Rynki międzynarodowe (Stany Zjednoczone): Amerykański sen?

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 1/2016 (23)

Opakowanie i wygoda

USA wpisuje sie w ogólnie występujące trendy produktów pakowanych w wygodnych opakowaniach jednostkowych typu convenience. Preferowane są stabilne i wygodne opakowania, zarówno dla konsumenta jak i handlu. Producenci prześcigają się w nowych konstrukcjach opakowań, których celem jest zwrócenie na siebie uwagi poprzez kształt i właściwości materiału. Coraz częściej opakowania produkowane są z materiałów bardziej przyjaznych dla środowiska lub wydłużających okres przydatności do spożycia. Działy R&D zwracają uwagę na konstrukcję materiałów, której celem jest zabezpieczenie produktów i utrzymanie jak najdłużej stabilności wewnątrz produktu. Podczas konstrukcji opakowań zwraca się uwagę na łatwość otwarcia i zamknięcia opakowania.

Amerykanie coraz częściej poszukują mniejszych porcji produktu wygodnego do jednorazowego zużycia. Walka z otyłością stała się sportem narodowym. Rośnie świadomość żywieniowa Amerykanów i coraz częściej czytają oni etykiety.

Coraz bardziej zauważalnym trendem stają się opakowania jednorazowe (tzw. single serve). Tego typu produkty są obecne w wielu sklepach typu convenience oraz tzw. szybkich restauracjach i kawiarniach Pochodnym tego trendu jest pojęcie grab-n-go convenience, czyli opakowania do wygodnego wzięcia produktu i niejednokrotnie natychmiastowego skonsumowania jego zawartości. Przykładem takich produktów są m.in. kawa w kubkach na wynos, gotowe kanapki lub sałatki, sery pakowane w małe opakowania, jako przekąska zamiast batonika.

Wymagania handlu amerykańskiego

Na rozwój sektora mleczarskiego duży wpływ mają sieci handlowe, które stawiają producentom coraz wyższe wymagania. Spośród wymienianych oczekiwań należy wspomnieć o potrzebie produkowania różnej wielkości opakowań. Produkty powinny być pakowane w displaye, które łatwo można wyeksponować na półkach i w ten sposób obniżyć koszty logistyczne. Ważnym elementem jest też oferowanie produktów w opakowaniach przyjaznych dla środowiska. Rynek oczekuje produktów pakowanych w tzw. multipaki, które ułatwiają organizowanie różnego typu promocji i ofert specjalnych.

Zarówno konsumenci jak i handlowcy oczekują opakowań, które cechują się wysoką aseptycznością i które umożliwiają przechowywanie produktów przed dłuższy czas, ale także bez konieczności używania lodówki.

Według North American Dairy Industry w USA w najbliższej przyszłości należy się spodziewać zwiększenia sprzedaży produktów przetworzonych, tj. sery oraz jogurty. Tego typu zainteresowanie klientów wiąże się z rozwijającymi się trendami z zakresu zdro,wego odżywiania, zakupu tzw. produktów wygodnych oraz przekąsek. Tego typu tendencje wśród konsumentów będą zmuszały producentów do tworzenia coraz bardziej innowacyjnych produktów. Z kolei Innovation Center for US Dairy wskazuje, że współcześni konsumenci będą poszukiwać w dużej mierze naturalnych świeżych produktów mleczarskich, które będą dostarczać pozytywnych wartości odżywczych. Jednocześnie badania IC for US Dairy wskazują, że 84% populacji amerykańskiej wierzy, iż naturalna żywność i napoje są zdrowsze i korzystniejsze dla zdrowia niż produkty wysoko przetworzone.

Dlatego też prognozy wskazują, że do 2018 roku wzrośnie zapotrzebowanie na produkty mleczarskie szczególnie z segmentu „Premium” innowacyjnych produktów z tzw. wartością dodaną oraz produktów o nowych unikatowych smakach. Według prognoz OECD w 2022 roku wielkość produkcji mleka w USA wzrośnie do poziomu 102 mld litrów (wzrost o 14,7% w stosunku do roku 2013).

Rynek amerykański jest jednym z największych produkujących mleko. Mleko konsumowane jest jako część zdrowego stylu życia. Każdego dnia w USA konsumowane jest blisko 77,3 mln litrów mleka. Mleko postrzegane jest jako wartościowy produkt dla dzieci i nastolatków, który dostarcza im białka, wapnia oraz wit. D oraz z grupy B. Sery stanowią istoty element diety przeciętnego Amerykanina. Każdego dnia średnio jeden Amerykanin konsumuje 30 g sera.

Głównymi odbiorcami produktów mleczarskich w USA są kobiety, które mają więcej niż mężczyźni okazji do spożywania produktów mleczarskich. Produkty mleczarskie spełniają ich i dzieci potrzeby żywieniowe, a także wpisują się w styl życia matek, pracownic oraz aktywnych kobiet.

Strona 4 z 7