na handel nabiałem zarówno w skali polskiej, jak i europejskiej – odpowiedziała Małgorzata Cebelińska, Dyrektor Handlu w Mlekpol (SM). – W początkowym stadium całkowicie zatrzymała wymianę handlową pomiędzy krajami UE a Ukrainą. Ta po kilku tygodniach się odbudowała, chociaż w znacznie okrojonym asortymencie. Konsumpcja w Polsce, uwzględniająca napływ ludności z Ukrainy, jest trudna do oszacowania i przede wszystkim zauważalna w podstawowych produktach.
Ponadto, należy mieć na uwadze pomoc, którą Polacy i przedstawiciele polskiego biznesu prowadzili i wciąż prowadzą na szeroką skalę, zwłaszcza w odniesieniu do produktów trwałych i długoterminowych takich jak wyroby UHT, sery oraz serki topione – wskazała Małgorzata Cebelińska. – Natomiast najważniejszy jest globalny rynek, a wpływ wojny na jego funkcjonowanie okazuje się niezwykle znaczący, gdyż spowodował już wiele wymiernych strat w handlu i dostępie do różnych surowców.
Więcej na ten i inne tematy w rozmowie z Małgorzatą Cebelińską w Forum Mleczarskie Handel 6/22 (edycja listopadowa).