1. Aktualności
  2. Polska

Wyniki Grupy Eurocash za II kwartał 2014 r.

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski

Sprzedaż Grupy Eurocash, krajowego lidera w hurtowej dystrybucji żywności i innych towarów szybko rotujących (FMCG), sięgnęła w II kwartale 2014 r. 4,29 mld zł, czyli o 2,1% więcej niż w analogicznym okresie 2013 r. W całym I półroczu br. skonsolidowana sprzedaż wyniosła 8,01 mld zł i utrzymała się na podobnym poziomie co w I połowie ubiegłego roku (spadek o 0,65% r/r). Mimo utrzymujących się trudnych warunków na rynku FMCG, Grupa Eurocash zanotowała w II kwartale wzrost zysku brutto na sprzedaży o 7,4% do ponad 458 mln zł. Oznacza to wzrost marży brutto do 10,7% wobec 10,2% w II kwartale 2013 r. Zysk netto wypracowany przez Grupę Eurocash w II kwartale 2014 r. wyniósł 49,3 mln zł wobec 61 mln zł w analogicznym okresie 2013 r. Narastająco zysk netto sięgnął 50,7 mln zł w porównaniu z 72,3 mln zł w I półroczu ubiegłego roku.


– W drugim kwartale tego roku Grupa Eurocash zanotowała ponad 2% wzrost sprzedaży, do czego przyczynił się fakt, że w 2014 r. święta wielkanocne przypadały właśnie na drugi kwartał, podczas gdy w 2013 r. okres wzmożonych zakupów przedświątecznych miał miejsce w pierwszym kwartale. Zarówno w drugim kwartale, jak i w całym pierwszym półroczu br. odnotowaliśmy wzrosty sprzedaży w Eurocash Cash&Carry, Delikatesach Centrum, KDWT oraz Eurocash Alkohole. Łączna sprzedaż w I półroczu utrzymała się natomiast na nieznacznie niższym poziomie niż przed rokiem, co ma przede wszystkim związek z zakończeniem współpracy z siecią sklepów Stokrotka. Dostawy do tej sieci odpowiadały za około 372 mln zł sprzedaży w I półroczu 2013 r. Drugi kwartał tego roku był przy tym ostatnim, w którym zakończenie współpracy ze Stokrotką negatywnie wpływało na porównanie wielkości sprzedaży Grupy Eurocash rok do roku – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocash.
– Mimo utrzymujących się słabych nastrojów konsumentów i trudnych warunków gospodarczych, osiągnęliśmy poprawę marży brutto na sprzedaży w poszczególnych formatach, w tym na sprzedaży alkoholu dzięki zwiększonym zakupom pod koniec ubiegłego roku, przed podwyżką akcyzy na alkohol. Poprawę marży brutto widać także w Eurocash Dystrybucja, czyli dawnej Grupie Dystrybucyjnej Tradis, niemniej jednak negatywny wpływ na rentowność tego formatu ma niższa efektywność logistyki bez sprzedaży dla Stokrotki. Kontynuujemy prace związane z integracją i restrukturyzacją Eurocash Dystrybucja, przy czym pełne efekty powinny być widoczne po zakończeniu integracji systemów logistycznych Eurocash Dystrybucja i Delikatesów Centrum, czyli od przyszłego roku. Spadek poziomu EBITDA był ponadto spowodowany wyraźnym wzrostem kosztów sprzedaży, a także kosztów marketingu. Wynikają one ze wzmożonych działań, jakie podjęliśmy, by wspierać konkurencyjność tzw. tradycyjnego handlu, takich jak przeprowadzenie Megaloterii – ogólnopolskiej akcji promocyjnej obejmującej ponad 8.300 placówek zrzeszonych w sieciach franczyzowych zarządzanych przez Grupę Eurocash – wyjaśnił Jacek Owczarek.
– Zgodnie z oczekiwaniami, w II kwartale Grupa zanotowała wyraźnie dodatnie przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej, które sięgnęły ponad 288 mln zł. Analizując łączne przepływy gotówkowe, należy natomiast uwzględnić ponad 109 mln zł dywidendy, która została wypłacona już w drugim kwartale, czyli wcześniej niż w poprzednich latach, co miało także wpływ na poziom zadłużenia Grupy na koniec czerwca br. Mimo to dług netto był ponownie poniżej 2-krotności EBITDA – dodał dyrektor finansowy Eurocash.
Poniżej prezentujemy kształtowanie się sprzedaży, a także omówienie podstawowych danych finansowych i operacyjnych Grupy Eurocash w II kwartale 2014 r. w poszczególnych formatach dystrybucji:

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych, chemii gospodarczej, alkoholu i wyrobów tytoniowych (FMCG). Poprzez szereg formatów dystrybucji, koncentruje się na hurtowej dystrybucji produktów FMCG do tradycyjnych sklepów i placówek detalicznych w całej Polsce. W ramach prowadzonych przez Grupę Eurocash formatów franczyzowych skupionych jest około 11 tysięcy niezależnych sklepów detalicznych.