Rynki międzynarodowe (Stany Zjednoczone): Amerykański sen?

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 1/2016 (23)
Spadek konsumpcji mleka jest rekompensowany wzrostem konsumpcji serów, jogurtów oraz mleka w proszku. Obecnie 43% płynnego mleka jest przerabiane na sery. Pozostała ilość jest przerabiana na masło, produkty mrożone oraz mleko w proszku.

Trendy w rozwoju przemysłu

Obecnie mleczarstwo amerykańskie działa pod wpływem kilku czynników napędzających. Należą do nich przede wszystkim dynamiczny rozwój produkcji i konsumpcji, rozwój napojów alternatywnych, systematycznie pojawiające się innowacje rynkowe zarówno pod kątem smaków, struktury, dodatków funkcjonalnych oraz opakowań, wzrost zapotrzebowania przemysłu na nowoczesne wyposażenie, a także przyszłe trendy.

W USA coraz bardziej zwraca się uwagę na podwyższanie jakości i higieny produkcji, optymalizację kosztów i podwyższanie produkcji bez zwiększenia zatrudnienia. To, nad czym obecnie skupia się przemysł amerykański to wzrost produktywności, zwiększenie automatyzacji procesów produkcyjnych, integracji linii produkcyjnych oraz instalacja robotów pakujących. Cenieni są jednak wysoko wykwalifikowani i doświadczeni pracownicy.  

Analitycy wskazują, że w najbliższych latach należy spodziewać się konsolidacji rynku, wzrostu konsumpcji produktów mleczarskich, stosowania materiałów przyjaznych dla środowiska oraz tworzenia tzw. megafarm szczególnie w Kalifornii, która staje się amerykańskim zagłębiem mleczarskim.


Oczekiwania konsumentów

Na rozwój rynku amerykańskiego mają wpływ wszyscy jego użytkownicy. Jeżeli chodzi o konsumentów oczekują oni przede wszystkim wygody użytkowania jak i przechowywania produktów mleczarskich. Poszukują także produktów o korzystnym żywieniowo profilu odżywczym. W związku z ogromnymi wyzwaniami życiowymi Amerykanie interesują się produktami mleczarskimi, które uzupełniają ich niedobory energetyczne i pomagają pobudzić organizm do funkcjonowania (napoje mleczarskie funkcjonalne). W USA wzrasta spożycie produktów mleczarskich ogółem, ale gwałtownie zauważa się spadek spożycia płynnego mleka. Konsumenci coraz częściej sięgają po napoje alternatywne oraz produkty wysokoproteinowe, a także po napoje energetyczne, bazujące na mleku sojowym, mleku ryżowym, owsianym i migdałowym.

Blisko 48% wdrażanych produktów na rynku amerykańskim odpowiada potrzebom konsumentów, którzy poszukują wyrobów korzystnych dla zdrowia tj. produkty o obniżonej zawartości tłuszczu lub beztłuszczowe, produkty o zredukowanej ilości soli i cukru, produkty bezlaktozowe, organiczne oraz probiotyczne wzmacniane w składniki, tj wapń oraz białka. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się produkty wolne od GMO oraz z dodatkiem naturalnych składników.

W kategorii jogurtów następuje umiarkowany wzrost, a kategorią, która intensywnie wzrasta są jogurty greckie, które od kilku lat są niekwestionowanym hitem rynku. Jogurty greckie stanowią 1/3 jogurtów spożywanych w USA. Wymienianymi zaletami jogurtów greckich (docenianymi przez konsumentów) są: wysoka zawartość białka, niska zawartość cukru oraz szeroki asortyment. Spodziewane są także wzrosty takich kategorii jak sery, mleka o nowych smakach i formułach, wzrost produkcji produktów ubocznych tj. serwatka, koncentraty białkowe oraz mleka w proszku (dedykowanego na rynki azjatyckie).

Strona 3 z 7