Marki w nabiale: Marki produktowe w mleczarstwie

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2014 (66)

Korzenie marki Piątnica sięgają czasów działalności gospodarczej rodziny Lutosławskich we wsi Drozdowo. W 1947 r. produkcję mleczarską przeniesiono do Łomży, gdzie uruchomiony został zakład specjalizujący się w produkcji masła i serów. W 1965 r. otworzono nowy zakład o nazwie: Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Łomży z siedzibą w Piątnicy. Piątnica (OSM) przyjęła logo nawiązujące do geograficznego położenia zakładu.

Przełomem w historii spółdzielni, było wprowadzenie w 1992 r., nieznanego wówczas na polskim rynku serka wiejskiego typu cottage cheese. Produkt ten stał się złotą furtką dla Piątnicy i jest to najprawdopodobniej jeden z najlepiej rozpoznawalnych wyrobów pod marką Piątnica.

Cechą charakterystyczną dla Piątnicy jest jednolita stylistyka opakowań, bazująca na silnym logo Piątnica oraz wystylizowanym wizerunku chatki wśród drzew. Wszystkie produkty Piątnicy są markowane logo firmy i stanowią integralną część spójnego wizerunku marki. Dla swoich produktów firma stosuje nazwy generyczne kategorii. Do wyjątków zaliczyć można linię Twój Smak dla serków kremowych i w kubkach oraz Millandia dla kefirów i jogurtów. Firma swoje przesłanie do klientów opiera na podkreślaniu powtarzalnej jakości swoich produktów.

Przewagą konkurencyjną marki, decydującą o jej sile, jest lojalność klientów. W 2012 r. „Rzeczpospolita” w Rankingu Polskich Marek, oszacowała wartość Piątnicy na 212,5 mln zł, co dało jej 61. pozycję na liście 330 najbardziej wartościowych marek. Piątnica okazała się 4. marką mleczarską na polskim rynku. W przeprowadzonych rankingach pod kątem postrzeganej, jakości oraz wartości Piątnica zajęła w obydwu zestawieniach 3. miejsce wśród marek z branży mleczarskiej. W minionym roku Piątnica zajęła 22. miejsce wśród wszystkich marek i 2. miejsce wśród marek z branży mleczarskiej; w rankingu zbudowanym na podstawie powyższych kryteriów.



Hochland jest firmą rodzinną, której nazwa już od ponad 80 lat jest synonimem najwyższej jakości, doskonałego smaku oraz innowacyjności. Firma Hochland – jako producent sera powstała w Goßholz w 1927 r. z inicjatywy Georga Summera i Roberta Reicha. Pierwszym wyrobem pod marką Hochland był 2 kg blok sera topionego Emmentaler. W Polsce marka ta obchodzi już 20 lat istnienia.

Zdobywana przez lata wiedza i doświadczenie pozwalają oferować nowe produkty spełniające najbardziej wygórowane wymagania konsumentów. Do produkcji zawsze wykorzystywane są surowce najwyższej jakości, pochodzące od starannie wyselekcjonowanych dostawców. Dzięki temu wyroby Hochland cechują się niepowtarzalnymi walorami sensorycznymi. Warto podkreślić, że Hochland realizuje politykę oferowania produktów pozbawionych zbędnych dodatków czy konserwantów. Wpisuje się w trend firm wytwarzających produkty z tzw. czystą etykietą. Hochland skupia się na działaniach proekologicznych oraz wspierających lokalne społeczności żyjące w symbiozie z naturą.

Marka Hochland znana jest z innowacji technologicznych oraz wychodzenia naprzeciw oczekiwaniom konsumentów oraz trendów rynkowych. Hochland jest na rynku polskim liderem innowacyjności. Jako pierwsze przedsiębiorstwo, wprowadził na rynek plastry sera topionego pakowane indywidualnie, a także zamknął ser żółty w plastrach w opakowanie typu open-close.

W obecnym portfolio Hochland znajdują się m.in., pod marką Hochland – sery topione, twarogowe, żółte dojrzewające, pleśniowe oraz greckie, Almette – sery do smarowania oraz Valbon: sery pleśniowe. Hochland jest obecny we wszystkich najważniejszych segmentach na rynku serów. Jest 11. co do wartości marką w Polsce.


Strona 5 z 7