Rynki międzynarodowe (Stany Zjednoczone): Amerykański sen?

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 1/2016 (23)

Mleko i napoje alternatywne

Według agencji Mintel i Euromonitor mleko, śmietana oraz tzw. alternatywne napoje to kategorie, które szczególnie ucierpiały w 2009 roku podczas wielkiej recesji, kiedy przeciętni Amerykanie dysponowali ograniczonym budżetem. Niemniej jednak, kiedy sytuacja ekonomiczna się poprawiła w 2013 roku – gwałtownie wzrosło zainteresowanie napojami alternatywnymi, na niekorzyść tradycyjnego mleka. Spadek spożycia mleka przez konsumentów stanowi niezaprzeczalny problem dla mleczarstwa amerykańskiego. W 2013 roku spadek ten był notowany na poziomie 2%, a w 2014 na poziomie już 3% (wartościowo). Wskazywane są liczne przyczyny takiej sytuacji. Z jednej strony jest to wzrost cen mleka, z drugiej zaś zainteresowanie innymi produktami alternatywnymi (ciekawość, moda lub problemy zdrowotne), produkty funkcjonalne o charakterze ready-to-drink, a także częstsze przerzucanie się konsumentów na napoje fermentowane, które postrzegane są, jako zdrowsze i bardziej odżywcze.

Z badań zachowań konsumentów wynika, że zmniejsza się liczba okazji, kiedy mleko jest spożywane. Szczególnie młodzi Amerykanie odchodzą od modnego przed kilku laty modelu śniadania, polegającego na spożywaniu miski płatków śniadaniowych z mlekiem. Coraz więcej Amerykanów spożywa rano gorące kanapki lub przekąski na śniadanie kupowane w drodze do pracy lub napoje/jogurty typu śniadanie w butelce lub batoniki odżywcze. Mleko też nie jest pite podczas lunchu lub obiadu lub kolacji. Posiłki te popijane są najczęściej wodą lub innymi napojami o obniżonej zawartości kalorii. Według analityków popyt na mleko (mimo czynionych prób jego aktywacji) będzie w najbliższych latach spadał, ponieważ na rynku corocznie pojawia sie nowa rzesza konkurencyjnych produktów do picia. Liderem w kategorii mleko i napojów mleczarskich jest firma Dean Foods, która posiada 15% wartościowy udział rynkowy.

Rynek serów

Według danych Euromonitora i wskazywanych przez Mintela w kategorii serów nadal utrzymuje się zainteresowanie tradycyjnymi serami, które postrzegane są jako produkty o wysokiej jakości odżywczej. Sprzedaż jest podkręcana szerokim asortymentem, wdrażaniem coraz to nowych smaków oraz formatów opakowań. Sery traktowane są jako szybka i odżywcza przekąska, na którą wiele osób może sobie pozwolić. Obecnie konsumenci poszukują też coraz częściej wyrobów oferowanych w mniejszych porcjach, ale produkowanych przez zakłady typowo rzemieślnicze oraz mniejsze wytwórnie w oparciu o stare, naturalne metody. Konsumenci o wyższych zasobach portfela bardziej poszukują produktów premium, o bogatszym smaku i zapachu oraz atrakcyjniejszej spersonifikowanej formie podania. Według analityków w roku 2014 sery produkowane naturalnymi metodami produkcyjnymi osiągnęły wzrost o 7% w porównaniu z serami wysoko przetworzonymi – wzrost o 4%.

Analitycy rynku amerykańskiego spodziewają się systematycznych wzrostów tej kategorii, o ile wzrośnie świadomość konsumentów w zakresie nowych rodzajów sera, ich właściwości odżywczych i organoleptycznych oraz możliwości ich wykorzystania kulinarnego. Specjaliści rekomendują przeprowadzanie kampanii edukacyjnych w tym zakresie. Spodziewany wzrost powinien utrzymać się na poziomie 5-6% rocznie. Do wzrostu kategorii przyczynić się może szersza współpraca sieci handlowych, które zdecydują się na poszerzenie półki.

Mintel przewiduje, że sprzedaż serów w USA do roku 2019 może osiągnąć poziom nawet 26,5 mld USD, co będzie stanowiło dodatkowy 24% wzrost. Główny nacisk kładzie się tutaj na rozwój produktów dostępnych przy wielu okazjach, jako standardowa przekąska między (i podczas) posiłkami. Analitycy spodziewają się też wzrostu częstotliwości używania tego typu produktów. Wiele uwagi poświęca się też konieczności wdrażania wszelkiego typu innowacji, tj. sery w opakowaniach jednostkowych, ale zawierających różne warianty serów.

Największym graczem w tym segmencie jest Kraft Foods (obecnie HeinzKraft), który w 2014 roku osiągnął udziały w ujęciu wartościowym na poziomie 31%. Kraft Foods jest znany z wdrożeń licznych innowacji oraz szerokiej aktywności marketingowej. Drugim graczem jest firma Sargento Foods, która specjalizuje się w tzw. serach rzemieślniczych.

Jogurty i inne napoje fermentowane

Jogurty są kategorią, która od kilku lat bije rekordy popularności. Spełniają one kryteria zarówno produktów zdrowych i korzystnych żywieniowo, jak i nowoczesnych i dających pole do licznych innowacji. Wg danych agencji Mintel w latach 2009-2014 nastąpił wzrost sprzedaży tej kategorii do poziomu 8 mld USD.

Szacuje się, że na przestrzeni kilku następnych lat (do 2018 roku) kategoria ta może przyrastać nawet 4% rocznie. Tak dobrą sytuację jogurty zawdzięczają konsumentom, którzy uważają, że jogurty oferują wiele korzystnych dla organizmu benefitów, tj. źródło białka, żywe kultury bakterii korzystne dla układu pokarmowego, a także są źródłem wapnia oraz witamin. Zaletą jogurtów oprócz ich wartości odżywczych są rozmaite smaki oraz wygoda stosowania.

Od kilku lat obserwuje sie gwałtowny wzrost zainteresowania jogurtem typu greckiego, który ewoluował z produktu niszowego do znaczącego gracza rynkowego w 2011 roku. W 2014 roku kategoria jogurtów wzrosła o 4% do wartości 8,7 mld USD. Spośród jogurtów mniejszym zainteresowaniem cieszą się jogurty do jedzenia łyżeczką. Analitycy uważają, że kategoria ta ma potencjał wzrostu do momentu, gdy konsumenci będą mieli do nich zaufanie, jako produktów o wysokich wartościach odżywczych, wygodnych i intrygujących w smakach. Szacuje się, że w USA do 2019 roku wartość tej kategorii może osiągnąć 9,1 mld USD. Wg Mintela w kategorii prym wiodą trzy firmy: Danone w roku 2014 posiadał 23% udziałów rynkowych (spadek o 2% w stosunku do 2013 roku), General Mills (Yoplait) oraz Chobani. Trzy firmy posiadają razem blisko 73% rynku.

Strona 5 z 7