Marki w nabiale: Marki produktowe w mleczarstwie

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2014 (66)

Marki mleczarskie na rynku polskim

Na przestrzeni ostatnich 25 lat na rynku pojawiło się kilkanaście marek nieodzownie kojarzonych z mleczarstwem. Przeszliśmy transformację od rynku produktów no-name do produktów markowych. Obecnie na rynku polskiego mleczarstwa działają firmy, które już same w sobie są cennymi markami, ale także oferują produkty pod konkretnymi marketingowymi szyldami. Do największych marek polskich firm zaliczyć można – w układzie alfabetycznym: Bakoma (m.in. Premium Gold, 7 zbóż, Twist, Smaki Polskie, Bakuś); Łowicz (OSM) (łowickie); Grupa Mlekovita (Polskie, Wypasione, MiaMu); Mlekpol (SM) (Łaciate, Mazurski Smak, Milko); Spomlek (SM) (Serenada); Sierpc (OSM), Piątnica (OSM) (Twój Smak, Millandia), ROTR (SM), Włoszczowa (OSM).

Wśród producentów zagranicznych najbardziej znane są m.in. Arla (Apetina, Castello, Lurpak), Mleczarnia Turek (Tartare, Sekret Mnicha), Danone (Activia, Actimel, Danonki) Lactalis Polska (Président, Jovi, Galbani), Hochland Polska (Almette, Valbon, Piato, Kanapkowy, Twarogowy), Zott Polska (Jogobella, Serduszko, Monte, Natura).

Firma Bakoma powstała w 1989 roku i jest największym polskim producentem galanterii mlecznej. W tym roku obchodzi 25 lat istnienia. Bakoma działa pod hasłem – Radość z natury. W filozofii marki podkreślana jest możliwość spożywania i cieszenia się naturalnymi produktami na co dzień. Zdrowie oraz dobre samopoczucie dorosłych, młodzieży i dzieci ma być dla niej najwyższą wartością. Obecnie Bakoma jest silnym graczem wśród producentów przetworów mlecznych w kraju i za granicą.

Ponieważ Bakoma ma dość zróżnicowany asortyment produktowy wpisujący się w kilka kategorii w przypadku tej firmy mamy do czynienia, ze strategią mieszaną, gdzie wszystkie produkty są sygnowane marką firmy – Bakoma oraz tworzone są indywidualne marki dla poszczególnych linii produktowych kategorii. W kategorii jogurty smakowe stworzono kilka podmarek: Premium Gold, 7 zbóż, Twist, Polskie Smaki. W kategorii jogurtów naturalnych, kefirów oraz mleka zsiadłe firma stosuje markę Bakoma, a w przypadku deserów wprowadziła submarkę Satino oraz Smaki Polskie. W portfolio dla dzieci milusińscy mogą korzystać z produktów sygnowanych logo Bakuś.



Mlekpol (SM) to jeden z dwudziestu największych przetwórców mleka w Europie oraz jedna z największych marek mleczarskich w Polsce. Swoją pozycję Mlekpol osiągnął poprzez systematyczne przyłączanie kolejnych zakładów do swoich struktur. Dynamiczny rozwój spółdzielni przypada na lata 90., gdy wylansowano marki: Łaciate (dla mleka i masła), Milko (mleko, jogurty, kefiry), Mazurski Smak (mleko, jogurty, sery białe) oraz Mlekpol (sery żółte).

Sama nazwa firmy Mlekpol sięga początku 1993 roku. Rozpisano wówczas wśród pracowników  konkurs na nazwę firmy. Ambicją producenta było dążenie do zajęcia pozycji lidera na polskim rynku, co miało znaleźć odbicie w wyrazistej nazwie firmy. Wybrano nazwę, które powstała z połączenia pierwszych liter wyrazów „mleko” oraz „Polska”, co miało wskazywać na narodowe aspiracje w podejściu do budowania wizerunku.

Na tegorocznej liście „Europa 500” prezentującej największe firmy Środkowo-Wschodniej Europy, Mlekpol (SM) z Grajewa uplasowała się na najwyższej pozycji spośród branży mleczarskiej. Zajęła 245. pozycję, a w poprzednim rankingu zajęła miejsce 292.


Strona 3 z 7