Rosja: Jak pandemia wpłynęła na zakupy Rosjan?
– Pomimo ogólnego spadku popytu podczas pandemii, zmiana formatu spożycia przyczyniła się do wzrostu popularności tradycyjnych kategorii produktów mleczarskich w sieciach handlowych, gdzie skupia się popyt na produkty do przygotowania domowych posiłków – powiedział Artiom Biełow, Dyrektor Generalny związku Sojuzmoloko. – Wzrost popytu konsuemnckiego odnotowano w sieciach handlowych w kategoriach kulinarnych produktów mleczarskich, pomimo wzrostu cen.
Jednak według Biełowa ryzyko spadku popytu nadal istnieje.
Te informacje padły podczas spotkanie przedstawicieli rosyjskiej branży mleczarskiej zorganizowanej przez Krajowy Związek Producentów Mleka (Sojuzmołoko) przeprowadzonej 8 września.
Zdaniem Andrieja Dałnowa, Szefa Centrum Ekspertyz Przemysłowych Rosyjskiego Banku Rolnego, rozwój branży mleczarskiej jest ułatwiony dzięki substytucji importu i zapewnieniu surowców na potrzeby produkcji wyrobów mleczarskich. – Dodatkowym czynnikiem może być wzrost eksportu produktów mleczarskich – mówi Dałnow. – W tej chwili Rosja ma potencjał do uruchomienia nowych gospodarstw mleczarskich na poziomie produkcji 2,4 mln ton, w przyszłości wskaźnik ten może wzrosnąć do 5,7 mln ton.
Według szacunków Sojuzmołoko, dodatnia dynamika w sektorze produkcji surowców, przy spadku dostaw z Białorusi, przyczynia się do wzrostu produkcji serów, mleka w proszku, serwatki i masła.
W dyskusji na temat zmieniającego się popytu wzięła udział Anna Gawrisina, Head of the Edadil Business Development Group, która zwróciła uwagę na stały i długofalowy wzrost e-commerce oraz spadek popularności hipermarketów. Grigorij Kunis, iGooods Delivery Service Manager zwróci uwagę, że najpopularniejsze kategorie produktów mlecznych w dostawach on-line to sery, mleko i śmietana oraz twarożek.
Marina Bałabanowa, Wiceprezes ds. Relacji korporacyjnych Grupy Danone w Rosji i WNP, zwróciła uwagę na kilka nowych czynników w wyborze produktów mlecznych przez Rosjan, w tym priorytet produktów bez dodatków i troskę o odporność.