1. Aktualności
  2. Polska

Koszyk Rzeczpospolitej: ceny jednak w dół

Źródło: rp.pl
Autor: Aleksandra Karpińska

Ceny przez rok spadły średnio o 2,6%. Po raz pierwszy tak mocno także w małych sklepach. Mimo to zdrożało pieczywo i produkty mączne, owoce, warzywa. Staniał alkohol i część nabiału. 2011 rok będzie pod znakiem wielu podwyżek spowodowanych wzrostem VAT.

Doroczne podsumowanie cen koszyka 20 produktów przygotowane przez firmę Nielsen dla Rzeczpospolitej przynosi zaskakujące wyniki. Choć w ostatnich miesiącach wiele produktów drożało, to jednak w ujęciu rocznym ceny analizowanych towarów jednak spadły – najmocniej w średnich sklepach spożywczych oraz supermarketach, jednak niewiele mniej w najtańszych hipermarketach i dyskontach. Nielsen odnotowało spadek cen m.in. jogurtów. Magdalena Mataczyńska – menedżer firmy Nielsen – zaznaczyła, że najtańszymi kanałami sprzedaży są dyskonty i hipermarkety. Cena koszyka w nich jest niższa odpowiednio o 10 proc. i 8 proc. w porównaniu ze średnią ze wszystkich sklepów. Sieci umacniają swoją pozycję, jeśli chodzi o liderów najniższych cen, jednak tradycyjny handel także walczy o klientów. Z danych Nielsena wynika, że przez ostatni rok ceny w najmniejszych sklepach spadły średnio o 0,4%, w średnich 2,6%, a dużych 2,1%. Jednak w dalszym ciągu w najmniejszych placówkach za te same produkty zapłacimy średnio 27% więcej niż w najtańszych dyskontach. Największe różnice występują m.in. w cenach mleka.