1. Aktualności
  2. Polska

Koncentracja w handlu detalicznym: E.Leclerc i Biedronka

Źródło: UOKiK
Autor: Janusz Górski

Spółka należąca do E.Leclerc może kupić sklepy Billa – zdecydowała Prezes UOKiK. Ponadto spółka Presspo otrzymała zgodę na zakup 35 dyskontów spożywczych należących do sieci Biedronka.

E.Leclerc jest prywatnym ruchem spółdzielczym spółek, prowadzących ponad 500 sklepów wielkopowierzchniowych we Francji i innych krajach europejskich. W jego skład wchodzą również tzw. spółki specjalistyczne, świadczące określone usługi dla placówek handlowych. Wśród nich jest Unilec – odpowiedzialna za międzynarodową ekspansję sieci. W Polsce znajduje się 20 sklepów E. Leclerc, a także działają cztery spółki specjalistyczne – m.in. Pergranso, która jest właścicielem nieruchomości wynajmowanych spółkom prowadzącym hipermarkety.
Billa Polska należy do grupy kapitałowej Rewe działającej w 16 krajach europejskich. W Polsce świadczy usługi detalicznej i hurtowej sprzedaży towarów konsumpcyjnych. Jest właścicielem 25 sklepów, głównie na zachodzie kraju. W ramach Rewe działają w Polsce również spółki będące właścicielami nieruchomości, w których zlokalizowane są sklepy Billa.
Na mocy umowy między uczestnikami koncentracji Unilec przejmie kontrolę nad Billa Polska, a Pergranso nad spółkami posiadającymi nieruchomości użytkowane jako placówki tej sieci.
Druga zgoda dotyczy zakupu przez przedsiębiorstwo Presspo spółki należącej do Jeronimo Martins Dystrybucja (JMD). Transakcja dotyczy nabycia 35 dyskontów spożywczych należących do sieci Biedronka. Sprzedając kontrolowaną przez siebie spółkę JMD wypełni tym samym część nałożonych na niego zobowiązań. We wrześniu 2009 roku UOKiK zgodził się na koncentrację JMD oraz Plus Discount, pod warunkiem sprzedaży 38 placówek handlowych oraz zmniejszenia powierzchni użytkowej poprzez jej wynajęcie w trzech sklepach.
Po przeprowadzeniu postępowań antymonopolowych Prezes Urzędu uznała, że koncentracje nie doprowadzą do istotnego ograniczenia konkurencji, w szczególności przez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej na rynku.